|
کدخبر: 202238

تغییر وضعیت در بازار ارز و سکه + آخرین قیمت ها

در دومین روز هفته، دلار و سکه در دو مسیر متفاوت حرکت کردند؛ روز شنبه اسکناس آمریکایی توانست رشد جزئی ۷۰ تومانی را ثبت کند و به قیمت ۲۷ هزار و ۴۲۰ تومان برسد. این در حالی بود که در بازار سکه، فلز گران‌بهای داخلی ۵ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و با از دست دادن حمایت حساس ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی به بهای ۱۱ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان رسید.

اقتصاد تغییر وضعیت در بازار ارز و سکه + آخرین قیمت ها

به باور بیشتر تحلیل‌گران فنی، سکه امامی به وضعیت حساسی رسیده است. از نگاه آنها در صورتی که بازار زیر محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی تثبیت شود، فروشندگان بیشتری وارد معاملات خواهند شد و به دنبال آن، شانس نزول بیشتر سکه افزایش خواهد یافت. به گفته برخی فعالان، سکه‌بازان امیدوار بودند که روز یکشنبه، دلار افزایش معناداری را تجربه کند و به کمک فلز گران‌بهای داخلی بیاید. با این حال، اسکناس آمریکایی تا ساعت ۳ بعدازظهر رشد قابل توجهی را تجربه نکرد که توانایی کمک به سکه را داشته باشد.

پس از افت قابل توجه اونس طلا در بازارهای جهانی انتهای هفته گذشته، فشار کاهشی روی بازار سکه زیادتر شد. فلز گران‌بهای داخلی در اولین روز هفته ۸۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و در روز دوم هفته نیز از مرز حمایتی حساس ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی پایین رفت. برخی فعالان امیدوارند که روند کاهشی بهای اونس طلا در هفته جاری ادامه پیدا کند و طلا با برگشت از سطح هزار و ۷۵۰ دلاری، محرک رشد در بازار سکه شود. با این حال، نزول طلا به زیر هزار و ۷۵۰ دلار زمینه‌ساز نزول بیشتر در بازار سکه خواهد شد.

 دیروز ارزش ذاتی سکه در حوالی ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار داشت و همین عامل موجب می‌شد که توان خاصی برای رشد قیمت در بازار وجود نداشته باشد. با توجه به حباب ۵۰۰ هزار تومانی فلز گران‌بهای داخلی می‌توان گفت که افت دلار می‌تواند زمینه‌ساز نزول سکه با سرعت بیشتری شود.

با این حال، از اواخر روز یکشنبه شرایط در بازار ارز تغییر کرد و این موضوع زمینه‌ساز تغییر مقطعی انتظارات سکه‌بازان شد.

برگشت خریداران به بازار؟

در ابتدای بازار روز یکشنبه‌، اوضاع به کام فروشندگان بود. در این مرحله، قیمت اسکناس آمریکایی حتی تا محدوده ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان عقب‌نشینی کرد. با این حال، از ساعت ۳‌بعدازظهر خریداران در بازار فعال‌تر شدند و توانستند اسکناس آمریکایی را به سمت سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی هدایت کنند. همین اتفاق در بازار سکه نیز رخ داد. گزارش‌ها حاکی از آن بود که پس از ساعت ۳ بعدازظهر، حتی فلز گران‌بهای داخلی به سمت محدوده ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان حرکت کرده است. به گفته فعالان، بازار ارز و سکه در یک وضعیت رفت و برگشتی قرار گرفته‌اند و معامله‌گران در روزهای اخیر به سرعت موقعیت خریدوفروش خود را تغییر می‌دهند. اقتصاد‌نیوز نیز دیروز خبر داد که معامله‌گران درباره سرنوشت مذاکرات هسته‌ای و آینده تحریم‌ها، دچار تردید و بلاتکلیفی هستند. در چنین وضعیتی، به نظر می‌رسد معامله‌گران سعی دارند از نوسانات کوچک رفت و برگشتی ایجاد شده در بازار کسب سود کنند.

آنها بیشتر هم راستا با حرکت کلی بازار، خریدوفروش خود را هماهنگ می‌کنند. همین خریدوفروش‌های دسته‌جمعی و سریع باعث می‌شود که رفتار قیمتی دلار پایداری زیادی نداشته باشد. به گفته تحلیل‌گران فنی، دلار برای اینکه با ورود خریداران جدید به بازار مواجه شود، نیاز دارد که مقاومت ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی را درهم بشکند. بدون شکست مقاومت یاد شده، اسکناس آمریکایی توان افزایش خاصی را نخواهد داشت. در این میان، برخی از معامله‌گران باور داشتند که افزایش انتهای روز یکشنبه می‌تواند زمینه‌ساز رشد قیمت دلار در روز جاری شود. البته اگر اسکناس آمریکایی نتواند خود را بالای محدوده ۲۷ هزار و۵۰۰ تومان تثبیت کند، بار دیگر شاهد عقبگرد، اسکناس آمریکایی خواهیم بود.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر