|
کدخبر: 210773

دو نگرانی درباره صندوق‌های ETF بیت کوین

در سال ۲۰۱۷، درست زمانی که بیت‌کوین برای اولین بار به ۲۰ هزار دلار نزدیک شد، مقررات محدودکننده باعث یک «زمستان» برای رمزارزها شد.

اقتصاد دو نگرانی درباره صندوق‌های ETF بیت کوین

 دوره‌ای از کاهش قیمت‌ها که تقریباً سه سال به طول انجامید. در ماه مه سال جاری، پس از آنکه چین معاملات رمزارزها را ممنوع کرد، یخبندان شروع شد و بیت کوین را از اوج ۶۴،۹۰۰ دلار به نصف کاهش داد. اما پس از چند ماه یخبندان، اوضاع دوباره داغ شده است. در ۲۰ اکتبر بیت کوین به اوج تاریخی ۶۷ هزار دلار رسید. در همین رابطه بخوانید: دلایلی که باعث ریزش قیمت بیت‌کوین می‌شوند

موج صعودی هفته گذشته به دلیل فهرست شدن اولین صندوق قابل معامله بیت کوین (ETF) در بورس نیویورک بود. این صندوق توسط شرکت پروشیر، سازنده محصولات سرمایه‌گذاری تخصصی اداره می‌شود. اما باید در نظر داشت که این صندوق خود رمزارزها را معامله نمی‌کند بلکه معاملات آتی بیت‌کوین و به طور خاص قراردادهای معامله شده در بورس شیکاگو (CME) را انتخاب می‌کند. بنابراین، بسته به اینکه از قانون‌گذار، کارآفرین یا معامله‌گر بیت‌کوین بپرسید ممکن است این اقدام را یک گام مثبت یا یک کار یاس‌آور بدانند.

کدام گروه‌ها از ETFهای بیت‌کوین خشنودند؟

برای کارآفرینان رمزارزها و سرمایه‌گذاران معمولی، راه‌اندازی یک پیشرفت بزرگ است. در دهه گذشته بسیاری برای تأیید همه نوع ETF‌های بیت‌کوین به دنبال تأیید بودند. اما در آگوست، گری جنسلر، رئیس SEC، اعلام کرد که از صندوق‌هایی که معاملات آتی را دنبال می‌کند، حمایت خواهد کرد و موجی از درخواست‌ها را به دنبال داشت. سه مورد از آنها می‌توانند در اواخر این ماه معاملات خود را آغاز کنند و احتمالا مدیران دارایی غول‌پیکر، می‌توانند از آنها پیروی کنند.

انتظار چنین رخدادهایی باعث شده سرمایه‌گذاران رمزارزها پول خود را به بازارهای مشتقه ریخته‌اند (نمودار را ببینید). موقعیت‌های باز، یعنی سرمایه‌ای که در قراردادهای آتی گذاشته می‌شود به بالاترین حد تاریخی رسیده است. انتظار این است که ETFهای جدید، سرمایه‌گذاران خرد را که تعدادشان زیاد است و موسساتی که پول هنگفتی دارند را جذب می‌کند.

نمودار بالا: روند قیمت بیت‌کوین (هزار دلار) نمودار پایین: تعداد قراردادهای باز در بازار آتی (هزار مورد)

دو نگرانی درباره صندوق‌های آتی

با این حال، سرمایه‌گذاران جدید ممکن است مطابق انتظار افراد خوش‌بین (نگاه گاوی) رفتار نکنند. سالهاست که افراد می‌توانند بیت‌کوین را از طریق کیف پول‌های تلفن همراه مانند پی‌پل یا کارگزاران آنلاین مانند رابین‌هود خریداری کنند. موسسات می‌توانند از ابزارهایی مانند Grayscale Bitcoin Trust استفاده کنند؛ یک صندوق خصوصی که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد سهام را در تراست‌هایی که دارای بیت کوین هستند، معامله کنند. بنابراین، شاید گزینه ETFهای جدید نتواند چندان هم با اقبال مواجه شود.

همچنین، برخی ترجیح می‌دهند صندوقی را بخرند که مستقیماً بیت کوین را در اختیار دارد و نه قرارداد آتی آن را. صندوق موجود باید دائما قراردادهای آتی که سررسید می‌شوند را مجدد تمدید و هزینه کارمزدی پرداخت کند. علاوه بر این، خواب پول وثیقه‌هایی که در بورس شیکاگو (CME) می‌گذارد نیز وجود دارد. هر دو این هزینه‌ها برای سرمایه‌گذاران این دافعه را ایجاد می‌کند که چرا خود مستقیم برای سرمایه‌گذاری وارد نشوند.

آینده ETFهای مستقیم

اما اکنون مجوز گرفتن ETF بیت کوین مستقیم کمی دور از دسترس است. صندوق‌های آتی به سازمان بورس آمریکا این امکان را می‌دهد که سرمایه‌گذاران را در چارچوب مقرراتی که بورس شیکاگو دارد نظارت کند و در صورت بروز یک تخلف، مداخله لازم را انجام دهد. این در حالی است که معاملات مستقیم بیت کوین از مسیرهای گوناگونی انجام می‌شود که بسیاری از آنها خارج از دسترس SEC است. بنابراین، به نظر می‌رسد تا رسیدن به صندوق‌هایی که مستقیما خود بیت‌کوین را معامله می‌کنند و در نتیجه هزینه کمتری دارند زمان نامعلومی وجود دارد.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها