|
کدخبر: 200661

گسترش‌نیوز بررسی می‌کند:

خیز صندوق‌ های بازنشستگی برای خرید بیت‌ کوین

چندین صندوق بازنشستگی و شماری از فعالان مهم بازار به دنبال فرصتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هستند.

اقتصاد خیز صندوق‌ های بازنشستگی برای خرید بیت‌ کوین

بازار ارزهای دیجیتال روزهای پرتلاطمی را پشت سر می‌گذارد. در ادامه به مهم‌ترین تغییرات قیمتی اخیر و روندهای تاثیرگذار این حوزه نگاهی می‌اندازیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

بازار ارزهای دیجیتال در چند روز اخیر، شاهد چند بهبود جزئی بوده است اما در مجموع؛ حجم سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز از سپتامبر ۲۰۲۱؛ ۹.۷۹ درصد کاهش یافته و از ۲.۴۵ به ۲.۲ تریلیون دلار رسیده است. ارزش رمز‌ارزهای مهمی همچون بیت‌کوین واتریوم در طول هفته گذشته بین ۸ تا ۱۲ درصد کاهش یافته است؛ اما در طول ۲۴ ساعت گذشته تعداد دیگری از ارزهای دیجیتال سود هفتگی دورقمی و حتی درصد دو رقمی را تجربه کرده‌اند.

رمزارزهای دورقمی هفته

قیمت بیت‌کوین در طی هفت روز گذشته کاهش ۸ درصدی و اتریوم کاهش ۱۲ درصدی داشته‌اند. همچنین در طی هفته گذشته از ارزش رمزارزهای دیگری همچون کاردانو (۴درصد) و بایننس (۱۶درصد) کاسته شده است. در میان ۱۰ ارز برتر، ریپل شاهد کاهش ۱۱.۶ درصدی از سهام بازار خود بوده و دوج کوین با کاهش ۱۸.۲ درصدی روبه‌رو بوده است. تنها دو مورد از این رمزارزها، شامل سولانا با بیش از ۲۶ درصد و پولکادات با ۵.۵ درصد افزایش همراه بوده‌اند. در میان رقبای اتریوم؛ سولانا و پولکادات ازجمله توکن‌های غیرمتمرکزی هستند که ارزش آنها افزایش یافته است.

رمز ارز الروند (Elrond) در این هفته ۷۰.۲ درصد افزایش داشته ‌است همچنین در هفت روز گذشته اوسموسیس Osmosis۵۷.۵ درصد افزایش همراه بوده‌ است. ترون رشد ۲۰.۵ درصدی داشته است. اتم (ATOM) در یک روز ۲۰.۱ درصد افزایش یافت. در ۱۲ سپتامبر رمزارز الگورند (Algorand) با رشد ۱۴درصدی، بالای پولکادات در جدول رده‌بندی قرار گرفت. بااین‌حال، سوشی (SUSHI) در طی هفت روز گذشته ۱۲ درصد ارزش خود را از دست داده‌ است؛ در حالی که قیمت سولانا (Soana) در هفته اخیر، روند صعودی داشته است.

نهنگ‌های بیت کوین در نقطه اوج سال، مقدار قابل‌توجهی اتریوم عرضه کردند اخیراً در دنیای بزرگ ارز‌های دیجیتال بیت‌کوین تحت‌فشار فروش بوده است‌. پادشاه بلامنازغ رمزارزهای جهان مدتی است که به طور مداوم زیر محدوده ۴۵۰۰۰ دلار متوقف مانده است. البته این موضوع مانع خرید نهنگ‌ها از خرید مقادیر زیاد نشده است.

علی مارتینز، تحلیلگر مشهور بازار رمزارزها اظهار کرد: «نهنگ‌ها همچنان در حال خرید بیت‌کوین هستند. کیف‌پول‌هایی با موجودی ۱۰ تا ۱۰۰ هزار دلار بیت‌کوین، در چهار روز گذشته تقریباً ۵۰، ۰۰۰ خرید کرده‌اند. مقدار قابل‌توجهی از این توکن‌ها از کیف پول‌های معتبر کم شده است. این موضوع باعث کم شدن فشار فروش بیت‌کوین در کیف پول‌ها شده است».

سایت مرجع gassnode درباره رفتار نگه‌دارندگان بیت‌کوین (چه در کوتاه‌مدت چه بلندمدت) بینش‌های جالبی دارد. در ۵ ماه گذشته ۱۷ درصد از سهام بیت‌کوین کم شده اما بعد عبور از ۵۲۸۰۰ دلار به سود خود بازگشت. درعین‌حال، اکنون حجم ارزی که نگه‌دارندگان عرضه می‌کنند؛ به بیشترین مقدار خود، ظرف یک سال اخیر رسیده است. حجم عرضه اتریوم به ۸۰ درصد رسیده است؛ مشابه این اتفاق، آخرین بار در سال ۲۰۲۰ رخ داد.

 Gassnode در ادامه تحلیل خود می‌افزاید: «این موضوع نشان می‌دهد که بسیاری از رمزارزها در دوره باثبات اخیر در بازه‌ ۲۹ تا ۴۰ هزار دلار تغییر قیمت داشته‌اند. در نظر داشته باشید که برخی از این رمزارزها به‌احتمال زیاد توسط  Grayscale Bitcoin Trust(GBTC) و متولیان آن نگهداری می‌شود».

نقطه عطفی جدید برای بیت‌کوین

به این ترتیب می‌توان گفت که بیت‌کوین به نقطه‌عطفی جدید رسیده وهفتصدمین بلا‌ک چین را به شبکه بلاک‌چین خود اضافه می‌کند. این موضوع به نوبه خود نشان‌دهنده استقبال روافزون از بیت‌کوین در بازار رمزازهاست. همچنین مجموع گردش بیت کوین به۱۸، ۸۱۲، ۹۵۰بی‌تی‌سی رسیده است. این مقدار، معادل ۸۹ درصد از ۲۱ میلیون واحد بیت‌کوین است. اتفاق مهم دیگر آن است که چندین صندوق بازنشستگی سنتی و فعالان بازار نیز به دنبال فرصتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هستند. تمایل نهادهای رسمی‌ای مثل صندوق‌های بازنشستگی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه، اتفاقی بی‌سابقه و نقطه عطفی مهم در تاریخ ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید و چه‌بسا توسط دیگر نهادها و سازمان‌های رسمی کشورها اقتباس شود. در هرحال سرمایه‌گذاران بیت‌کوین باید انتظار بی‌ثباتی قیمت در آینده را داشته باشند.

نویسنده: نعیمه صفری تبار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها