|
کدخبر: 208673

تاثیر قیمت دلار بر سکه

قیمت دلار با وجود برخی سیگنال‌های صعودی کاهش یافت و باعث شد نرخ سکه رشد نرخ طلای جهانی را نادیده بگیرد. فعالان بازار احتمال شروع زودهنگام مذاکرات را بالا می‌دانند و تاثیر سایر اخبار کم شده است.

اقتصاد تاثیر قیمت دلار بر سکه

قیمت دلار بعد از یک هفته نزولی در پایان معاملات روز گذشته بالای مرز ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان و روی ۲۷ هزار و ۲۲۰ تومان قرار گرفت. نرخ دلار در شروع معاملات امروز نیز ۲۷ هزار و ۲۲۰ تومان بود و در ادامه قدری کاهش یافت و مرز ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست داد. نرخ دلار عصر امروز ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان بود.

بی‌تفاوتی نرخ سکه به رشد نرخ طلا

قیمت طلا روز گذشته عمکرد خوبی داشت و توانست خود را به مرز ۱۸۰۰ دلار نزدیک کند. نرخ طلا در پایان معاملات روز گذشته ۱۷۹۳ دلار بود. نرخ طلا معاملات امروز را نیز صعودی آغاز کرد و در ساعت ۱۳ عصر به وقت ایران روی ۱۷۹۸ دلار قرار گرفت.

مرز ۱۸۰۰ دلار از لحاظ روانی برای نرخ طلا بسیار مهم است. عبور از این مرز می‌توانست انتظارات افزایشی در بازار سکه را تقویت کند، اما نرخ سکه واکنش مورد انتظار را نشان نداد.

قیمت سکه عصر روز گذشته روی ۱۱ میلیون و ۷۳۵ هزار تومان قرار داشت. نرخ سکه در شروع معاملات امروز ۱۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان بود. با احتساب نرخ ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان برای دلار، حباب قیمتی سکه ۲.۶ درصد به‌دست به‌دست می‌آمد که نسبتا کوچک بود.

قیمت سکه می‌توانست افزایش یابد و از مرز ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کند، اما در شروع معاملات امروز کاهش یافت و تا ۱۱ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان پایین آمد.

قیمت دلار با وجود اخبار منفی افزایش نیافت

رشد سهام پتروشیمی یک سیگنال صعودی برای دلار ارسال کرده بود. در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبادله ارز این خبر به چشم می‌خورد که مقامات اروپایی می‌گویند سفر معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به ایران در شرایط معمولی انجام نشده است و به نوعی یک بازدید سرنوشت‌ساز در شرایط بحران است.

وزیر امور خارجه امریکا نیز نسبت به عدم جدیت ایران در بازگشت به مذاکرات هشدار داد. این اخبار می‌توانست نرخ دلار را صعودی کند، اما این اتفاق نیفتاد. نرخ درهم نیز در ساعت ۱۳ و ۱۰ دقیقه به وقت ایران نسبت به روز گذشته بدون تغییر بود و روی ۷ هزار و ۴۰۰ تومان قرار داشت. عدم تغییر نرخ درهم و افت هر چند محدود نرخ دلار که باعث حرکت نزولی نرخ سکه در شروع امر شد، یا ناشی از بی‌تفاوتی بازار نسبت به اخبار برجامی بود، یا اینکه فعالان بازار در روز آخر هفته ترجیح می‌دادند با احتیاط بیشتری رفتار کنند. در حالت کلی به نظر می‌رسد فعالان بازار این روزها احتمال شروع زودهنگام مذاکرات را بالا ارزیابی می‌کنند و سعی دارند واکنش احساسی نسبت به اخبار صعودی نشان ندهند.

قیمت دلار متشکل خلاف دلار آزاد حرکت کرد

حجم عرضه دلار در معاملات امروز نسبت به روز گذشته ۲۶ درصد کاهش یافت و روی ۶ میلیون و ۳۴۰ هزار قرار گرفت. با این وجود چون امروز پنج‌شنبه بود و بازار به نوعی نیمی از روز باز بود، نمی‌توان گفت عرضه در سطح پایینی قرار داشت. جهت حرکت نرخ دلار در بازار متشکل نیز خلاف جهت دلار بازار آزاد بود. در حالی که نرخ دلار بازار آزاد نسبت به روز گذشته افت کرد، نرخ دلار در بازار متشکل ۷۷ تومان افزایش یافت و روی ۲۶ هزار و ۳۵۸ تومان قرار گرفت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت با وجود اینکه جهت اخبار چندان مثبت نبود نرخ دلار نسبت به روز گذشته کاهش یافت. نرخ درهم تقریبا نسبت به روز گذشته بدون تغییر بود. عرضه دلار نسبت به روز گذشته پایین آمد. نرخ دلار متشکل بر خلاف نرخ دلار آزاد افزایش یافت. نرخ طلای جهانی رشد کرد، اما نرخ سکه واکنش مورد انتظار را نشان نداد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها