|
کدخبر: 204574 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مطرح شد:

رفراندوم بزرگ بنزینی / سوخت گران می‌شود؟

اخیرا در مجلس شورای اسلامی درباره آزاد سازی قیمت بنزین و یارانه های انرژی بحث برگزاری رفراندوم مطرح شده است.

اقتصاد رفراندوم بزرگ بنزینی / سوخت گران می‌شود؟

بنزین را می‌توان مهمترین سوخت کشور دانست. اگرچه سهم این سوخت در سبد انرژی کشور در مقایسه با گاز طبیعی بسیار کمتر است، اما تغییر در قیمت و سهمیه‌بندی آن همواره از سوی مردم پیگیری می‌شود. این موضوع در بررسی بودجه سالانه نیز مورد توجه است و در زمان بررسی لایحه بودجه معمولا به این نکته توجه ویژه‌ای می‌شود.

نگرانی نسبت به تغییر قیمت بنزین در سال جاری در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش در مجلس بحث برگزاری رفراندوم بنزینی در راه است که در این مدت ابولفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفته طرح تقاضای برگزاری رفراندوم برای حذف یارانه‌های آشکار و پنهان را مطرح کرده است. طرحی که به گفته ابوترابی ۲۲ نفر آن را تاکنون امضا کرده‌اند و حدود ۸۰ امضای دیگر می‌خواهد تا در دستور کار قرار بگیرد.

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با سخنگوی کمیسیون انرژی، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

نخعی

سیستم نادرست توزیع یارانه انرژی

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز درباره اثر طرح جدید مجلس مبنی بر برگزاری رفراندوم برای حذف یارانه انرژی اظهار کرد: براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی تا سال ۲۰۱۸ شصت و نه میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور توزیع کرده ایم و در سال گذشته میلادی نیز رقم یارانه انرژی بیشتر از رقم سال ۲۰۱۸ بود.

وی افزود: این شایسته کشور با این وضعیت اقتصادی و شرایط نامناسب نیست که ما بالاترین میزان پرداخت یارانه انرژی را در جهان داشته باشیم. ضمن اینکه رضایت مندی آنچنانی هم بین مردم وجود ندارد. یعنی سیستم توزیع یارانه ای که وجود دارد به گونه ای است که اقشار پر درآمد از این یارانه ها بیشترین استفاده را می برند. یعنی کسی که بیشترین تعداد خودرو را دارد را از یارانه بیشتری استفاده می کند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس ادامه داد: در بخش های دیگر انرژی یعنی؛ برق، گاز و نفت هم این روال ادامه دارد. وقتی یارانه انرژی عادلانه توزیع شود رضایت مندی بین مردم ایجاد می شود. ما اکنون یارانه بسیار زیادی را توزیع می کنیم و این توزیع عادلانه نیست. بنابراین نیاز است که فکر اساسی درباره یارانه های انرژی صورت بگیرد. باید این وضعیت به نفع مردم تغییر کند.

توزیع عادلانه یارانه یا رفراندوم

نخعی ادامه داد: در این میان دو بحث مطرح می شود؛ یک توزیع عادلانه یارانه انرژی و دو اینکه آیا ما اصلا نیازی به یارانه داریم یا خیر.در همین راستا چند طرح در مجلس مطرح است. یکی از آنها طرح «وان» است. دیگری هم اختصاصی بنزین به کد ملی است که به هر خانواری مقدار مشخصی بنزین داده شود. این طرح ها همگی در راستای توزیع عادلانه انرژی است.

نماینده دوره یازدهم مجلس درباره بحث رفراندوم بنزینی اظهار کرد: قصد داریم با برگزاری رفراندوم یک نظر خواهی مردم انجام بشود که آیا مردم موافق هستند که این یارانه های پنهان حذف شود و به شکل دیگری به مردم پرداخت شود. حال باید دید که آیا این ماجرا چگونه حل می شود.

بنزین گران می شود؟

وی در ادامه با بیان اینکه اجرای طرح رفراندوم و حذف یارانه انرژی سبب افزایش قیمت بنزین می شود اظهار کرد: بنزین علیرغم افزایش که در سال ۹۸ داشت باز هم یارانه زیادی را به خود اختصاص داده است. قیمت فعلی با یارانه تعریف شده است و قیمت واقعی بنزین خیلی بیشتر از نرخ های فعلی است. در حال حاضر در کشورهای حوزه خلیج فارس قیمت سوخت خیلی بیشتر از ایران است. صحبتی که هم اکنون مطرح است فقط در حد یک نظرسنجی است و یک طرح اجرایی نیست.

سخنگوی کمیسیون انرژی در پایان اظهار کرد: طبیعتا اگر بخواهد یارانه های انرژی حذف بشود، باید در همه حوزه های انرژی این کار انجام شود. در حال حاضر هیچ گونه پیشنهاد قیمتی برای بنزین مطرح نشده و تنها در حد یک نظرسنجی و رفراندوم خواهد بود و فعلا دستور خاصی درباره این موضوع مطرح نشده است.

  • خسروجردی ارسالی در

    تاحالا هرکاری دوست داشتید کردید اینکارهم انجام بدید رفراندوم کیلوچنده

  • ناشناس ارسالی در

    گران کنید بازسازی سوریه و لبنان و عراق و یمن و ..... خرج داره

  • ناشناس ارسالی در

    خاک تو سرتان هر دولتی آمد سر کار فقط رید توی مملکت فکر آنهای را که ندارن نمی کنی د ‌الان بگفته خودتان صا حب خانها۲۵ درص دگران کنندتو این بدبختی صا حب خانه ما بی شعور ,۳ملیون گذاشت رو کرایه ها

  • ناشناس ارسالی در

    بجای فشار بر مردم از هزینه های گروههای ن یابتی و بذل و بخششهای چمدانی و .... کم ک نید مردیم از بس که آرزوی همه چی به دلمان ماند خدا لعنت کنه جماعت گدا گشنه ای که بخاطر شعار آب و برق مجانی ما را بدبخت کر دن روحشان در عذاب ابدی گرفتار بشه انشاا. ..

ارسال نظر