|
کدخبر: 209161

خبر مهم بانک مرکزی برای بورس چیست؟

روز گذشته در اولین روز معاملاتی بازار سهام شاخص کل بورس به کانال ۱٫۴ میلیون واد بازگشت و در پایان معاملات با ۴۰ هزار واحد رشد در محدوده یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد قرار گرفت. امروز کدام سیگنال‌ها برای معاملات بورس حیاتی هستند؟

اقتصاد خبر مهم بانک مرکزی برای بورس چیست؟

روز گذشته در اولین روز معاملاتی بازار سهام شاخص کل بورس به کانال ۱٫۴ میلیون واد بازگشت و در پایان معاملات با ۴۰ هزار واحد رشد در محدوده یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد قرار گرفت. امروز کدام سیگنال‌ها برای معاملات بورس حیاتی هستند؟

در جدیدترین گزارش سازمان برنامه و بودجه که برررسی‌های آپن در دولت قبل انجام گرفته است، پیش‌بینی شده است اگر برجام به نتیجه نرسد و ایران سالی ۲٫۵ میلیون بشکه نفت را به فروش نرساند احتمالا تا سال ۱۴۰۶ نرخ دلار به ۲۸۴ هزار تومان برسد. این سیگنال اگر چه خبر مهمی برای بورس ایران است اما نشانه اصلی آن بالا رفتن قیمت کالاها و افزایش تورم است.

گمانه‌هایی از سمت کمیسیون اقتصادی مجلس شگل گرفته تا ارز دولتی حذف شود. طبق اخبار منتشر شده، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته: «به دولت پیشنهاد دادیم که به جای دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات، مابه التفاوت این از، در قالب کارت‌های اعتباری خرید به مردم اختصاص یابد.» با وجود آنکه یک سالی است ارز دولتی از اقتصاد کشور حذف شود اما همچنان به کالاهای غیرضرور تعلق دارد و حالا به جای تغییر سیاست در این بخش قرار است در قالب پول به مردم آن را بدهند که البته با وجود کسری بودجه دولت و نابسامانی در بخش نهاده‌ها و کالاهای اساسی احتمالا این پروژه شکست خورده باشد.

سیگنال مهم دیگری که به نظر می‌رسد بازار را تحت تاثیر خودش قرار بدهد، کاهش نرخ سود بین بانکی است. پس از ۱۴ هفته رشد، افزایش نرخ بازار بین بانکی به کمترین میزان خود رسید و رقم ۱۹٫۵۵ برای آن ثبت شد.

خبر مهم دیگر برای بازار سرمایه الزام بانکها به بارگذاری قراردادها و ثبت کلیه عملیات و محاسبات مربوط به تسهیلات درصفحه تسهیلات گیرنده و ضامنین است. از ا ین‌ پس، هیچ بانکی نمی‌تواند بیش از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار سود بگیرد و دریافت ‎سود مرکب عملا متوقف می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان هم در خبری کوتاه درباره طرح واردات خودرو گفت: پیش‌بینی زمان رفع ابهامات را باید از مجلس بپرسید. ما در زمان قانونی ۱۰ روزه نظر خود را در مورد این طرح اعلام کردیم و ابهامات خودمان را در مورد این طرح در مجلس تبیین کردیم و در مورد نظر هیات عالی نظارت نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.

روز گذشته همچنین صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای فروش ۲۶ هزار و ۶۲۷ تومان اعلام کردند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۶ هزار و ۹۹ تومان خریداری کردند. همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار، روز گذشته به یک میلیون و ۱۴۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر