|
کدخبر: 201835

غفلت بورس بازان از یک خبر مهم

بورس امروز هم دوباره به مدار منفی رفت و شاخص‌ها نزولی شدند. به طوری که در پایان معاملات شاخص کل بورس با افت ۳۸ هزار واحدی (معادل ۲.۶ درصد) مواجه شد و شاخص هم‌وزن هم عقب‌گرد ۲.۳ درصدی را ثبت کرد.

علاوه بر این که بازار امروز منفی بود، معاملات هم به طور کل رکودی بودند. به طوری که ارزش معاملات خرد سهام تنها ۶۲۰۰ میلیارد تومان بود. علاوه بر این هم حقیقی‌ها به شدت در سمت فروش فعال بودند و خروج پول حقیقی ۸۷۰ میلیارد تومانی را رقم زدند که با توجه به ارزش معاملات خرد، رقم بسیار سنگینی محسوب می‌شود. اما پیش بینی بورس فردا چه خواهد بود؟

تسلیم بورس در برابر متغیری مهم‌تر از دلار؟

در حالی بازار امروز این چنین منفی شد که طی روزهای پایانی هفته شاهد رشد قیمت دلار بودیم. به طوری که اولین نرخ‌های امروز در بازار ارز حدود یک درصد بالاتر از قیمت دلار در معاملات روز چهارشنبه هفته قبل بود. چنین چیزی در تمام روزهای معاملاتی یکی دو ماه اخیر بازار سهام، سیگنالی جدی برای مثبت شدن بازار سهام بود.

اما امروز به واسطه شایعه انتصاب علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت اول روحانی، به ریاست بانک مرکزی اثر مثبت دلار بر بورس خنثی شد و سهامداران از ترس نرخ بهره‌های بالا و سیاست‌های اقتصادی انقباضی، در سمت فروش فعال شدند. علت این اتفاق هم سیاست‌های دولت روحانی در دور اول ریاست جمهوری بود. دوره‌ای که نرخ ارز به شدت سرکوب می‌شد و به واسطه نرخ بهره بانکی بسیار بالا، همه بازارها در رکودی عمیق به سر می‌بردند. به طوری که در بیشتر سال‌های این دوره، بازار پول که کم‌ریسک‌ترین بازار است بیشترین بازدهی را بین تمام بازارها داشت.

اما نکته‌ای که سهامداران از آن غافل شدند سمت طیب‌نیا در دولت قبلی است. زیرا عواملی مانند نرخ بهره بالا، سرکوب نرخ ارز و کاهش کسری بودجه عواملی هستند که توسط بانک مرکزی و تا حدی هم سازمان برنامه و بودجه تنظیم می‌شوند و وزیر اقتصاد نقش چندانی در آن ندارد.

البته فرضیه دیگری هم در خصوص ریزش بازار امروز وجود دارد که معتقد است این اتفاق در پی افزایش نگرانی‌ها از ریزش قیمت دلار در آینده افتاده است. به طوری که با نزدیک شدن به دور هفتم مذاکرات برجامی و پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای تا حدی فرضیه گشایش‌های اقتصادی و افت نرخ ارز تقویت شده است.

حمایت تکنیکالی بورس کجاست؟

با نگاهی به نمودار شاخص کل شاهد تشکیل کف‌ها و سقف‌های پایین‌تر به شکل متوالی هستیم که حاکی از آغاز یک روند نزولی میباشد. شکست خط روند صعودی به سمت پایین نیز تاییدی دیگر بر روند نزولی فوق است. در حال حاضر شاخص کل از لحاظ تکنیکالی در شرایط مساعدی قرار ندارد و بعد از پولبک به خط روند صعودی مجددا افت کرده است. این شاخص حمایت خط کیجنسن که حمایت معتبری محسوب می‌شود و همچنین میانگین متحرک ۲۵ روزه را در حال حاضر از دست داده است. از طرفی اندیکاتور RSI نیز در یک روند نزولی در حال حرکت است و بعد از برخورد با این خط روند در شکست ان ناکام مانده و مجددا کاهش یافت. اندیکاتور MACD نیز نشانی از ادامه روند نامساعد شاخص کل را منعکس می‌کند.

به طور کلی تحلیل تکنیکال نشان دهنده شرایط نامطلوب شاخص کل است و احتمال کاهش آن تا محدوده ۱.۴ میلیون واحد را نشان می‌دهد. این حمایت منطبق بر نسبت‌های فیبوناچی و سقف ابر کمو ایچیموکو است.

دو عاملی که می‌توانند باعث چرخش بورس فردا شوند

شیب خط نمودار شاخص کل و هم‌وزن در انتهای بازار منفی بود و براساس داده‌های گذشته‌نگر می‌توان گفت شیب این خط روند بازار در ابتدای روز آتی را پیش‌بینی می‌کند. به همین دلیل با یک برداشت اولیه روند بازار در نیمه ابتدایی روز آتی را می‌توان نزولی در نظر گرفت. اما دو عامل وجود دارند که ممکن است کمک کنند که روند بورس از میانه‌های بازار فردا عوض شود.

عامل اول ادامه صعود دلار در بازار امروز و همچنین بازگشایی مثبت یا متعادل بازار ارز در روز کاری آینده است. البته با توجه به این که امروز خیلی اخبار مهم و جهت‌داری در خصوص برجام یا تحریم‌ها منتشر نشده، ممکن است بازار سهام هم فردا توجهی به نوسانات کوچک دلار نداشته باشد.

اما دومین عامل می‌تواند تکذیب شایعه رئیس کلی طیب‌نیا در بانک مرکزی باشد. امروز هم خبر رسمی منتشر نشده بود و زئیس کلی طیب‌نیا صرفا به عنوان یک شایعه در بازار چرخید و فشار فروش را افزایش داد. حال باید دید اگر قرار باشد این شایعه تایید یا تکذیب شود، در بازار فردا این اتفاق رخ خواهد داد یا مسیر نزولی بورس تا حمایت‌های تکنیکالی بعدی ادامه می‌یابد.

منبع: بورسان
  • رضا ارسالی در

    طیب نیا عاقل باشه نمیاد رییس بانک مرکزی بشه اگر هم بیاد نمیتونه کاری انجام بده ر استی دوست وزیر اقصاد روحانی هست

  • ناشناس ارسالی در

    با قاطعیت میگویم بورس در یکسال آتی بازده ی ۲ تا ۳ برابری را خواهد داشت.و قیمت دل ار با ۲۷ هزار تومان برای دولت خودکشی میب اشد د قیمت واقعی دلار حداقل ۳۷۰۰۰ تومان میباشد.

  • ناشناس ارسالی در

    فقط کماسه میتونه بورس رو نجات بده.

  • یا علی ارسالی در

    همه خبرها راست ودروغ وخوب وبد روشاخص تاثیر منفی داره

  • ناشناس ارسالی در

    بورس مستضعفان ایران را پر از پول کنید ت ا فقرا کمتر ضرر کنند . از کسانی که وامها ی نجومی را بردن و خوردن بگیرید و پولها را به بورس واریز کنید .

ارسال نظر