|
کدخبر: 191344 شاپور پشابادی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌ خانگی در گفتگو با گسترش‌نیوز:

تعمیر لوازم خانگی به جای خرید!/ رکود سنگین در بازار

اکبر پازوکی گفت: در گذشته یعنی قبل از سال ۹۶ به تولیدات صرفاً در حد برطرف کردن نیازهای داخلی نگاه می‌کردیم. اما الان شرایط تغییر کرده و لازم است که این نگاه تولیدکننده تغییر کند

اقتصاد تعمیر لوازم خانگی به جای خرید!/ رکود سنگین در بازار

در حال حاضر وضعیت بازار لوازم خانگی چگونه است؟ برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع با  اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

پازوکی-لوازم-خانگی

اکبر پازوکی در ابتدای صحبت‌های خود به خبرنگار سرویس اصناف گسترش نیوز گفت: «قیمت‌ لوازم خانگی بسیار زیاد است و مردم قدرت خرید ندارند. در این شرایط، وقتی مردم نتوانند  کالای نو بخرند مجبور هستند که به تعمیرات روی بیاورند. باید توجه داشت که هنوز تغییری در قیمت کالاها رخ نداده است  ولی مجددا  مواد اولیه مثل فولاد، مس مواد و پتروشیمی گران شده است».

آنچه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به آن اشاره می‌کند ابعاد منفی زیادی دارد. در چند سال اخیر و به دنبال تورم افسارگسیخته جامعه ایران با پدیده‌ای مواجه شد که اگرچه تازگی ندارد اما حجم و ابعاد آن بی‌سابقه است: تعمیر لوازم به جای خرید کالای نو. مردم سعی در تعمیر همه کالاهای مهم از گوشی و لپ‌ تاپ گرفته تا لوازم خانگی دارند؛ پدیده‌ای که اگرچه به بازار تعمیرکاران رونق داده و به اعتقاد برخی، روحیه قناعت و صرفه‌جویی را تقویت می‌کند اما به هر حال معنایش فشار حداکثری گرانی‌ها و هزینه دوباره و چندباره برای تعمیرات مجدد است. به دنبال افزایش قیمت لوازم خانگی، بازار تعمیرات یخچال، تلویزیون، ظرف شویی و خلاصه همه لوازم خانگی گران‌ قیمت و حتی آنهایی که قیمت متوسط دارند به شدت رونق یافته است. این پدیده ابعاد منفی دیگری هم دارد. برای مثال لوازم خانگی قدیمی و کم‌بازده، به شدت بر مصرف برق می‌افزایند و در شرایط فعلی که کشور با معضل جدی قطعی برق روبروست فشار بیشتری را به سیستم تولید برق وارد می‌کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌ خانگی در ادامه‌ افزود: «میزان خرید و فروش کالا روز به روز کمتر و همچنین با  شروع  ماه محرم این بازار بیشتر راکد می‌شود. دولت باید به تولیدکنندگان تسهیلات دهد که نرخ محصول نهایی کاهش یابد نه اینکه به مردم پول بدهد و تورم‌ زایی کند. اگر این کار را انجام دهد  باعث می‌شود که مردم خود به خود قدرت خرید لازم را پیدا کنند».

درخواستی از دولت جدید

پازوکی در ادامه اظهار داشت: «درخواست بنده از آقای رئیسی این است که با صنف‌هایی مانند لوازم خانگی، طلا و مسکن که در بازار تاثیرگذار هستند جلسه تخصصی بگذارد و به صورت اختصاصی به مشکلات این صنوف رسیدگی کند».

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌ خاطرنشان کرد: «تولیدکننده می‌تواند تعهد دهد که اگر شما اجازه ندهید واردات کالا صورت گیرد من سطح خودکفایی خودم را افزایش می‌دهم. در ثانی تولید را برای صادرات افزایش می‌دهم؛ ثالثاً تولید را برای کاهش قیمت افزایش می‌دهم. می‌توان واردات را قطع کرد. اگر قرار است جلوی انحصار گرفته شود باید درصد تولید افزایش پیدا کند. ضمناً درصد وابستگی به خارج از کشور را کمتر کنیم. در گذشته یعنی قبل از سال ۹۶ به تولیدات صرفاً در حد برطرف کردن نیازهای داخلی نگاه می‌کردیم. اما الان شرایط تغییر کرده و لازم است که این نگاه تولیدکننده تغییر کند و دولت هم در همین راستا باید به تولیدکنندگان کمک کند».

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «نخستین مشکل این است که فعالیت اقتصادی برای تولید‌کننده به صرفه باشد و هزینه تمام‌شده حتی‌الامکان کاهش پیدا کند. نکته دوم آنکه، راهکاری برای کالاهایی اندیشیده شود که الان در بازار وجود ندارند و باید جایگزین داشته باشد تا به این ترتیب نرخ بالا نرود. نکته دیگر قاچاق کالا است و دولت باید برای آن چاره‌ای بیندیشید. در حال حاضر صادرات به طور محدود انجام می‌شود ولی نه در حدی که کفاف مخارج تولیدکنندگان را بدهد. مواد اولیه ما ۷۰ درصد تولید داخل است ولی متاسفانه با نرخ دلار به‌دست تولیدکننده می‌رسد».

ارسال نظر