|
کدخبر: 196427

سرریز صف های فروش دیروز به امروز بورس؟

برخی از تحلیل‌گران معتقدند بازار سهام ایران به سندرُم صف نشینی دچار است و صف‌ها خیلی سریع طویل می‌شوند.

اقتصاد سرریز صف های فروش دیروز به امروز بورس؟

برای پیش بینی بورس امروز –سه‌‌شنبه ۹ شهریور- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم.

دیروز شاخص کل با ریزش ۴۹ هزار واحدی یک سقوط تاریخی را ثبت کرد و در رقم یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحد قرار گرفت.

 شاخص کل هم‌وزن نیز ۱۳ هزار و ۱۴۱ واحد پائین آمد و در رقم ۴۵۴ هزار و ۳۶۹ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۶۹۲ واحد افت کرد و به رقم ۲۲ هزار و ۱۱۱ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۵۶ نماد رشد قیمت و ۴۳۰ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۱۱ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۸۸ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، بیسکوئیت گرجی (غگرجی) و کاشی و سرامیک حافظ (کحافظ) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ سرمایه گذاری هامون صبا (وهامون)، مواد اولیه دارویی البرز بالک (دبالک) و تولید ژلاتین کپسول ایران (دکپسول) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای سکرد (سیمان کردستان)، وتوکا (سرمایه گذاری توکا فولاد) و وتوصا (گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن (وکبهمن)، فرابورس ایران (فرابورس) و مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن (بالاس) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه ۲ هزار و ۹۱ میلیارد تومانی بسته شد که بیشترین رقم در ۵۳ روز کاری اخیر از ۱۲ خرداد تاکنون است.

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات دوشنبه ۳۴۹ نماد صف فروش و ۲۲ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۰ درصد افت کرد و در رقم ۵۲۶ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۵۲۶ درصد افزایش یافت و ۲ هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز دوشنبه شرکت نفت سپاهان (شسپا) با صف‌ خرید ۲۸۳ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شسپا، نمادهای مدیریت (سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشور) و کرازی (کارخانجات تولید شیشه) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به شپنا (پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۷۲ میلیارد تومانی داشت.پس از شپنا، شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و شتران (شرکت پالایش نفت تهران) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس امروز

دوشنبه روز سقوط بازار بود و چند رکورد ثبت شد. شاخص کل بیشترین سقوط در ۹ ماه گذشته را ثبت کرد و شاهد بیشترین خروج نقدینگی حقیقی در ۸ ماه اخیر بودیم.

 ۸۸ درصد نمادهای بازار کاهش قیمت داشتند و شاخص هم وزن ۱۳ هزار و ۱۴۱ واحد افت کرد. بسیاری از نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار نیز قرمزپوش شدند و صف‌های فروش چند میلیارد تومانی داشتند.

فارس، فملی، فولاد، کگل، شستا، کچاد، وغدیر، پارسان، تاپیکو، وامید، شپنا، پارس، وبملت، شپدیس، ومعادن، نوری، فخوز، رمپنا، شتران، خودرو و وتجارت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. از سوی دیگر در پایان معاملات ۳۴۹ نماد صف فروش داشتند. شپنا بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن شستا، شتران، خساپا، وبملت، فرابورس، خودرو، شبریز، وتجارت، کمرجان، وپارس، وبصادر، خپارس، دی، خبهمن، پارسان، خگستر، نوری، کاما و حکشتی در رتبه‎‌های بعدی قرار داشتند.

بنابراین روندهای درونی بازار همگی منفی بودند. برخی از تحلیل‌گران اتفاق دیروز را رفتاری هیجانی تلقی کردند و معتقدند بازگشایی شبندر موجب طویل شدن صف‌های فروش و تقاضا برای این سهام بنیادی شده است. برخی دیگر معتقدند بازار سهام ایران به سندرُم صف نشینی دچار است و صف‌ها خیلی سریع طویل می‌شوند.

برخی نیز با انتقاد از عملکرد مدیریت عملیات بازار سهام معتقدند نباید در شرایطی که شاخص کل در محدوده سطح مقاومت قرار گرفته شبندر بازگشایی می‌شد. گروهی دیگر نیز به روند نزولی قیمت دلار اشاره کردند و آن را عامل نزول قیمت‌ها دانستند. دیگر ناظران و تحلیل‌گران بازار، علاوه بر این دو علت، انتشار ۳ خبر منفی را از عوامل نزول قیمت‌ها می‌دانند. در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر الزام بانک‌ها به پرداخت تسهیلات مسکن، قطعی برق صنایع در زمستان و احتمال کاهش دستوری قیمت تولیدات صنایع سیمانی و فولادی منتشر شده است.

بنابراین با توجه وضعیت کلی بازار به نظر می‌رسد صف‌های فروش دیروز به معاملات امروز نیز سرریز کند و تا وقتی این صفوف جمع نشود روند شاخص‌ها همچنان نزولی باشد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر