|
کدخبر: 199276

سیگنال طالبان بر بازار ارز ایران / دلار گران می شود؟

چند ساعتی می‌شود که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از ممنوعیت معاملات فردایی دلار توسط طالبان خبر می‌دهند.با این حال هنوز این موضوع رسما از منبعی اعلام نشده و در حد شایعه است.

اگر این شایعه صحت داشته باشد ممکن است بر حجم تقاضا برای نگهداری فیزیکی دلار افزایش پیدا کند و با تاثیرگذاری این اتفاق بر بازار ارز ایران، کمی تقاضای ارز در ایران تحریک شود. با این حال حجم ورودی‌های ارزی از افغانستان به ایران در مجموع نسبت به کل بازار ارز ایران آنقدر سهم چشمگیری ندارد اما با توجه به ظرفیت صادرات حداقل سه میلیارد دلاری ایران در بهترین وضعیت هم بعید است ارز مبادله شده دو کشور به این میزان برسد.

پیش از این نیز در مرداد ماه امسال هم رسانه‌های ایران گزارش داده بودند که با به‌دست گرفتن کنترل هرات توسط طالبان، معاملات فردایی در هرات ممنوع اعلام شده و همین موجب عقب‌نشینی بیشتر دلار هرات شده و بین بازار تهران و هرات اختلاف نرخ شدت گرفته است. باتوجه به اهمیت بازار افغانستان برای ایران، پیشروی طالبان به شدت در بازار ارز ایران رصد می‌شود و ورود طالبان به کابل ترس در بازار نسبت به افغانستان و آینده این کشور را بیشتر کرده است.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر