|
کدخبر: 193648

نگاهی به بازار ارزهای دیجیتال در هفته گذشته

روند صعودی قیمت بیت کوین این هفته هم ادامه داشت و قیمت از حدود ۴۲ هزار دلار تا محدوده ۴۸ هزار دلار پیش رفت. بازار حمایت قابل‌توجهی در قیمت ۲۹¡۷۰۰ دلار از خود نشان داد که نشان‌دهنده تقاضای بنیادی قدرتمندی در پشت این روند صعودی است.

اقتصاد نگاهی به بازار ارزهای دیجیتال در هفته گذشته

گلسنود در گزارش هفتگی درون‌زنجیره‌ای خود، بازار استخراج، جریان ورودی و خروجی سرمایه به صرافی‌ها، انباشت کوین‌ها و سود و زیان خالص تحقق‌نیافته را بررسی کرده است. در ادامه با مطالعه این تحلیل و از طریق ارزیابی کامل ساختار بازار درون‌زنجیره‌ای، این موضوع بررسی خواهد شد که آیا در آستانه یک بازار خرسی قرار داریم یا در مرحله ناباوری قبل از بازار گاوی هستیم.

آغاز روند افزایشی درآمد ماینرها

در حالی‌ که همچنان موج مهاجرت و نقل‌مکان ماینرها از کشور چین ادامه دارد، به‌‌مرور زمان شاهد بازگشت میزان سختی شبکه بیت کوین از کمترین مقدار ثبت‌شده آن در ماه ژوییه هستیم.

بالاترین نقطه ثبت‌شده برای نرخ سختی شبکه قبل از افت ۵۰ درصدی آن، ۱۸۰ EH/s بود که در ماه مه (اردیبهشت) ثبت شده است. این مسئله نشان‌گر حجم عظیمی از ماینرهایی است که تحت‌تأثیر قانون‌گذاری‌های جدید دولت چین و اجبار به مهاجرت، قدرت استخراج در شبکه را هم با افت مواجه کرده‌اند.

البته در دو ماه گذشته و با استقرار مجدد ماینرها در موقعیت‌های جدید خود و شروع به کار دوباره، توان استخراج در شبکه نزدیک به ۲۵٪ از پایین‌ترین نرخ ثبت‌شده آن افزایش یافته که امری امیدوارکننده است. در حال حاضر نرخ سختی شبکه استخراج بیت‌کوین ۱۱۲.۵ EH/s است.

هش ریت بیت کوین

بازخورد این تغییرات در نمودار سختی شبکه بیت کوین هم نمود داشته که باعث تشکیل الگوی نوار هش (hash-ribbons) شده است. این الگو زمانی که هیجان و تنش در بازار ماینرها به‌وجود می‌آید، شکل می‌گیرد. در زمان نگارش این مقاله شاهد ایجاد روندی مثبت در شبکه استخراج بیت کوین هستیم.

الگوی نوار هش در دو بازه زمانی میانگین متحرک ۳۰ روزه و ۹۰ روزه نرخ سختی شبکه بررسی می‌شود که این دو حالت هر کدام بیانگر روند صعودی یا نزولی درآمد ماینرها و به تبع آن قیمت بیت کوین هستند.

در حالت اول، زمانی که روند میانگین متحرک ۳۰ روزه زیر میانگین ۹۰ روزه آن شکل می‌گیرد، معمولاً نشان‌دهنده افزایش فشار منفی به ماینرها و افت درآمد آنها است. به‌موجب آن فشار فروش در بازار ایجاد می‌شود که می‌تواند هزینه‌های جاری و سرمایه‌گذاری ماینرها را هم در این حوزه تحت‌تأثیر خود قرار دهد.

حالت دوم، شکل‌گیری روند میانگین متحرک ۳۰ روزه بالای میانگین ۹۰ روزه آن است که دقیقاً نقطه مقابل حالت اول است و نشان‌دهنده بازگشت نرخ سختی شبکه و بهبود قیمت خواهد بود. در این سناریو ماینرها شروع به جمع‌آوری بیت کوین‌های به دست آمده می‌کنند و در نتیجه درآمد آنها نیز افزایش خواهد یافت.

این شاخص‌ها تأیید می‌کنند که نسبت درآمد کلی ماینرها به بیت کوین و نرخ سختی موجود در شبکه، ضریب متناسبی دارند. همچنین بیانگر میانگین تعداد بیت کوین به دست آمده به‌ازای میزان تحمل سختی شبکه هر ماینر برای انجام فرایند استخراج هم هست.

الگوی نوار هش بیت کوین

به‌واسطه اعمال فرایند هاوینگ در نرخ تولید بیت کوین و کاهش درآمد ماینرها از ۹.۵ BTC/EH به ۵.۶ BTC/EH در ماه مه سال گذشته و همچنین اجباری که برای تعداد بسیاری از ماینرهای فعال در چین برای مهاجرت از آن کشور رخ داد، تأثیر منفی در روند درآمدزایی و ادامه فعالیت آنها به وجود آمد.

اما با گذر از این دوران، تعداد ماینرهایی که توانستند در شبکه به فعالیت خود ادامه دهند، هم‌اکنون شاهد افزایش درآمد ۵۷ درصدی خود هستند که اتفاق خوشایندی برای آنها و شبکه استخراج بیت کوین است.

با توجه به تمام اتفاقاتی که در سال گذشته و ماه‌های پس از آن رخ داد، دو ماه اخیر برای ماینرها رضایت‌بخش بوده است.

درآمد ماینرها به ازای توان پردازشی

اگرچه رشد خالص درآمد ماینرها در ماه گذشته برابر با ۵k/BTC+ بوده، نسبت به دوره‌های گذشته با کاهش مواجه شده است که نتیجه فشار فروش اجباریِ ماینرها برای پوشش هزینه‌های جاری و بلندمدت آنهاست.

یکی از مهم‌ترین معیارهای درون‌زنجیره‌ای برای بیت کوین، ارزش بازار تحقق‌یافته است که معادل درون‌زنجیره‌ایِ ارزش بازار است. در محاسبه ارزش بازار محقق‌شده، قیمت هر کوین بر اساس قیمت آن در آخرین انتقال محاسبه می‌شود که نشان‌دهنده مبنای مجموع هزینه‌ها برای خرید تمام کوین‌ها در بازار است. ارزش بازار تحقق‌یافته می‌تواند دو حالت داشته باشد:

حالت صعودی این معیار نشان می‌دهد کوین‌های خریداری‌شده در قیمت‌های پایین، در حال به فروش رفتن هستند و برای ادامه روند صعودی، بازار باید این فشار فروش را جذب و کنترل کند.

روند نزولی ارزش بازار تحقق‌یافته نشان می‌دهد کوین‌های خریداری‌شده در قیمت‌های بالاتر، با زیان خالص تحقق‌یافته به فروش می‌رسند که این موضوع نشانه‌ای از بازار خرسی است.

ارزش بازار محقق‌شده از اواخر ژوییه (اوایل مرداد) روند صعودی به خود گرفت و به اوج تاریخی جدید ۳۷۹ میلیارد دلاری رسید. با این پیش‌فرض که قیمت معاملات آنی بیت کوین افزایش یافته است، افزایش ارزش بازار تحقق‌یافته نشان می‌دهد که سرمایه جدید در حال ورود به بازار بیت کوین است و بازار می‌تواند فشار سمت فروش را کنترل کند.

ارزش بازار تحقق‌یافته

معیار سود و زیان خالص محقق‌شده نشان می‌دهد که از نزول اخیر قیمت بیت کوین به محدوده ۲۹۰۰۰ دلار تاکنون، سود محقق‌شده توسط بازار بین ۰.۵ تا ۱.۵ میلیارد دلار در روز بوده است. این اتفاق به‌دنبال یک دوره طولانی از ضررهای خالص محقق‌شده از مه تا ژوییه رخ می‌دهد، دوره‌ای که نشان‌گر یک رویداد احتمالی تسلیم‌شدگی است.

تقاضا در بازار، کوین‌هایی را که در سود محقق‌شده به فروش می‌رسند جذب (خریداری)‌ می‌کند. این اتفاق دقیقاً مشابه با ماه‌های نوامبر و دسامبر ۲۰۲۰، یعنی دقیقاً پیش از آغاز بازار گاوی اصلی رخ می‌دهد. اگر بازار بتواند میزان جذب سرمایه را در همین سطوح بالا نگه دارد، پایه‌ای قوی و تأییدیه‌ای برای ادامه بازار صعودی ایجاد خواهد شد.

نسبت سود به زیان خالص تحقق‌یافته

اگر نگاهی به میانگین ارزش تراکنش‌های ورودی و خروجی به/از صرافی‌ها بیندازیم، سنجه‌ای از عملکرد خالص خرید و فروش در بازار به دست می‌آوریم. قبل از شکل‌گیری فشار فروش در ماه مه، هر دو معیار ورودی و خروجی به/از صرافی‌ها به سمت میانگین ارزش تراکنش‌ها در ۳۵ هزار دلار همگرا شدند. این سطح، بیانگر میانگین ورودی و خروجی به صرافی‌ها در سه‌ماهه اول و دوم سال ۲۰۲۱ است.

بعد از فشار فروش در ماه مه، ارزش تراکنش‌های ورودی و خروجی به صرافی‌ها، به‌ترتیب تا ۱۴ و ۲۰ هزار دلار کاهش یافت. این میانگین حجم تراکنش‌ها نشان می‌دهد که هجوم تریدرهای کوچکتر برای فروش کاهش یافته و حالا به‌دنبال خرید در کف قیمتی هستند.

بعد از کاهش قیمت به ۲۹ هزار دلار، میانگین ارزش تراکنش‌های خروجی از صرافی‌ها دوباره به ۳۵ هزار دلار بازگشت که از میانگین ارزش تراکنش‌های ورودی که ۲۴ هزار دلار است، واگرایی قابل‌ملاحظه‌ای دارد. به‌طور کلی، خریداران بزرگ در حال جمع‌آوری بیت کوین هستند و تریدرهای کوچک در حال توزیع کوین‌ها بین یکدیگر هستند.

جریان ورودی و خروجی بیت کوین به/از صرافی‌ها

این موضوع به خوبی با معیار تغییر موقعیت‌های معاملاتی در صرافی‌ها مطابقت دارد که نشان می‌دهد خروج خالص از صرافی‌ها، از ابتدای ژوییه افزایشی بوده است. در حال حاضر ماهانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار بیت کوین از صرافی‌ها خارج می‌شود. این عدد تقریبا با میزان ورودی بیت کوین به صرافی‌ها در ماه‌های مه تا ژوئن که ۱۴۰ هزار بیت کوین بود، قابل‌مقایسه است.

هودلرها دوباره به سوددهی رسیده‌اند

با افزایش قیمت بیت کوین، بخش بیشتری از کوین‌های در چرخه وارد محدوده سود شده‌اند. این موضوع به ما این فرصت را می‌دهد که دو موضوع را ارزیابی کنیم؛ تعداد کوین‌های جمع‌آوری‌شده در یک محدوده قیمتی خاص و انگیزه کل بازار برای فروش و به دست آوردن سود.

از کف قیمتی ۲۹ هزار دلاری که در ژوییه ثبت شد تا قیمت ۴۷ هزار دلاری، مجموعاً حدود ۱۹.۲ درصد از کل کوین‌های در چرخه به محدوده سوددهی بازگشتند. این بدین معنی است که ۳.۶ میلیون بیت کوین در این محدوده قیمتی خرج شده‌اند و در این محدوده دارای پایه قیمتی درون‌زنجیره‌ای هستند.

از اینجا می‌توان نتیجه گرفت که حجم بسیاری بالایی از بیت کوین‌ها در این محدوده قیمتی انباشت شده‌اند. این رشد در تعداد کوین‌هایی که در سود هستند، نسبت به وضعیت مشابه ماه ژانویه (دی) که قیمت در محدوده ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار بود، بسیار چشمگیرتر است. این نشان می‌دهد که نسبت به آن مقطع، ۱.۴ میلیون بیت کوینِ بیشتر، بازقیمت‌گذاری شده‌اند.

درصد کوین‌های در سود از عرضه کل

معیار سود یا زیان تحقق‌نیافته خالص (NUPL) یک اسیلاتور چرخه‌ای را ارائه می‌دهد که میزان سود و زیان تحقق‌نیافته را به‌عنوان نسبتی از ارزش بازار کل نشان می‌دهد. معیار NUPL به تازگی از ۰.۵ واحد گذر کرده است، این موضوع نشان می‌دهد که معادل بیش از ۵۰ درصد از کوین‌های در چرخه، در وضعیت سود تحقق‌نیافته هستند.

به‌صورت تاریخی، مقدار ۰.۵ واحد برای NUPL، بعد از اصلاح دو معیار رخ می‌دهد:

اصلاح قیمت جزئی رو به بالا در بازارهای خرسی، مانند آنچه که در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و تا حدودی در ۲۰۱۹ رخ داد.

روند ناباوری در ترند صعودی که در آن بعد از اینکه معیار NUPL به ۰.۵ رسید، یک اصلاح متوسط رخ می‌دهد و سپس روند صعودی ادامه پیدا می‌کند. در اصلاحات کوچک رو به بالا در روندهای گاوی هم رفتارهای مشابهی با فروش کوین‌ها رخ می‌دهد و سرمایه‌گذاران سود خود را ذخیره می‌کنند. تفاوت این دو در این نکته است که در بازارهای صعودی، پس از اصلاح قیمت روند ادامه می‌یابد و فشار خرید بیشتر ناشی از ترس جا ماندن (FOMO) ایجاد می‌شود.

نسبت سود به زیان خالص تحقق‌نیافته

در نهایت، معیار STH-NUPL که NUPL را فقط برای هودلرهای کوتاه‌مدت فیلتر می‌کند، به ناحیه سوددهی بازگشته است. این نشان می‌دهد که در حال حاضر قیمت کوین‌هایی که در ۵ ماه گذشته جابه‌جا شده‌اند، در مجموع اندکی از قیمت خرید پایه‌ای آنها بالاتر است. این اتفاق برای معیار STH-NUPL همانند معیار NUPL استاندارد غیرمعمول است، اما معمولا قبل از حرکت‌های انفجاری در بازار خرسی یا گاوی رخ می‌دهد.

جمع‌بندی

با مجموعه‌ای از شواهدی که در مورد روند افزایشی درآمد ماینرها، جریان‌های ورود و خروج سرمایه به/از صرافی‌ها و انباشت نسبتاً زیاد کوین‌ها توسط سرمایه‌گذاران بزرگ گفته شد، می‌توان گفت که شرایط کنونی، مرحله ناباوری در بازار گاوی را نشان می‌دهد.

 

 

منبع: ارز دیجیتال

ارسال نظر