|
کدخبر: 195790

بورس امروز به کدام سمت می‌رود؟ (۷ شهریور ۱۴۰۰)

شاخص بورس پس از ۱۰ ماه در آستانه بازگشت به کانال ۱.۶ میلیونی قرار گرفته است.

اقتصاد بورس امروز به کدام سمت می‌رود؟ (۷ شهریور ۱۴۰۰)

برای پیش بینی بورس امروز –یک‌شنبه ۷ شهریور- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز شنبه شاخص کل بورس ۲۵ هزار و ۵۵۵ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۵۷۵ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۱۱ هزار و ۱۴۹ واحد صعود کرد و در رقم ۴۶۷ هزار و ۵۰۷ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۴۱۰ واحد بالا آمد و به رقم ۲۲ هزار و ۷۲۸ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۴۲۷ نماد رشد قیمت و ۵۱ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۸۸ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۱۰ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت‌های فروسیلیس (فروس)، بهنوش ایران (غبهنوش) و موتوژن (بموتو) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز نمادهای هجرت (شرکت پخش هجرت)، فرابورس (فرابورس ایران)، فولای (صنایع فولاد آلیاژی یزد)، دتوزیع (توزیع داروپخش)، رافزا (رایان هم افزا)، پخش (پخش البرز)، گدنا (تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و دبالک (مواد اولیه دارویی البرز بالک) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس شرکت‌های نورد و قطعات فولادی (فنورد)، مبین انرژی خلیج فارس (مبین) و فیبر ایران (چفیبر) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان)، سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا) و صنعتی دوده فام (شصدف) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌یکشنبه است. در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد تقاضا هزار و ۵۹۲ میلیارد تومانی بسته شد که بیشترین رقم در ۶ ماه گذشته است.

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات شنبه ۲ نماد صف فروش و ۲۱۱ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته ۳۸ درصد رشد کرد و در رقم هزار و ۶۸۳ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۵۵ درصد کاهش یافت و ۴۶ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز شنبه شرکت نفت سپاهان (شسپا) با صف‌ خرید ۱۱۸ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شسپا، نمادهای مدیریت (سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشور) و کنور (توسعه معدنی و صنعتی صبا نور) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته تنها ۲ نماد صف فروش داشتند، بیشترین صف فروش نیز به کمرجان (بازرگانی و تولیدی مرجان کار) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۴۳ میلیارد تومانی داشت. وسقم (شرکت سرمایه گذاری استان قم) دیگر نمادی بود که صف فروش داشت.

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته شاخص بورس ششمین روز صعودی را پشت سر گذاشت و شاخص هم وزن نیز به روند پرشتاب صعودی خود ادامه داد. شاخص کل بیش از ۲۵ هزار واحد و شاخص هم وزن بیش از ۱۱ هزار واحد معادل ۲.۴۴ درصد رشد کردند. علاوه بر این سومین روز پیاپی ورود پول حقیقی نیز ثبت شد و میزان نقدینگی ورودی به بازار نسبت به روز پیشین رشد ۷۰۸ درصدی داشت. ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی ۴۶۱ میلیارد تومان که بیشترین رقم در تابستان ۱۴۰۰ بود.

علاوه بر این ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات دیروز ۳۸ درصد افزایش یافت و ارزش صف‌های فروش ۵۵ درصد افت کرد. در چنین شرایطی که روندهای درونی بازار مثبت هستند، شاخص کل بورس تهران پس از ۱۰ ماه در آستانه بازگشت به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد قرار گرفته است.

رشد تقاضای حقیقی و افزایش ارزش مازاد تقاضای بازار به بیشترین رقم در ۶ ماه گذشته نشان از قدرت روند صعودی در بازار دارد و به نظر می‌رسد شاخص بتواند در روزهای پیش رو وارد کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی شود.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر