|
کدخبر: 216616 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس مطرح شد:

تاثیر افزایش قیمت خوردو بر بورس

میرزا باقری: با عزم دولت به جهت حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو سبب می شود که نرخ کارخانه‌ای خودرو‌ها به نرخ بازار نزدیک تر شود که این امر باعث هجوم مردم به سمت خرید سهام خودرویی‌ها می شود.

بورس در هفته های گذشته در حال جان گرفتن بود و نه‌تنها نماگر اصلی سهام با رشد بیش از ۴‌درصدی، کمی از زیان گذشته سهامداران را جبران کرد بلکه ارزش معاملات نیز اندکی نسبت به روزهای گذشته افزایش یافت. آنچه در سومین هفته آبان‌‌‌‌ماه به تقویت تقاضا و امیدواری سهامداران منجر شده بود، تاکید بر لزوم همگرایی دو بازار پول و سرمایه و ادامه حمایت‌های کلامی از بازار سهام بود که در پایان هفته با انتشار خبر افزایش نرخ فروش خودروسازان، پازل حمایت از بورس را تکمیل کرد، اما به یکباره لغو این خبر خودرویی که بورس‌‌‌‌بازان از آن به‌عنوان نخستین گام در جهت حذف قیمت‌گذاری دستوری یاد می‌کردند، بار دیگر آب سردی بر سر بازار ریخت تا احتمال از دست رفتن همین اعتماد باقی‌مانده بازهم پررنگ شود. این مهم را می‌تواند در نظرات کارشناسی نیز مشاهده کرد.

سهامداران عمده بیشتر به فکر سیو پول بودند

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفت‌وگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سهام و نظر وی را در مورد روند بازار جویا شدیم.برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

میرزاباقری

مسعود میرزا باقری در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گسترش نیوز درباره موضوع یاد شده اظهار کرد: بعد از دو هفته کسالت بار توام با افت بازار. بالاخره شاهد یک هفته مثبت در بازار بورس بودیم. شرایط بگونه‌ای پیش رفت که بعد از گزارشات ۶ ماهه در شرکت‌های کامودیتی و شرکت‌های بزرگ، سهامداران عمده بیشتر به فکر سیو پول بودند یعنی در صف فروش بودند.

وی افزود: علت اصلی این جریان را می‌توان در گزارشات ۶ ماهه اول دید که فوق العاده خوب بود. اکنون بازاری‌ها شرایط پیش روی بازار سهام را نسبت به شرایط فعلی و گذشته، بحرانی تر می‌بینند. به همین علت آنها با توجه به اینکه گزارشات ۶ ماهه عالی بود با یک دیدگاهی بلند ترجیح می‌دهند با احتیاط رفتار کنند.

میرزا باقری ادامه داد: ازطرفی دیگر ما شاهد شکل گیری موج‌های خرید خیلی خوبی در صنایع داخلی و موسوم به لیبریالی بودیم. همانند خودرویی ها، بانکی‌ها و سیمانی‌ها یعنی صنایعی که بطور کلی به ریال وابسته هستند. از جمله دلایل شکل گیری این موج خوب می‌توان به دو دلیل اشاره کرد، یکی زمزمه‌های برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی از روی برخی از صنایع و در پی آن کاهش اصرار به قیمت‌گذاری دستوری است. که ما اثرات آن را در ادامه می‌توانیم در صنایع دارویی و غذایی ببنیم.

اتفاقی مبارک برای بورس

وی در ادامه با اشاره به تغییرات نرخ خودرو و اثر آن بر بورس اظهار کرد: ضمن اینکه اتفاق مبارکی که شکل گرفت، و آن اعلام نرخ خودروها بود که متوجه شدیم عزم دولت بر حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری بر خودرو است. این امر باعث می‌شود که نرخ کارخانه‌ای خودرو‌ها به نرخ بازار نزدیک تر شود. باعث می‌شود که مردم به سمت خرید سهام خودرویی‌ها هجوم ببرند.

میرزا باقری در پایان اظهار کرد: ما بیشتر از آنکه به نگاه حمایتی و تزریق نقدینگی از بیرون بازار به صورت دستوری از طرف دولت نیاز داشته باشیم به چنین نگاهی از سوی صنایع نیازمندیم. یعنی جایی که دولت بر روی نرخ محصولات تحکم نداشته باشدو اجازه دهد بازار درمورد قیمت‌ها نظر دهد. اگرچه در هفته گذشته وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس با حضور در مجلس توضیحاتی را درباره شرایط فعلی بازار سهام به نمایندگان ارائه دادند، اما با توجه به آنکه در اظهارات آنها نیز از طرح و برنامه عملی و مدون خبری نبود ابهامات این بازارپابرجاست. آینده بازار سرمایه در گرو اخبار جدید در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی است در نتیجه احتمال بر این است که رویه هفته گذشته در بازار در جریان باشد و شاهد هفته‌ای مثبت باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها