|
کدخبر: 202945

واکنش قیمت دلار به یک خبر مهم سیاسی

«کشورهای ١+۴ هیچ نشستی با ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نخواهند داشت.» این اظهارنظر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا موجب شد که خریداران کمی در بازار ارز فعال‌تر شوند و دلار به مسیر افزایشی بازگردد.

اقتصاد واکنش قیمت دلار به یک خبر مهم سیاسی

با این حال، اندازه واکنش دلار چندان زیاد نبود. روز سه‌شنبه اسکناس آمریکایی تا ساعت ۳بعدازظهر توانست ۱۷۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کند و در محدوده ۲۷هزار و ۵۲۰تومان قرار بگیرد. با وجود افزایش روز سه‌شنبه، بخشی از معامله‌گران اعتقاد داشتند که دلار از روند تعادلی روزهای اخیر خارج نشده و برای اینکه نهنگ‌ها و معامله‌گران بزرگ در موقعیت خرید قرار بگیرند، نیاز است که اسکناس آمریکایی به بالای محدوده ۲۷هزار و ۸۰۰تومان صعود کند. در شرایط فعلی، تنها نوسان‌گیران کوچک سعی می‌کنند از تغییرات کوچک قیمت دلار کسب سود کنند و به سرعت نیز از بازار خارج شوند. با رشد قیمت دلار در روز سه‌شنبه، سکه امامی نیز توانست از سطح حمایتی ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان فاصله بیشتری بگیرد. فلز گرانبهای داخلی دیروز ۱۳۰هزار تومان رشد پیدا کرد و به بهای ۱۱میلیون و ۹۲۰هزار تومان رسید.

معامله‌گران در جست‌وجوی اخبار

این روزها معامله‌گران بازار ارز بیشتر در جست‌وجوی اخبار مربوط به مذاکرات در فضای مجازی هستند. درواقع بیشتر معامله‌گران تمایل زیادی به خرید و فروش ندارند و پیگیر اخبار هستند. روز گذشته چند خبر که احتمال لغو تحریم‌ها را دشوار نشان می‌داد، بیشتر به چشم معامله‌گران آمد و همین عامل، فضای کلی بازار را تحت تاثیر قرار داد. به گفته فعالان، برخی از معامله‌گران انتظار داشتند که در هفته جاری، مذاکره مستقیمی بین ایران و طرف های غربی صورت بگیرد؛ ولی اظهارنظر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا موجب تغییر انتظارات این دسته از معامله گران شد. به گزارش خبرگزاری فارس، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که کشورهای ۱+۴ هیچ نشستی با ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نخواهند داشت. این در حالی بود که ژان ایولودریان، وزیر خارجه فرانسه بامداد دیروز طی نشست خبری در مقر سازمان ملل مدعی شد که احتمال برگزاری نشستی با ایران درباره توافق هسته‌ای، در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک وجود دارد. تکذیب اظهارات مقام فرانسوی موجب شد که کمی میزان خریدها در بازار بالا برود. با این حال، یک خبر دیگر نیز توجه خریداران را جلب کرد و آن، اظهارنظرهای وزیر امور خارجه آلمان بود.

وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه «زمان برای احیای توافق هسته‌ای با ایران رو به اتمام است» گفت که در روزهای آینده در نیویورک درباره این موضوع رایزنی‌هایی خواهند داشت. با وجود چنین خبرهایی، بیشتر معامله‌گران سعی کردند همچنان با احتیاط رفتار کنند و با رفتار هیجانی در موقعیت خرید و فروش قرار نگیرند. معامله‌گران در انتظار اخبار روزهای آتی و مشخص شدن تکلیف مذاکرات هسته‌ای هستند. در این میان، ‌رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که برای بازگشت ایران به مذاکرات احیای برجام، آمریکا باید تمام تحریم‌های خود علیه ایران را لغو کند. این خواسته قبل‌تر مورد قبول طرف‌های غربی قرار نگرفته و این عامل نیز موجب شده بود که برخی از معامله‌گران از احتمال ادامه تنش‌های هسته‌ای سخن بگویند. با این حال، عده دیگری باور دارند که با پیشرفت‌های هسته‌ای اخیر ایران، ممکن است طرف‌های غربی کوتاه بیایند. فعلا همه در بازار در حالت انتظار به سر می‌برند. درواقع، معامله‌گران به راحتی حاضر به ریسک کردن نیستند و تا زمانی که شرایط آتی برای آنها آشکار نشود، به راحتی تن به خرید و فروش‌های سنگین نخواهند داد. آنها تنها به دنبال نوسان‌گیری‌های محدود با استفاده از موج‌های خبری هستند. بازیگران ارزی نیز زمانی جدی‌تر به بازار ورود خواهند کرد که دلار از کف یا سقف دامنه ۲۶هزار و ۸۰۰ الی ۲۸هزار و ۳۰۰تومان خارج شود. بخشی از معامله‌گران باور دارند درصورتی‌که دریچه‌های مذاکره طی دو هفته آتی باز نشود، اسکناس آمریکایی با قدرت بیشتر به جاده صعودی بازخواهد گشت.

 تاثیر رشد نفتی بر دلار

رشد اقتصادی بخش نفت و گاز در بهار امسال به نقل از مرکز آمار ۵/ ۲۷درصد برآورد شده است. این در حالی است که رشد این بخش در بهار ۹۹ منفی ۵/ ۱۴درصد به ثبت رسیده بود. درواقع آمار‌ها نشان می‌دهد استخراج و فروش نفت ایران از زمستان ۹۹ شدت بالایی به خود گرفته است که دقیقا همزمان با روی کار آمدن بایدن در آمریکا است که این موضوع بیانگر باز شدن خطوط صادراتی ایران و کاهش محدودیت‌ها با آمدن بایدن است. این موضوع برای معامله‌گران بلندمدت بازار ارز اهمیت زیادی دارد؛ چراکه از احتمال تقویت سمت عرضه ارز خبر می‌دهد. در واقع در‌صورتی‌که درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت و گاز به‌دست دولت برسد، توانایی بسیار بیشتری برای مدیریت نوسانات قیمتی دلار خواهد داشت. البته سرعت رشد نقدینگی و پایه پولی زیاد است و ممکن است این عامل تا حدی ضربه‌گیر کاهش قیمت دلار شود. ولی افزایش درآمدها می توانند جلوی شوک‌های سنگین ارزی را بگیرند. بخشی از معامله‌گران نیز علت کاهش نوسانات دلار در هفته‌های اخیر را افزایش عرضه ارز دانسته‌اند. مشاهدات نیز نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر میزان دسترسی و راحتی برای خرید ارز بالاتر رفته است.

 صعود سکه با دو اهرم

در چهارمین روز هفته، سکه امامی توانست به مرز ۱۲ میلیون تومانی نزدیک‌تر شود. سکه که در روزهای اخیر پشت محدوده حمایتی ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان نوسان می‌کرد، روز سه‌شنبه توانست به بالای خط ۱۱میلیون و ۹۰۰هزار تومان قدم بگذارد. به گفته فعالان، بخشی از صعود بهای سکه به‌دلیل افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود. اونس طلا حداقل تا ساعت ۱۹ بعدازظهر روز گذشته توانسته بود به سوی محدوده هزار و ۱۷۸۰دلار قدم بردارد. افت بهای اونس طلا در انتهای هفته گذشته یکی از دلایلی بود که سکه‌بازان را در موقعیت فروش قرار داده بود. با برگشت اونس طلا، خریداران نیز به بازار سکه برگشتند. با این حال، اکثر بازیگران بازار سکه باور دارند که افزایش قیمت اونس طلا به تنهایی نمی‌تواند ادامه‌ساز روند افزایشی فلز گرانبهای داخلی شود. آنها باور دارند که برای سکه امامی روند بهای دلار اهمیت بیشتری نسبت به روند طلای جهانی دارد. به همین منظور، برخی از سکه‌بازان اشاره می‌کنند که در صورت برگشت دلار به زیر سطح ۲۷هزار و ۵۰۰تومانی احتمال برگشت سکه به محدوده ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان وجود دارد. از نگاه دسته‌ای از فعالان، حباب سکه زیاد است و این حباب تنها به‌دلیل خوش‌بینی معامله‌گران فلز گرانبهای داخلی نسبت به آینده دلار ایجاد شده است. ناامیدی از رشد قیمت دلار، حضور فروشندگان در بازار سکه را تسریع می‌کند. دلار تا زمانی که نزدیک به محدوده ۲۷هزار و ۲۰۰تومانی بود، احتمال می‌رفت که با افت بیشتری مواجه شود؛ ولی برگشت به بالای سطح ۲۷هزار و۵۰۰تومان، ‌امیدواری بازیگران افزایشی سکه را زیاد کرد و زمینه‌ساز بالا رفتن خریدهای آنها شد.

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    احمقی که گزارش غلط می دهد .دلار 100درصد به اقتصاد بستگی دارد

ارسال نظر