|
کدخبر: 202984 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش ‌نیوز با رئیس و نایب رئیس اتاق اصناف تهران مطرح شد:

هیاهو برای وام دست‌ نیافتی

خسرو ابراهیمی‌نیا گفت: در حال حاضر مهم‌ترین بحث به ارائه تسهیلات وعده‌داده شده، مربوط می‌شود. با هیاهوی بسیار اعلام شد که بین ۱۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان به واحدهای عضو صنف ما تسهیلات داده می‌شود.

اقتصاد هیاهو برای وام دست‌ نیافتی

واکسیناسیون اصناف به کجا رسید؟ آیا تالارهای پذیرایی می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند؟ آیا اعضای این صنف پرشمار توانستند تسهیلات جدید را دریافت کنند؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با رئیس و نایب رئیس اتاق اصناف تهران به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

واکسیناسیون اصناف؛ اقدامی ضروری و مفید اما دیرهنگام! بسیار دیرهنگام! به اعتقاد فعالان بازار و بنگاه‌های اقتصادی، واکسیناسیون اصناف باید مدت‌ها پیش انجام می‌شد. این مطالبه آن هم در شرایطی که اصناف از کم ‌و کیف حمایت‌های دولت (تسهیلات، تخفیف مالیاتی، امهال) ناراضی هستند و چند موج تعطیلی را از سر گذراندند خواسته‌ای حداقلی به حساب می‌آید اما علی‌رغم درخواست‌های مکرر و همیشگی نمایندگان صنفی با مدت‌ها تاخیر انجام شد.

پایان واکسیناسیون در هفته بعد

به هر حال این روزها، واکسیناسیون اصناف در حال پایان است. قاسم نوده فراهانی، ضمن اعلام این خبر گفت: «واکسیناسیون اصناف در دو شعبه  یعنی مسجد امام و حسینیه فاطمه ‌الزهرا، واقع در پادگان ولیعصر در حال انجام است. در مسجد امام علاوه بر اصناف، واکسیناسیون مردم عادی هم انجام می‌شود. شعبه دیگر مختص اصناف است. اتحادیه‌ها به صورت مرتب، اعضای خود را برای واکسیناسیون ارجاع می‌دهند. طبق آمار واکسیناسیون تمامی اعضا اصناف تا شنبه یک یکشنبه هفته آینده به پایان می‌رسد».

نوده-فراهانی

وی در ادامه تصریح کرد: «در ارتباط با فعالیت دوباره تالارهای فعلاً مصوبه‌ای داده نشده است. قصد داریم این موضوع را در جلسه‌ ستاد کرونا که به زودی برگزار می‌شود مطرح کنیم».

کارا حتی پشتیبانی ندارد

در جلسه‌ای که در استانداری، پیرامون زمان آغاز به کار تالارهای پذیرایی برگزار می‌شود درباره این موضوع صحبت می‌شود. خسرو ابراهیمی نیا، نایب رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی ضمن بیان این موضوع به تشریح معضل بزرگ فعالان این صنف پرداخت و به خبرنگار گسترش ‌نیوز گفت: «در حال حاضر مهم‌ترین بحث به ارائه تسهیلات وعده داده شده مربوط می‌شود. با هیاهوی بسیار اعلام شد که بین ۱۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان به واحدهای صنف ما تسهیلات داده می‌شود. لازمه دریافت تسهیلات، ثبت‌نام در سیستم کارا است اما متاسفانه این سامانه به هیچ عنوان باز نمی‌شود. اکنون نمی‌دانیم باید به کجا مراجعه کنیم. جالب اینجاست که خود سیستم، قسمت پشتیبانی ندارد. تلاش همکاران برای ثبت‌نام و بارگذاری مدارک بی‌فایده بوده است. این معضل باید رسیدگی و حل شود. مسئولان مربوطه رسیدگی کنند».

تسهیلات پرابهام!

نایب رئیس اتاق اصناف تهران ضمن بیان این موضوع افزود: «هیچ از اعضا موفق به ثبت‌نام نشده است. قبلاً اعلام شده بود که مهلت ثبت‌نام، اواخر شهریور به پایان می‌رسد. بعداً اعلام شد که این مدت، سه ماه تمدید می‌شود. به نظر می‌رسد که هیچ‌چیز متقنی درباره این موضوع وجود ندارد».

خسروابراهیمی-نیا-نایب-رئیس-اتاق-اصناف

لازم به ذکر است که اخیراً تسهیلات ۱۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی برای تالارها، باغ تالارها و سالن‌های پذیرایی در نظر گرفته است. بر این اساس واحدهایی که مساحت سالن (فضای بسته) آنها تا ۲۰۰ متر مربع است حداقل تسهیلات ( میلیون۱۵۰) و آنهایی که ۱۰۰۰ متر سالن دارند بیشترین مقدار تسهیلات (۴۵۰ میلیون تومان) را دریافت می‌کنند. نرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد است و واحدهای دریافت‌کننده باید اقساط تسهیلات را حداکثر ظرف ۲۷ ماه پرداخت کنند. تسهیلات وعده داده شده، تنفس سه ماه دارد.

طبق اعلام رئیس اتحادیه تالارداران و سالن‌های پذیرایی تهران، این واحدها به واسطه کرونا ریزش ۵۰ درصدی داشته‌ و از این حرفه خارج شده‌اند.

ارسال نظر