|
کدخبر: 220583

بورس در انتظار ۸ آذر

مسعود میرزاباقری- کارشناس بازار سرمایه

شاخص کل بازار سهام در هفته گذشته شاهد روایت تکراری نوسان در یک بازه محدود بود، تا جایی که با افت ۲/ ۱ درصدی در مقیاس هفتگی بار دیگر وارد کانال پرحمایت ۳/ ۱ میلیون واحدی به لحاظ نموداری شد. هفته گذشته در بورس شاهد هفته نسبتا مشخصی بودیم و همان ابهامات قبلی هفته های پیش ادامه داشت. ضمن اینکه یکسری اتفاقات جالبی رخ داد. یکی از آنها پذیره نویسی شرکت تجلی به عنوان یک شرکت پروژه محور در حوزه معدن و فولاد بود که ظرف دو روز انجام و به اتمام رسید. این امر نشان می دهد که این شرکت ها می توانند از طریق بازار سرمایه، به جذب سرمایه مشغول شوند.

میرزاباقری

این پذیره نویسی توانست این ادعا را مطرح کند که می توان با جذب سرمایه خوب از طریق بازار سرمایه، وابستگی به سیستم بانکی را کاهش داد. این امر برای شرکت هایی که پروژه مشابه دارند و به دنبال سودآوری هستند می‌تواند مناسب باشد. آنها می توانند با شریک‌‌های مطمئن راه را برای سوی سودآوری بیشتر باز کنند.

همچنین دو اتفاق دیگری هم در هفته گذشته شاهد بودیم که خارج از بازار رخ داد. یکی سفر آقای گروسی بود که متاسفانه مذاکرات با مسئولین ایرانی به نتیجه ای نرسید و به یک بن بستی به آژانس رسیدیم تا همه چیز به روز ۸ آذر منتهی شود.

این اتفاق سبب شد که بازار ارز به این اخبار واکنش نشان دهد و وارد کانال جدید شود. این امر بیانگر است که بازار به شدت به مذاکرات و نتایج آن واکنش نشان می دهد. هرچند با توجه به افزایش ماهانه نقدینگی و رشد نزدیک به صفر شاخص اقتصاد،می توانیم این سه درصد را در افزایش قیمت دلار مشاهده کنیم. ضمن اینکه این افزایش ماهانه نقدینگی می تواند سبب افزایش تورم شود.

اگر ما رشد اقتصادی مثبت داشتیم. می توانستیم این حجم از نقدینگی را به تولید کالا ختم می کردیم تا شاهد افزایش تورم نباشیم. اکنون بنظر می رسد که ماهی سه درصد افزایش تورم با ۳ درصد افزایش تقدینگی که در حال حاضر تجربه می کنیم همخوان باشد.

نکته قابل توجه در مورد نرخ های ۲۹ هزار تومان برای دلار است که نشان دهنده واکنش ها به روند مذاکرات است. در هفته جاری امیدواریم موضوعات و ابهاماتی که در مورد قیمتگذاری دستوری هست به شفافیت برسد و تکلیف قیمت خودرو مشخص شود که به چه صورت می خواهند این قیمت ها را افزایش دهند. امید است که هفته جاری برای بازارسرمایه، هفته ای خوب و صعودی باشد.

نویسنده: مسعود میرزاباقری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها