|
کدخبر: 219642 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس؛

آماده رشد اقتصادی در ۱۴۰۱ باشیم؟

برنامه ششم توسعه هنوز بطور کامل اجرا نشده است و برنامه هفتم قرار است آغاز شود در همین راستا غلامرضا مرحبا بیان کرد: به‌طور معول هیچ برنامه‌ای به صورت صد در صد محقق نمی‌شود. اما نه در این حد فاحش،متأسفانه دولت‌های گذشته خیلی تبعیت از قوانین بالادستی نکرده‌اند.

اقتصاد آماده رشد اقتصادی در ۱۴۰۱ باشیم؟

بسیاری از کشورهای جهان برای توسعه برنامه‌هایی را دارند و برای رسیدن به اهداف تبیین شده در این برنامه‌ها میلیون‌ها دلار هزینه و سال‌ها زمان صرف می‌کنند. ایران هم به‌عنوان کشور جهان‌سومی‌ و برای قرارگرفته در مسیر توسعه سعی دارد تا با برنامه‌ریزی به اهداف توسعه‌ای دست یابد. در همین راستا هم برنامه‌های مختلفی را تدوین کرد که از برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله و افق ۱۴۰۴ گرفته تا برنامه‌های توسعه اول تا ششم که هیچ‌کدام نتوانستند در مسیر اجرا قرار بگیرند! اجرای چنددرصدی هرکدام از برنامه‌ها توفیقاتی را به همراه داشت ولی به عقیده کارشناسان اگر این برنامه‌ها بر اساس بندبند چیزی که تنظیم‌شده اجرا می‌شد امروز وضعیت چیزی نبود که می‌بینیم.

مرحبا

پایان رکود اقتصادی بعد سه سال

قرار است در انتهای سال ۱۴۰۰ اجرای برنامه‌ی ششم توسعه به پایان برسد و مقررشده که اجرای برنامه‌ هفتم توسعه از سال ۱۴۰۱ آغاز شود اما عده‌ای می‌گویند که در زمانه تحریم نمی‌توان به توسعه فکر کرد. اما اکنون اقتصاد ایران پس از سه سال رکود به ثبات رسیده ولی برخی شاخص‌های اقتصاد کلان، به ویژه تورم، همچنان نگران‌کننده هستند. آمارها بیان می‌کنند تولید ناخالص داخلی کشور به محدوده رشد نزدیک شده که نشان از تاب‌آوری اقتصاد ایران در برابر انبوه فشارهای خارجی و داخلی است. هرچند تحریم‌ها، سوء مدیریت و همه‌گیری کرونا در عملکرد منفی اقتصادی چند سال گذشته نقش داشتند اما تردیدی نیست که لغو تحریم‌ها راهکاری مناسب برای احیای اقتصاد ایران و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای خواهد بود.

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با نماینده مجلس یازدهم از حوزه آستارا. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز در پاسخ به این سؤال که آیا اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در زمان تحریم و جنگ اقتصادی کاری منطقی است، اظهار کرد: بله این کار صد در صد درست است. مگر می‌شود که کشور را بدون برنامه پیش برد. تحریم یک تهدید است و طبیعی است که هر کشوری هم تهدید دارد و هم فرصت. برخی کشورها تهدیدات بیشتر و برخی کمتر دارند. در دنیا کشوری نداریم که بدون تهدید باشد. آیا به این معنا است نباید برنامه توسعه‌ای داشته باشد؟ باید حتماً در کشور برنامه داشته باشیم و باید با در نظر گرفتن شرایط سخت هم برنامه داشته باشیم.

سرگرم مسائل جنگ و انقلاب بودیم

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که پس چرا کشور در ۸ ساله دفاع مقدس هیچ‌گونه برنامه توسعه‌ای نداشت، اظهار کرد: از یک دوره‌ای دولت شروع کرد به برنامه‌ریزی برای کشور. آن دوره در اوایل انقلاب بودیم و کشور الویت های دیگری داشت. دلیل برنامه نداشتن ما این نبود که در جنگ بودیم. بلکه سیاست‌گذاران آن موقع حس می‌کردند که ما نیازی به برنامه توسعه‌ای در کشور نداریم و سرگرم مسائل جنگ و انقلاب بودند. ما در حال حاضر هرچقدر تهدید هم داشته باشیم باید برنامه داشته باشیم.

دولت‌های گذشته از برنامه توسعه تبعیت نکردند

مرحبا در مورد اینکه گفته می‌شود برنامه ششم توسعه هنوز در حدود ۳۰ درصد اجرا شده است اظهار کرد: به‌طور معول هیچ برنامه‌ای به صورت صد در صد محقق نمی‌شود. اما نه در این حد فاحش،متأسفانه دولت‌های گذشته خیلی تبعیت از قوانین بالادستی نکرده‌اند. برنامه‌های پنج‌ساله قوانین بالادستی هستند و باقی قوانین کشور حتماً باید در تطبیق باشند و بر اساس آن نوشته شوند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان اظهار کرد: ما باید حتماً برنامه هفتم را داشته باشیم و تلاش کنیم که برنامه‌های فرودست حتماً در تطبیق با برنامه‌ها باشد و محقق کردن اهداف برنامه‌ها باید تلاش شود.وی در مورد اینکه گفته می‌شود که اقتصاد کشور در حدود ۳ درصد رشد کرده است. اما مردم چگونه این رشد را باید متوجه شوند، اظهار کرد: این آمار آنچنان درست نیست.

  • ناشناس ارسالی در

    ما را به خیر شما هیچ امید نیست شر مرسان

  • ناشناس ارسالی در

    بخدا حال ندارم بخندم بیخیال بشین.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها