|
کدخبر: 215102

تقابل عرضه با تقاضا در بورس

شاخص‌های بورس تهران امروز ۱۷ آبان ۱۴۰۰ متاثر از تقابل عرضه و تقاضا بوده و می‌تواند در یک وضعیت نوسانی دنبال شود. هر چند که نباید فراموش کرد تردید خریداران می‌توانند همانند آواری بر سر شاخص فرو بریزند.

 معاملات بازار سهام در روز یکشنبه درحالی چالشی بود که برای روز دوشنبه اوضاع بهتر پیش بینی می شود. با بازگشایی کامودیتی ها و جمع شدن صف های فروش در نیم ساعت پایانی روز یکشنبه، احتمالا بازار در روز دوشنبه دوباره شاهد فعال شدن خریداران در سمت تقاضا هم خواهد بود. با این وصف فروشندگان پرتوان ارزیابی میشوند.

ورودی و خروجی پول حقیقی ها در روز یکشنبه و دوشنبه گواه این نکته است که بازار همچنان با تردید خریداران روبه روست. البته سیگنال های دوگانه بانک مرکزی: افزایش نرخ سود بانکی و برنامه احتمالی فروش اوراق بدهی (با وجود تعلیق فروش آن ها تا اطلاع ثانوی) به بازار سهام سمت عرضه را ثابت قدم نگه داشته و سمت تقاضا نیز در تب و تاب است.

رفتار هیجانی بورس بازان

اگرچه بیان این گزاره که این دو سیگنال عاملی اصلی وضعیت کنونی بازار سهام هستند، به شدت نادرست است، اما رفتار هیجانی بورس بازان در موقعیت های خرید و فروش شرایط را آنچنان شکننده و ناپایدار کرده است که به محض دریافت هر گونه سیگنالی، بازار دچار تلاظم می شود.

شاید فارغ از وضعیت نقدینگی حاضر در بازار، چالش اصلی بر سر رفتارهای هیجانی بورس بازان است؛ به طوریکه رشد ۳ درصدی شاخص ها در روز شنبه به یکباره در روز یکشنبه به سیر نزولی شاخص ها بر می گردد.

برعکس شدن جریان ورودی به جریان خروجی پول حقیقی ها در کنار فعال شدن توان حقوقی ها برای شکل دادن به موقعیت های خرید، نشان میدهد رسیدن به نقطه بازگشت بسیار سخت و از این حیث چالشی خواهد بود.

تقابل عرضه با تقاضا

معاملات روز دوشنبه در سمت عرضه پُرتوان خواهد بود اما خریداران به دنبال جمع کردن صف های فروش هستند و تقاضا به دنبال این است که مانع از عقب روی شاخص شود. در صورت سیگنال های مثبت از کامودیتی و تغییرات مثبت نرخ ارز ممکن است شاهد تحرکات سمت تقاضا در نمادهای دلاری و کامودیتی محور باشیم.

با جلسات برگزار شده بورسی ها در مجلس و بانک مرکزی در همسویی با وزیر اقتصاد، برخی خوش بینانه معتقدند برآیند این جلسات میتواند سیاست ها را هماهنگ تر و نگاه بورس بازان به بازار را واقع بینانه تر کند و همین موضوع میتواند از اثرات هیجانی رفتارها بکاهد. با این وصف باید منتظر دیگر جلسات مجلسی ها در روز سه شنبه هم درباره بازار سرمایه با حضور وزیر اقتصاد نیز بود.

 

منبع: نبض بورس
  • ناشناس ارسالی در

    مدیریتش با تمام تصمیم گیرندگانش که بیچار ه مان کردند

  • ناشناس ارسالی در

    با تمام تصمیم گیرندگانش که بیچاره مان کر دند گه تو حلق کثیفتان

ارسال نظر