|
کدخبر: 196057

افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران در راه است؟

وزیر کار با بیان اینکه از میزان دستمزد کارگران و حقوق بازنشستگان باخبر است، تاکید کرد برای آنکه دخل و خرج کارگران و بازنشستگان با هم بخواند و سفره آنها رنگین‌تر شود، باید کاهش و کنترل نرخ تورم اتفاق بیفتد.

اقتصاد افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران در راه است؟

یکی از مسائل مهم در ماه‌های گذشته، لایحه دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین اجتماعی بوده است. منبع مالی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موضوع مورد مناقشه تصویب آن است.

اعتبارات کافی برای واریز حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ مورد رایزنی قرار گرفته است. طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس بررسی می‌شود. بر اساس قانون رقمی حدود ۱۰ درصد اختلاف حقوق بازنشستگان و شاغلان است که به دلیل تورم و گرانی‌ها این میزان باید سالانه محاسبه و به افراد بازنشسته پرداخت شود.

ناگفته‌های جدید از حقوق بازنشستگان

بر اساس قوانین چیزی حدود ۱۰ درصد اختلاف حقوق شاغلین و بازنشستگان است که به دلیل تورم و گرانی‌ها این میزان باید سالانه محاسبه و به افراد بازنشسته پرداخت شود که عملا و در واقعیت اجرا نمی‌شود.

حقوق و مزایای کارگران شاغل در معادن و پرسنل شرکتی اندکی باهم متفاوت است، با وجود اینکه کارگران معدن از سختی کار بیشتر رنج می‌کشند اما نسبت به پرسنل از مزایای کمتری بهره‌مند می‌شوند که این موضوع باید به طور جدی رسیدگی شود.

فرامرز مهرزاد، عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان شرکت فولاد مبارکه اصفهان می‌گوید: طبق آیین‌نامه استخدامی صنعت فولاد برای افراد مشغول به کار و بازنشسته بیمه درمان به افراد تعلق می‌ گیرد که بر عهده شرکت فولاد مبارکه است و همچنین خدمات رفاهی دیگری نیز به پرسنل و بازنشستگان ارائه می‌ شود که این خدمات کوتاه مدت و بلند مدت هستند.

به عنوان مثال خدمات ورزشی و کمک هزینه‌ های خرید وسایل جانبی ورزشی به پرسنل و بازنشستگان تعلق می‌ گیرد. همچنین در راستای خدمات رفاهی عمومی موضوع دانشجویان و دانش‌آموزان خانواده‌ های پرسنل و بازنشستگان است که کمک هزینه کلاس‌ های تقویتی و کنکور در این قسمت نیز به فرزندان افراد تعلق می‌ گیرد. گفتنی است که در این خصوص بازنشستگان کمتر فرزند دانشجو و دانش‌ آموز دارند و این خدمات اغلب پرسنل مشغول به کار را شامل می‌ شود.

او افزود: در رابطه با خدمات درمانی بیمه نیز طبق آیین‌نامه استخدامی شرکت فولاد مبارکه که توسط خود شرکت تامین می‌ شود و در خصوص کمک هزینه‌ ها و بیمه بیماری‌ های صعب‌ العلاج همچون سرطان، ام اس، درمان‌ های سخت دندان پزشکی اگر تحت پوشش بیمه شرکت فولاد مبارکه نباشند، صندوق فولاد مبارکه کمک‌ هایی را برای افراد در نظر می‌گیرد و بر اساس پیش فاکتورهای که از پزشک معالج به صندوق ارائه می‌دهند از این مزایا استفاده می‌کنند.

مهرزاد ادامه داد: بیمه برخی معادن فولاد نیز تحت نظر صندوق بازنشستگی فولاد است و آن نیز زیر نظر صندوق بازنشستگی تهران کنترل می‌شود. تفاوتی که بین کارگران بازنشسته و پرسنل بازشسته وجود دارد این است که خدمات کارگران را صندوق بازنشستگی و خدمات پرسنل را خود شرکت‌ها رفع و رجوع می‌کنند.

سختی کار به کارگران معادن و کارخانه‌های ذوب و سایر واحدها تعلق می‌گیرد که با ۱۴ سال کار و بیمه ۳۰ سال بازنشسته می‌شوند و حدود ۱۵ سال سنوات به این افراد اختصاص داده می‌شود. در واقع این افراد به هنگام بازنشستگی در ظاهر جوان هستند اما در واقع به دلیل سختی کار در بخش فولاد شکسته و دچار فرسودگی شده‌اند و اغلب با مشکلات جسمی و روحی به همراه دارند.

تصمیم جدید برای حقوق بازنشستگان

افزایش حقوق بازنشستگان امسال پرحاشیه بود. قرار بود به حقوق سال ۹۹ بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ۳۹ درصد افزایش سالانه اضافه شود. همچنین قرار بود، آخرین مرحله همسان‌سازی با حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری انجام شود. اما وقتی مصطفی سالاری، رئیس سازمان تامین اجتماعی نتیجه این دو نوع افزایش را در فروردین اعلام کرد، نتوانست بازنشستگان را راضی کند.

براین اساس، حقوق یک بازنشسته با ۳۰ سال خدمت و با داشتن همسر و دو فرزند را چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرد. این رقم در واقع همان حقوق وزارت کار برای کارگران است.

اما واریزی‌های فروردین درست نبود و گروهی از بازنشستگان حقوق کمتری دریافت کردند، پس از اعتراض بازنشستگان، سالاری دستور بازبینی را صادر کرد.

نتیجه این شد که در محاسبه حقوق غیرحداقلی‌بگیران خطایی رخ داده است که در حقوق اردیبهشت اصلاح می‌شود. این اصلاح انجام شد، اما مابه‌التفاوت حقوق فروردین که قرار بود با حقوق اردیبهشت واریز شود، پرداخت نشد.

از اردیبهشت تا چند روز پیش مدیران سازمان تامین اجتماعی وعده واریز دادند، اما عملی نشد، علت نیز گفته شد که بودجه‌ای برای پرداخت مابه‌التفاوت نیست. اما بالاخره این واریزی در حال انجام است و پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان (سایر سطوح) از روز چهارشنبه ۲۰ مرداد، آغاز شده است. حالا این مشکل حل شده، حقوق مرداد بازنشستگان نیز در حال واریز است و تا پایان مرداد انجام می‌شود. اما یک مشکل دیگر برای بازنشستگان در حال رخ دادن است. مجلس تصویب کرده که سهم دختران بیوه و مجرد از حقوق بازنشستگی پدرانشان به یک‌سوم برسد.

پیگیری‌ها حاکی از این است که این مصوبه هنوز اجرایی نشده است. در واقع مدیران این صندوق‌ها نسبت به این مصوبه اظهار بی‌اطلاعی کردند.

پس از چهار ماه بالاخره مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان در حال واریز است. در حالی که هنوز این مشکل به طور کامل حل نشده این بار مجلس یک سنگ دیگر جلوی پای بازنشستگان گذاشته است.

زمان واریز حقوق بازنشستگان در تعطیلات کرونایی

تعطیلی کرونایی از روز گذشته شروع شده و تا شنبه آینده ادامه دارد. در خصوص بانک‌ها بر اساس اظهارات دبیر کل شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولت، طبق ابلاغ ستاد ملی کرونا و غیرفعال شدن سامانه‌های بانک مرکزی (سانتا و چکاوک) بانک‌های سراسر کشور اعم از دولتی، خصوصی و موسسات مالی و اعتباری از دوشنبه (۲۵ مرداد ماه) تا شنبه (۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۰) تعطیل هستند.

در این تعطیلات تمامی بانک‌ها در سایت‌های خود خدمات غیرحضوری را به صورت غیرحضوری و ۲۴ ساعته انجام خواهند داد و زمان واریز حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان در تعطیلات شش روزه تغییری نمی‌کند و واریز حقوق طبق روال انجام می‌شود.

اما با این حال برخی از عملیات‌های بانکی با وجود این تعطیلات به مشکل برمی‌خورد. یعنی واریزی‌هایی که باید از سوی نهادهای دولتی انجام شود، احتمالا با اختلال و تاخیر مواجه شود.

برنامه وزیر جدید کار برای افزایش و رسیدگی به حقوق بازنشستگان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بحث معیشت و حقوق کارگران و بازنشستگان اعلام کرده که از میزان دستمزد کارگران و بازنشستگان باخبر است. او گفته اطلاع دارد که کارگران درآمد کمی دارند و میزان حقوق بازنشستگان هم نسبت به قبل افزایش داشته ولی باید کاهش و کنترل تورم صورت گیرد تا دخل و خرج این اقشار با هم بخواند و سفره‌های آنها رنگین‌تر می‌شود.

آنطور که وزیر کار گفته سیاست‌های کلان کشور باید به نحوی اصلاح شود که تورم نداشته باشیم چون تا زمانی که این چرخه معیوب اصلاح نشود، نرخ تورم بالا می‌رود و اقشار مختلف تقاضای افزایش درآمد و حقوق دارند.

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره موضع وزیر کار در خصوص دستمزد کارگران گفت: جامعه کارگری بارها اعلام کرده که دنبال افزایش دستمزد نبوده و نیست بلکه خواستار تثبیت قیمتها و کنترل تورم است و تا زمانی که دستمزد افزایش یابد ولی هیچ خروجی نداشته باشد، کارگران ضرر کرده اند.

وی می افزاید: خانوارهای کارگری در حال حاضر در دو حوزه مشکل دارند؛ یکی بحث امنیت شغلی و یکی معیشت و اگر بتوانیم معیشت خانوارهای کارگری را تامین کنیم، هم یارانه‌ها را هدفمند کرده‌ایم و هم برای میزان درآمد کارگران که بتوانند با آن زندگی خود را بچرخاند، ارزش قائل شده ایم.

این مقام مسئول کارگری می گوید: اگر مدام به جامعه پول تزریق کنیم ولی تورم را مهار نکنیم در جامعه انتظار ایجاد کرده ایم و افزایش رقم دستمزد بدون کاهش و مهار تورم هم دردی از کارگر دوا نمی کند لذا اگر بخواهیم در حوزه معیشت به کارگران در این شرایط کمک کنیم ناچاریم به جای سیستم کوپنی قدیم، کالای ارزان قیمت به کارگران اختصاص بدهیم.

به گفته دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، وزیر کار برای تقویت معیشت کارگران می تواند دو کار را در دستور کار قرار بدهد؛ یا اینکه سیستم بن کارگری را مجددا احیا کند یا اینکه کالاهای وارداتی بازرگانی مثل برنج و روغن را با قیمت تنظیم بازار در اختیار آنها بگذارد.

ابوی احیای سیستم کوپن الکترونیکی، افزایش یارانه های کارگران و اختصاص کالای ارزان قیمت را در تقویت معیشت خانوارهای کارگری موثر خواند و ابراز امیدواری کرد: وزیر کار با تجربه‌ای که در کمیته حضرت امام (ره) دارد معیشت حداقلی کارگران را تقویت کند.

حجت عبدالملکی به فاصله چند روز پس از کسب رأی اعتماد مجلس، سکان اداره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به دست گرفت و در اولین نشست خود با اعضای شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی وزارتخانه، از بهبود وضعیت معیشت کارگران و بازنشستگان و برنامه ریزی برای تقویت آن خبر داد.

منبع: ایسنا
  • ناشناس ارسالی در

    متن مربوط به ماها قبل است. . بدبخت به بازنشستگان

  • ناشناس ارسالی در

    تمام کالا ها دست رنج کارگران مانند ساختم ان و خودرو و غیره هر چقدر نسبت به سال قب ل بالا رفته باید همان نسبت حقوق و مستمری ها افزایش یابد دولت قبل در حق کارگران و بازنشستگان خیانت کرد امیدواریم این دولت جبران کند

  • ایرانی ارسالی در

    امید است این سخنان سنجیده و کارشناسی شده بیان شودو به شکلی نباشد که این اول کاری به عنوان جوانترین عضو کابینه یه چیزایی بگی که ما خوشمون بیا و ما هم یه جوری خوشحالی الکی بکنیم که شما خوشت بیاد و آخرشم وضع بدتر از اینی بشه که هست

  • منيره فروتن ارسالی در

    نويدافزايش حقوق بازنشستگان ( بزک نمير به ارمياد هندونه باخيارمياد) کنترل تورم بهم ين خيال باشيدجسد تمام بازنشستگان باخاک ي کسان بشه تورم کنترل نخواهد شد لازم است ا زنويدتوخالی دادن بپرهيزيد

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام من خودم درجامعه کارگری هستم حدود ۱۰سال پیش وضعیت کارگران نسبتا خوب بود ارزاق ماهیانه، لباس هر ۳ماه حقوق متناسب با تورم چی شده که چند سالی همه چیز بهم خورده برین از مدیرهای آن دوره پرسجو کنید و راهکار بگیرید

  • ناشناس ارسالی در

    همسرم هشت سال هست که بازنشسته شده سختی کار داشتن الان دخترم سال سوم دانشگاه وپسرم ششم ابتدایی هستن .چرا نباید برای بازنشسته بچه مدرسه ایی ودانشجو در نظر گرفت ‌.وقتی پدرشون بازنشسته شد سنشون ۴۴ سال بود وبه دلیل کار سختشون توانایی کار هم ندارن این چه برنامه ریزی هست که دارید .اگر می تونید مشکلات مردم رو حل کنید در عیر این صورت صندلی ریاست رو به کاردان بدین .بازنشسته هارو اینطور ازار ندین

  • ناشناس ارسالی در

    متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین ود ایمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان حق ب ازنشستگان است پایین آوردن تورم سرسام آور غیرممکن حتی محال است

ارسال نظر