|
کدخبر: 210786

گزارشی که بورس را منفی کرد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: گزارش ۶ ماهه شرکت‌ها مورد انتظار سهامداران نبود. این عامل در کنار نبود پول برای خرید سهام در ریزش امروز نقش داشته است.

اقتصاد گزارشی که بورس را منفی کرد

محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ریزش امروز شاخص کل بورس گفت: بازار سرمایه کشور ما همیشه در روند‌های مثبت و منفی هیجانی عمل می‌کند. انتشار گزارش ۶ ماهه شرکت‌ها انتظار سهامداران را سود اعلام شده، آن طور که باید برآورده نکرد، همین امر باعث ریزش بازار شد.

وی ادامه داد: گزارش ۶ ماهه شرکت‌های پالایشی‌ها مناسب نبود و با نظر به این که قیمت نفت و دلار بالا رفته بود، اما این گزارش‌ها مورد انتظار بازار نبودند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در نمادهای بانکی نیز گزارش‌های فوق العاده ضعیفی منتشر شد. برای مثال بانک ملت گزارش فوق العاده ضعیفی از خود ارائه داد. هزینه‌های عمومی و اداری این شرکت به صورت یکباره افزایش پیدا کرد و این شرکت به ازای هر سهم سود ۱۵ تومانی اعلام کرده است که اگر گزارش خوبی ارائه می‌داد می‌توانست سود ۴۰ تا ۴۵ تومانی به ازای هر سهم در گزارش شش ماهه خود پیش بینی کند.

وی ادامه داد: همچنین ناظر در اواسط بازار نماد بانک ملت را برای توضیح بیشتر و شفاف‌سازی متوقف کرد. از بعضی از شرکت‌های دیگر نیز گزارش‌های خوبی شنیده نشد.

خبری زاد یکی دیگر از دلایل ریزش بورس را نبود نقدینگی و تقاضای خرید سهام در بازار دانست و گفت: شاید در وضعیت فعلی شاهد فشار عرضه سهام نباشیم، اما از آن طرف تقاضایی در بازار وجود ندارد به عبارتی می‌توانیم بگوییم، بازار پول ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در اوایل انتخابات تمامی کاندید‌ها صحبت از بورس می‌کردند، اما با گذشت زمان و مشخص شدن رئیس جمهور دیگری خبری از بازار سرمایه نشد، بازار برای بهبود وضعیت خودش و برون رفت از این وضعیت منفی، احتیاج به نشانی مثبت از دولت جدید دارد.

وی ادامه داد: تا زمانی که از سمت دولت جدید، چه رئیس جمهور چه وزیر اقتصاد چه رئیس بانک مرکزی نشانه‌ای مثبت به سمت بورس نیاید بازار مثبت نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان عنوان کرد: به دلیل عدم اطمینانی که بر بورس حاکم است، بازار با سرعت با عرضه سهام برای فروش مواجه می‌شود. زیرا در بازار پولی وجود ندارد، یا به عبارتی تقاضایی در بازار نیست، حتی با وجود ارزندگی سهم‌ها و کاهش p/e تعداد بسیاری از نماد‌ها به زیر ۵، باز هم داخل بازار پول نیست و بورس منفی می‌شود. در حال حاضر بازار به اخبار منفی بیش واکنش نشان می‌دهد و وجود یک نشانه مثبت از نهاد‌های بالادستی، می‌تواند اعتماد را به بازار سرمایه برگرداند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها