|
کدخبر: 198620

افزایش قیمت بنزین در راه است؟

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ایران رتبه اول پرداخت یارانه انرژی به مردم را دارد و روزانه ۶۵ هزار تومان و ماهانه دو میلیون تومان یارانه پنهان می‌دهد. حالا مجلس پیشنهاد برگزاری رفراندوم برای حذف یارانه‌های نقدی و پنهان را مطرح کرده است. این طرح یعنی تغییر قیمت بنزین؟

ابولفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفته طرح تقاضای برگزاری رفراندوم برای حذف یارانه‌های آشکار و پنهان را مطرح کرده است.

طرحی که به گفته ابوترابی ۲۲ نفر آن را تاکنون امضا کرده‌اند و حدود ۸۰ امضای دیگر می‌خواهد تا در دستور کار قرار بگیرد.

اما اگر مجلس با این همه‌پرسی موافقت کند، کدام یارانه‌ها احتمالا حذف می‌شود؟ احتمالا تاکید مجلس این است که یارانه‌های پنهان انرژی حذف شود و در مقابل یارانه نقدی برخی از دهک‌ها بیشتر شود.

حذف یارانه پنهان انرژی یعنی چه؟

منظور از یارانه‌های پنهان یارانه‌هایی است که دولت می‌پردازد تا برخی از کالاها از جمله بنزین، آب و برق و نان و … ارزانتر به دست مردم برسد. آنگونه که پیش از این هم بارها مطرح شده است بخش مهم یارانه‌های پنهان اقتصاد ایران مربوط به یارانه حوزه انرژی و سوخت است. یارانه‌‌ای که دولت برای بنزین می‌دهد.

بر این اساس اگر قرار باشد، یارانه پنهان انرژی حذف شود به این معناست که قیمت برخی از کالاها واقعی شود و دولت به آنها یارانه ندهد. مانند آزادسازی قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی.

مهم‌ترین چیزی که در بحث حذف یارانه پنهان مطرح می‌شود مساله قیمت بنزین است. اما دولت اکنون برای هر لیتر بنزین چقدر یارانه می‌دهد؟ قیمت هر لیتر بنزین در فوب خلیج فارس حدود ۳۹ سنت است که با دلار بازار آزاد حدود ۱۰ هزار تومان است. اگر قیمت واقعی بنزین ۹۰ درصد فوب خلیج فارس باشد، قیمت واقعی بنزین حدود ۹ هزار تومان است.

این یعنی دولت روی هر لیتر بنزین سهمیه‌ای، ۸ هزار تومان و روی بنزین آزاد ۵ هزار تومان یارانه می‌دهد!

ایرنا در گزارشی نوشته که «مصرف بنزین در حال حاضر به ۸۰ میلیون لیتر در روز رسیده و این میزان حدود ۶۲ تا ۶۳ میلیون لیتر آن از محل بنزین یارانه‌ای است.»

این یعنی دولت برای بنزین یارانه عجیبی می‌دهد. یارانه‌ای که مجموع آن عددی بیش از کل بودجه سالانه کشور است.

مصطفی طاهری؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن چندی پیش گفته بود میزان یارانه پنهان انرژی در ایران هزار هزار میلیارد تومان است؛ بیشتر از بودجه سالانه کشور. سال گذشته هم رئیس مجلس به نقل از محمدباقر نوبخت گفته بود: «میزان سوبسید پنهان پرداختی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ حدود ۱۴۰۰‌ هزار میلیارد تومان است.»

پیش از این هم زمانی که علی لاریجانی رئیس مجلس بود اعلام کرده بود که یارانه پنهان انرژی در ایران ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است. این نشان می‌دهد که عدد یارانه پنهان انرژی در ایران بالاست و مدام در حال افزایش است.

سهم دو میلیونی ایرانیان از یارانه پنهان

نکته جالب‌تر اینکه سهم هر ایرانی از این یارانه پنهان روزانه ۶۵ هزار تومان است. یعنی اگر دولت بخواهد یارانه پنهان انرژی را حذف کند و آن را مستقیما به مردم بدهد ماهانه حدود ۲ میلیون تومان می‌شود.

اما مساله مهم در این میان این است که اگر قرار باشد یارانه انرژی حذف شود، باید قیمت برخی حامل‌های انرژی از جمله بنزین و سایر سوخت‌ها واقعی و البته گران شود. اما ایران در سال ۹۸ تجربه افزایش قیمت بنزین را داشت و منجر به اعتراضاتی در سراسر کشور شد.

برای همین به نظر نمی‌رسد که مجلس مجوز اجرای این طرح را داشته باشد. چون در حالی که نمایندگان مدام تاکید می‌کنند هدف آنها افزایش قیمت بنزین نیست و مساله واقعی کردن قیمت است، اما آمارها و یارانه بنزین می‌گوید دولت برای حذف یارانه انرژی چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها ندارد.

 

منبع: تجارت نیوز
  • نادر سعدونی ارسالی در

    نیازی به پرداخت یارانه نیست.منتی هم سر م ردم نگذارید شما دلار رو واقعی کنیدهمه چی ز درست میشود.فکر میکنید مردم خر هستن.سال ۹۸دلار ۱۱ هزار تومن بود بنزین رو یه شبه گرون کردید دلار شد بالای ۳۰‌هزار تومن.خ ودتون رو گول میزنید یا مردم رو .فکر کنم هوس کردین دلار بشه ۱۰۰ هزار تومن.اگه این طور بشه یعنی این دفعه تموم مردم از پیر و جون سرتون خراب میشن..واقعا توجیه خوب می ارین برای کارهای احمقانه تون.پول ملی رو به لجن کشیدن.تا کی تا کجا یه فکر اساسی ک نید.ما که بدبخت شدیم بچه هاموم هم بد بخت کردین.

  • ایران فلاکت زده ارسالی در

    آشغال کثافت درامد مردم امریکا و ایران رو هم مقایسه کن

  • امیرپرویز ارسالی در

    همونطور که گفتید قیمت واقعی بنزین لیتری ۳۹ سنت که تقریبا ۱۰۰ هزار ریال میشه ، ام ا این قیمت برای حقوق بگیران ریالی منطقی نیست و منتی که سوبسید انرژی میدن هم درست نیست ، تازه اگر با فرمول خودشون بخواهی حساب کنی این ما هستیم که داریم به دولت س وبسید میدیم . پس از این حرفها دیگه نزنید .

  • ناشناس ارسالی در

    خوب اگر این جماعت مجلس نشین قیمت واقعی م یخوان چرا فقط دلشان برای واقعی شدن تولید مردم و کار مردم نمیسوزه و فقط برای بنزی ن دولت دلشان میسوزه
    اگر بنزین واق عی شد
    باید تولید کشاورزان و دامدا ران هم به نرخ خلیج فارس باشه
    مثلا هر کیلو گندم چرا یک چهارم نرخ هست
    چرا خودرو داخلی با قیمت سانتافه در کشو ر مصرف کننده امارات برابری داره
    چ را حقوق کارمندان نرخش جهانی نیست
    چرا و چرا
    پس این چند کت و شلوار پ وش مجلسی چرا فقط به فکر بنزین و یارانه پ نهان و منافع دولت هستن ولی به فکر مردمی که انتخابشون کردن نیستن

  • علی ارسالی در

    بجای این همه حرف حمل و نقل عمومی را زیاد و ارزان کنید انوقت بنزین را گران

  • رصا ارسالی در

    حقوق را به دلار بدهی اگر بنزین را با دلار محاسبه می کنید یا واحد پول ملی رادلار تغییر دهیم. این راه حل نیست بجای این کارها نظام آموزشی کشور راتولید محور کنید حقوق تمام استادان وروحانیون که در آموزش علم و عمل نیست قطع شود

  • ناشناس ارسالی در

    دولت مردان بیایند بصورت واقعی تمام یاران ه های پیدا و پنهان را حذف کنند و از آن ط رف دستمزد ها و مستمری بازنشستگان را هم و اقعی کنند

  • ناشناس ارسالی در

    مسولین جدید به دنبال تپه های جدید

  • رابین هود ارسالی در

    ببخشید مگه مملکت دست مردم بوده خودتون دل ار و رسوندین به ارش خدا. در ثانی چرا با دلار رانتی 4200 حساب نمیکنی که مشخص بشه تازه داری گران فروشی هم میکنی. اینارو ول کن اصلا کی از شماها بنزین میخره حالا که میخواین خون مردم و توی شیشه کنین. ما نه توان خرید پراید 150 میلیون تومن و داریم و نه زدن بنزین 10 هزار تومنی !!!!
    افتاد!!!!

  • سید مرتضی موسوی ارسالی در

    اگر با این طرح می خواهید پاداش فرهنگیان و همسان سازی بازنشستگان را اجرا کنید و ق یمت کالاهای اساسی را که همین الان هم سر به فلک کشیده را زیاد کنید وبه فکر مددجوی ان بهزیستی و کمیته امداد بخصوص معلولین ش دید و خیلی شدیدفاقددرامد متأهل نباشید ظا لم ترین انسان ها روی زمین هستید اما عکس این باشد طرح خوبی است، یارانه مددجویان ب هزیستی و کمیته امداد بخصوص معلولین شدید و خیلی شدیدفاقددرامد متأهل باید حداقل 3 برابر یارانه حقوق بگیران باشد

  • ناشناس ارسالی در

    موضوعات مهم تری برای رفراندوم داریم .‌

  • سیروس ارسالی در

    یه مشت آدم گوش دراز خر جمع شدن از بیکاری نمیدونن چیکار کنن هی میرینن به زندگی مردم یکی نیست بگه گوش دارازا🐎🐎🐎 شما که قیمت هارو با دیگر کشورها مقایسه میکنین سطح رفاه و درامد مردمو هم حساب کنین

  • انسان ارسالی در

    آقای به اصطلاح کارشناس بیسواد اگه قراره ما با دلار آمریکا خرج کنیم و درآمد ریالی بی ارزش داشته باشیم و از فول خلیج فارس حرف بزنی ولی از درآمد و یارانه ای که در فوب خلیج فارس هست حرف نزنی و از الان برا ی ماله کشی دولت رئیسی و نمایندگان همسوی دولت دفاع کنی پس برید بمیرید،هنوز نیامده وعده های پوشالی مشخصه و فقط شعاره از او ل همین بوده و هست ،این دفعه قراره چند هز ار نفر کشته شن ولی اینو بدونید این خونها گریبان همتون رو میگیره،زمانش نزدیکه

  • ناشناس ارسالی در

    بعضی سایت ها مثل راز بقا ، شغال و کفتاره ایی در پس و پیش یک شیرند.

  • ناشناس ارسالی در

    بازهم گرانی

  • ناشناس ارسالی در

    بازهم نقشه دولت برای مردم
    تولید گ رانی
    ناتوانی اقشار ضعیف
    مرگ پنهان اقشار ضعیف

  • ناشناس ارسالی در

    دست دولت در جیب مردم

  • ناشناس ارسالی در

    ان شالله

  • راضی ارسالی در

    دولت ایران قیمت دلار را می برد بالا بعد میگوید فوب خلیج فارس بی شرافت قیمت دلار را بیار پایین قیمت فوب خلیج فارس میشود 1000 تومن

  • ناشناس ارسالی در

    فقط یک جمله
    روحش شاد

  • هموطن ارسالی در

    ولاچی بگم یکروز اینترنت ویک روز بحث دیگر وووووووووومشکلات راحل کنید

ارسال نظر