|
کدخبر: 185791 ساغر رحیمی‌شاد

در گفتگوی گسترش نیوز با رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌ خانگی:

چند شگرد آسان برای تشخیص لوازم خانگی تقلبی!

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی گفت : «قاچاق در سطح بازار وجود دارد. این کالاها بیشتر در فضای مجازی و فروشگاه‌های بدون جواز عرضه می‌شود. فروشگاه‌هایی که جواز دارند هیچ‌وقت اقدام به این کار نمی‌کنند زیرا اگر شخص حقیقی یا حقوقی از آن‌ها شکایت کنند باید در مراجع قانونی پاسخگو باشند».

اصناف چند شگرد آسان برای تشخیص لوازم خانگی تقلبی!

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا با جود اینکه هیچ کالایی با برند سامسونگ و ال‌‌جی وارد کشور نمی‌شود اما برخی اوقات می‌بینیم که در فضای مجازی این برند‌ها با قیمت‌های بسیار بالا تبلیغ و فروخته می‌شوند. برای بررسی جزئیات بیشتر این موضوع با اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

پازوکی-لوازم-خانگی

 

اکبر پازوکی در ابتدای صحبت‌های خود به خبرنگار سرویس اصناف گسترش نیوز گفت: «قاچاق در سطح بازار وجود دارد. این کالاها بیشتر در فضای مجازی و فروشگاه‌های بدون جواز عرضه می‌شود. فروشگاه‌هایی که جواز دارند هیچ‌وقت اقدام به این کار نمی‌کنند زیرا  اگر شخص حقیقی یا حقوقی از آن‌ها شکایت کنند باید در مراجع قانونی پاسخگو باشند».

وی در ادامه افزود: «اگر قرار باشد، انحصار در حوزه کالا مانند صنعت خودرو باشد به‌هیچ‌وجه منطقی نیست. اگر در سال ۹۶ بودیم نظر من این بود که واردات باید انجام شود، زیرا در آن زمان توان تولید بسیاری  از کالاها را نداشتیم. ما در حال حاضر هم نمی‌توانیم  خیلی از لوازم‌خانگی را در داخل کشور تولید کنیم چون فناوری آن را نداریم».

پازوکی اظهار داشت: « انحصار زمانی درست است که شما از تولیدکننده در رابطه با تولید کالا تعهد بگیرید که در یک بازه زمانی، بازدهی و تولیدات کارخانه ازنظر تکنولوژی یا مصرف مواد اولیه خوب و صنعت در رابطه با کلیات تولید یعنی جنس ساخته شده، رشد فلان درصد را نداشته باشد من واردات را آزاد می‌کنم. ولی متأسفانه ما پس از انقلاب هیچ نقشه راهی برای صنعت لوازم خانگی نداشتیم. ما باید صنعت قطعه سازی و بنگاه‌های کوچک را تقویت کنیم».

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در ادامه خاطر نشان کرد: «طی سال‌های گذشته انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی بارها بابت چند قلم کالای درشت اعلام کرد که ما ۷۰ درصد مواد اولیه مانند ورق فولادی، مس، مواد پتروشیمی و آلومینیوم را در داخل کشور تولید می‌کنیم. آن ۳۰ درصد وارداتی نیز اقلامی مانند موتور، پنل های دیجیتال و کیت‌های برقی است».

تولیدکنندگان تعهد دهند تا واردات قطع شود

پازوکی گفت: «اگر تولیدکننده تعهد دهد که اگر شما اجازه ندهید واردات کالا صورت گیرد من خودکفایی خودم را افزایش می‌دهم. در ثانی تولید را برای صادرات افزایش می‌دهم؛ ثالثاً تولید را برای کاهش قیمت افزایش می‌دهم. میتوان واردات را قطع کرد. اگر قرار است انحصار صورت بگیرد باید درصد تولید افزایش پیدا کند ضمناً درصد وابستگی به خارج را کمتر کنیم. ما قبل از سال ۹۶ به تولیدات صرفاً برای برطرف کردن نیاز داخل نگاه می‌کردیم. اما الان باید نگاه تولیدکننده تغییر کند و دولت هم در همین راستا باید به تولیدکنندگان کمک کند».

خریداران لوازم خانگی توجه کنند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در صحبت‌های پایانی خود به خبرنگار گسترش نیوز گفت: « تمام کالاهای لوازم‌خانگی که امروز در سطح کشور عرضه می‌شوند، اگر کد شناسه و رهگیری نداشته باشد و ضمانت آن در سامانه ۱۲۴ ، اتحادیه لوازم‌خانگی یا سازمان حمایت ثبت نشده باشد، قاچاق و فیک است. مردم در زمان خرید حتماً به این امر توجه کنند که مجوز خرید داشته باشند و پشت شیشه مغازه برچسب اتحادیه و شماره صنفی خورده باشد. دوم برای خرید کالاهای خارجی در همان لحظه وارد سامانه #۷۷۷۷*۴* شوند و کد شناسه و رهگیری که روی کالا نصب شده را وارد کنند و از فیک و قاچاق بودن کالا مطمئن شوند. این طرح سامانه جامع تجارت که مصوبه مجلس در سال ۹۲ بود و سال ۹۵ باید اجرایی می‌شد؛ متأسفانه مقداری طول کشید. اما امروز به کمک صنعت لوازم‌خانگی آمده است. در این طرح حتی کارت گارانتی فیزیکی هم قرار بود از روی کالا برداشته شود ولی به دلیل شیوع کرونا مقداری این طرح عقب افتاد. همچنین مردم بدانند که تمام پیامک‌هایی که مبنی بر فروش کالا و تحویل درب منزل حتی با ضمانت برایشان ارسال می‌شود نیز غیرقانونی است و این‌ کالاها قطعاً قاچاق است».

ارسال نظر