|
کدخبر: 220955 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس ؛

تاثیر مذاکرات بر آینده اقتصاد ایران

عمویی: نتیجه رسیدن مذاکرات بر می گردد به مواضع طرف مقابل و آمادگی آنها برای رفع تحریم ها، از دید ما شرایط اقتصادی و مشکلات آن بخشی ریشه های داخلی دارد که از دولت محترم انتظار می رود که تدبیری برای این موضوع داشته باشد. البته بخشی از آن هم ریشه خارجی دارد که عدمتا به موضوع تحریم ها بر می گردد. اگر تحریم ها در این توافقات لغو شود، می توان انتظار داشت که شرایط بهتر شود.

اقتصاد تاثیر مذاکرات بر آینده اقتصاد ایران

از دو روز گذشته تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای وارد وین شده و امروز دیدارها و مذاکرات مقدماتی انجام شده است. حالا قرار است امروز، هشتم آذرماه گفت‌گوهای اصلی کمیسیون مشترک برجام انجام شود. مذاکراتی که میان ایران و گروه ۱+۴ با هدف رفع تحریم‌های آمریکا انجام می‌شود.

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس برای خواندن این گزارش با ما همراه باشید:

ابوالفضل+عمویی

شرط ایران برای بازگشت امریکا به برجام

ابولفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد آینده مذارکرات برجامی اظهار کرد: شروط بازگشت امریکا به مذاکرات برجامی در گفتگوی ایران و ۴+۱ مشخص می شود. امریکایی ها به صورت غیر قانونی با نقض قطعنامه ۲۲۳۱شورای عالی امنیت سازمان ملل از توافق خارج شدند.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم ادامه داد: امریکا سیاست های حداکثری و تحریم های بسیاری را علیه ایران گذاشت و مانع ایجاد توافق برجام شدند. اکنون امریکایی ها سیاست هایشان را عوض کردند و گفتند که می خواهند به میز مذاکره برگردند. اما موضع ایران این است که باید تمام تحریم ها لغو شود. در غیر این صورت ما موافق بازگشت امریکا به توافقات هسته ای نیستیم.

وی افزود: در همین چارچوب مذاکراتی میان ایران و ۴+ ۱ صورت گرفته است. که اکنون ۶ دوره آن برگزار شده است و در دولت سیزدهم نیز این مذاکرات ادامه دارد و قصد داریم تعیین کنیم که با چه شرایطی امریکا به مذاکرات برگردد. پس توافق اتمی وجود دارد و ما داخل این توافق هستیم و این طرف امریکایی است که از این توافق خارج شده است.

عمویی بیان کرد: ضمن اینکه ناگفته نماند که توافق برجام ماینس اصلا وجود ندارد. فقط اخبارش در رسانه ها مطرح می شود و هرگز مطرح نشده است. ایران هم موضعی در مورد آن ندارد. هرموقع آن موضوع مطرح شود درباره آن موضوع تصمیم گیری خواهیم کرد.

بعد از تحریم شرایط بهتر می شود

عضو کمیسیون امنیتی ادامه داد: نتیجه رسیدن مذاکرات بر می گردد به مواضع طرف مقابل و آمادگی آنها برای رفع تحریم ها، از دید ما شرایط اقتصادی و مشکلات آن بخشی ریشه های داخلی دارد که از دولت محترم انتظار می رود که تدبیری برای این موضوع داشته باشد. البته بخشی از آن هم ریشه خارجی دارد که عدمتا به موضوع تحریم ها بر می گردد. اگر تحریم ها در این توافقات لغو شود، می توان انتظار داشت که شرایط بهتر شود.

عمویی اظهار کرد: در دوره‌های سابق شاهد بودیم که ایران یکی از عمل‌کنندگان به مفاد برجام بود، اما طرف مقابل هیچ میلی به انجام تعهداتش نداشت که این ضعف محسوب می‌شود. تیم جدید مذاکرات هسته‌ای به دنبال راستی آزمایی و گرفتن ضمانت اجرایی قوی از طرف مقابل برای احیای برجام هستند و یقینا با ایجاد شرایط اقتصادی و لغو تحریم‌ها، می‌توان به آینده مذاکرات هسته‌ای امیدوار بود.

عمویی خاطرنشان کرد: تلاش تیم جدید مذاکرات هسته‌ای برای دفاع از حقوق ملت و رفع تحریم‌ها، یک قدم مثبت در عرصه دیپلماتیک محسوب می‌شود و نشان دهنده این است که دولت سیزدهم از هیچ تلاشی برای بهبود شرایط اقتصادی دریغ نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: باید برای رفع مشکلات در موضوع برجام، نشست‌های مشترک برگزار شود و مذاکرات ۸ آذرماه می‌تواند فرصتی برای رفع این مشکلات باشد و این نشست‌ها باعث می‌شود که طرف مقابل با درخواست‌های ایران آشنا شوند و مهمترین درخواست ایران، اصرار بر لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی و گرفتن ضمانت‌های اجرایی از طرف مقابل است.

اسرائیل حرفی برایی گفتن ندارد

عضو کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی در پایان در مورد تهدیدات اسرائیل اظهارکرد: نقش بی ثباتی اسرائیل بر همگان اثبات شده است. تهدیداتی را انجام داده است اما هیچگاه نتوانسته به هدف خودش برسد. آنها سعی کردند با ترور دانشمندان هسته ای خلل در برنامه هسته ای ما ایجاد کنند و نا امنی در کشورمان ایجاد کند.

برنامه هسته ای ایران اکنون در نقطه اوج خودش است. با سرعت جلو می رود. دستاوردهای خودش را به شکل کاملا صلح آمیز پیش می رود و از این جهت ادعاهای رژیم صهونیستی بدون نتیجه است. اما در عین حال باید تاکید کنیم که شرایط امنیتی رژیم اشغالگر قدس در خاورمیانه با مردم فلسطین و جریانات مقاومت، بسیار شکننده است. آنها حتی نتوانستند در مقابل مردم بی دفاع فلسطینی در عملیات سیف القدس موفق باشند. آنها که نتوانستند مقابل این مردم بی دفاع مقاومت کنند. قطعا در تقابل با کشور قدرتمندی همچون ایران نمی توانند کاری از پیش ببرند.

  • ناشناس ارسالی در

    کل اقتصاد کشور فدای انرژی هسته ای شد

ارسال نظر