|
کدخبر: 195484

نگاهی به بازار ارزهای دیجیتال در هفته گذشته

قیمت بیت کوین علی‌رغم روند افزایشی توزیع، اقدام به فروش از طرف سرمایه‌گذاران قدیمی و تشکیل الگوی واگرایی در فعالیت‌های درون‌زنجیره‌ای، همچنان روند صعودی‌اش را حفظ کرده و به اوج قیمتی چندماهه خود رسیده است.

اقتصاد نگاهی به بازار ارزهای دیجیتال در هفته گذشته

به گزارش گلسنود، بازار معاملاتی بیت کوین با تشکیل روند صعودی از پایین‌ترین سطح قیمت هفتگی در ۴۳¡ ۹۹۸ دلار به‌سمت بالاترین قیمت چندماهه خود در ۴۹¡ ۶۶۹ دلار، برای یک هفته دیگر توانست به حرکت قدرتمند خود ادامه دهد.

به‌دنبال این روند صعودی در بازار معاملات بیت کوین و جایگزینی احساس ترس از ورود به بازار با طمع جا ماندن از قطار در حال حرکت قیمت بیت کوین، رسیدن دوباره به ارزش بازار بیش از دو تریلیون دلار را برای پادشاه ارزهای دیجیتال محتمل‌تر کرده است.

کلیدی‌ترین سطح قیمتی در پیش‌روی این ارز دیجیتال، مقاومت ۵۳ هزار دلاری است که با پشت‌سرگذاشتن آن، ۱۳ رقمی شدن ارزش بازار بیت کوین مجدداً رقم خواهد خورد.

طبق داده‌های درون‌زنجیره‌ای، سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت کوین این هفته هم توانستند از این روند صعودی و افزایش قیمت به سوددهی برسند که البته رقم چندان قابل‌توجهی نبوده است.

گلسنود در گزارش تحلیلی این هفته خود، به بررسی وضعیت فعالیت‌های درون‌زنجیره‌ای و رفتار فعلی سرمایه‌گذاران بیت کوین در بازار معاملاتی پرداخته است. در ادامه این گزارش را مرور خواهیم کرد.

بالارفتن حجم قراردادهای باز

در بازار معاملات مشتقه، نرخ قراردادهای باز آتی و اختیار، همراه با قیمت برای رسیدن به سطوح بالاتر افزایش داشته‌ است. بعد از تجربه فروش گسترده‌ای که در ماه مه (اردیبهشت) ثبت شد و حجم قراردادهای باز بازار که از سطح ۲۷.۴ میلیارد دلاری ریزش داشت، مجدداً معاملات قراردادهای باز آتیِ بیت کوین با رشد ۶ میلیارد دلاری خود از پایین‌ترین سطح تثبیت قیمتی مواجه شد و ۵۶ درصد افزایش داشت.

با روند افزایشی استفاده از اهرم توسط معامله‌گران در قراردادهای باز آتی، تنها در این هفته ۱ میلیارد دلار دیگر به ارزش بازار قراردادهای باز بیت کوین اضافه شد.

با توجه به جهت‌گیری معامله‌گران، نرخ تأمین بودجه آتیِ کل، متمایل به تشکیل روند بلندمدت در بازار است. همچنین نرخ‌های ثبت‌شده برای تأمین بودجه مالی مثبت است؛ چراکه ارزش قراردادهای آتی به نسبت قیمت لحظه‌ای در اواخر ژوییه (مرداد) بالاتر بوده است. هرچند میزان بودجه در هیچ سطحی، با بازار گاویِ شش ماهه اول سال قابل‌مقایسه نیست. این مسئله گواه بر این موضوع است که هنوز اهرم‌های بیش از اندازه بالا وارد بازار نشده‌اند و در حال حاضر شاهد یک روند صعودی سالم و منطقی هستیم.

بازارهای معاملاتی اختیار نیز به بالاترین سطح خود در چند ماه اخیر رسیده‌اند که از زمان ثبت پایین‌ترین سطوح قیمتی در ماه ژوئن (تیر)، بیش از ۴.۱ میلیارد دلار (بیشتر از ۱۰۵ درصد) افزایش یافته است. سطح فعلی ۸ میلیارد دلاری در قراردادهای باز، مشابه سطوحی است که در ماه مه و از ژانویه تا فوریه ۲۰۲۱ (دی تا اسفند ۹۹) مشاهده شد. توجه داشته باشید که قیمت‌ها در آن زمان پایین‌تر بوده و در هر دو مورد قبل، بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار معامله شده است.

همچنین این مسئله نشان می‌دهد که نسبت به ارزش کل بازار، میزان قراردادهای باز در بازارهای مشتقه، نسبت به میزان اهرم استفاده‌شده توسط معامله‌گران در نیمه اول سال تقریباً پایین است.

افزایش ورود بیت کوین به صرافی‌ها

در هفته‌ای که گذشت، سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر به بازار ورود کردند. حجم ورود بیت کوین به صرافی‌ها به‌واسطه این مقدار از تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای، رشد محسوسی را تجربه کرد. در ماه ژوییه نزدیک به ۱۱۰ هزار بیت کوین از چرخه نقل‌و‌انتقالات خارج شد که به نسبت حجم ورودی ماه مه که ۱۴۰ هزار بیت کوین وارد شبکه شده بود، تغییر روند قابل‌ملاحظه‌ای است. هرچند در برآورد کلی موجودی صرافی‌ها در ماه اوت (مرداد)، نزدیک به ۲.۵ میلیون بیت کوین، معادل تقریباً ۱۳ درصد از کل بیت کوین‌های در چرخه است.

نرخ قراردادهای بازِ اختیار در تمام صرافی‌ها

داده‌های درون‌زنجیره‌ایِ گردش مالیِ صرافی‌ها از فعالیت این هفته معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، بیانگر ورود نقدینگی و سرمایه به چرخه بازار است که به‌دلیل رضایت آنها از روند فعلی بازار و کسب سود مورد‌نظر، محقق شده است. لازم به ذکر است که این میزان از ورود سرمایه به چرخه بازار، بی‌شباهت به بازار گاوی قبل، که از دسامبر ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱ (آذر ۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰) مشاهده شده بود نیست که امری منطقی به‌نظر می‌رسد.

نرخ موجودی بیت کوین در تمام صرافی‌ها

در شرایط فعلی بازار و با بررسی داده‌های مربوط به فعالیت سرمایه‌گذاران، متوجه این مسئله می‌شویم که به‌طور کلی تعداد سرمایه‌گذارانی که در سود هستند و به خریدوفروش مبادرت می‌کنند، بیشتر از آنهایی است که از این بازار متضرر شده‌اند. از طرفی اطلاعاتی که از میزان سود به ضرر عمده فعالان بازار به دست می‌آوریم، کفه ترازو را به‌سمت سرمایه‌های سودده بالا می‌برد که بیانگر هدف‌گذاری معامله‌گران، برای رسیدن به سودهای بالاتر و دید مثبت آنها نسبت به ادامه روند صعودی قیمت بیت کوین پس از عبور از محدوده ۵۰ هزار دلار است.

بررسی فعالیت سرمایه‌گذاران

این هفته شاهد شروع مجدد فعالیت و اقدام برای ورود سرمایه از طرف سرمایه‌گذارانی بودیم که نزدیک به شش ماه از چرخه بازار به دور بوده‌اند. آمار و ارقامی که معیار سنجش نوار طول عمر خروجی‌های خرج‌شده (SOAB)، به ما می‌دهد تأییدی بر این مسئله است که بیت کوین‌های موجود در حساب این سرمایه‌گذاران مجدداً وارد چرخه مالی بازار شده‌اند. در ادامه دلیل تمایل آنها را برای ورود به بازار در دو حالت بررسی می‌کنیم:

اقدام به تزریق سرمایه در اوج بازار گاوی و کسب سود ارزنده به‌واسطه افزایش چشمگیر قیمت

ورود سرمایه هنگامی که قیمت در اثر فروش‌های گسترده، به‌سمت تصحیح روند و برگشت به نقطه حمایت قبلی خود کرده است.

همچنین می‌توان دیدگاه مشابهی را در مورد خروجی‌های خرج‌شده در بازه زمانی شش‌ماهه تا ۵ سال مشاهده کرد که طی این دوران سرمایه‌گذاران و معامله‌گران با تجربه و سابقه‌دار، فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده و توانسته‌اند در مواقع لازم اقدام به خروج سود حاصله از بازار کنند.

دیدگاه دیگری که بررسی رفتار ۶ ماهه تا ۵ ساله سرمایه‌گذاران و دارندگان بیت کوین به ما می‌دهد، بیانگر این موضوع است که خروجی‌های انجام‌شده در این بازه زمانی که بین ۵ تا ۷ درصد مجموع خروج سرمایه بوده، طی دوره‌های زمانی که بازار دچار نوسانات زیاد بوده صورت گرفته است.

خروجی‌های خرج‌شده در بازه زمانی ۶ماهه تا ۵ساله

به‌علاوه، در چرخه مشابه قبلی در بازار هم هولدرهای قدیمی‌تر فعالیت بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاران تازه‌وارد از خود نشان داده‌اند. در چرخه‌های همسان طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳، سرمایه‌گذاران کهنه‌کار معمولاً مواقعی که قیمت در اوج قرار داشت یا در پایین‌ترین نقطه حمایتی خود بود، تصمیم به عرضه سرمایه خود می‌کردند. اما پس از بلوغ بازار بیت کوین و ورود سرمایه‌گذاران بیشتر، این سیاست تغییر پیدا کرد و با تشکیل صعود و نزول قیمتی اصولی و متناسب با چرخه‌های بازار ارزهای دیجیتال، اقدام به ورود و خروج سرمایه صورت می‌گیرد.

همچنین معیار سنجشِ میانگین طول عمر خروجی‌های خرج‌شده (ASOL)، با تشکیل روندی مشخص، نسبت به تأیید این موضوع که عمده سرمایه خرج‌شده توسط هولدرهای باسابقهِ بازار بوده، عمل کرده است. در این بین روند دیگری هم بررسی شده است که رشد نرخ ورود سرمایه‌گذاران با طول عمر متوسط را هم مورد بررسی قرار داده و این اوج قدرت این روند در ماه ژوئیه صورت گرفته است. این رویداد بیانگر دو مسئله است:

عمده سودهای محقق‌شده، مربوط به هولدرهای کهنه‌کار بازار است.

تقاضای سرمایه‌گذاران باعث شده است که فشار سمت فروش بازار جمع شود و روند صعودی قیمت ادامه داشته باشد.

تشکیل الگوی امواج سرمایه تحقق‌یافته هودلرها هم مهر تأییدی بر این مسئله است که تعداد سرمایه‌گذارانی که کمتر از یک ماه از عمر ورود آنها به بازار معاملاتی بیت کوین می‌گذرد، در ماه اوت افزایش داشته است. البته آن دسته از هودلرهای با سابقه، با تبدیل سرمایه خود به نقدینگی در ماه‌های گذشته، به این آمار اضافه شدند و باعث سوق دادن نرخ آن به رده‌های بالاتر نیز شده‌اند. هرچند لازم به ذکر است که بازار معاملاتی بیت کوین، این میزان از افزایش سرمایه در این دوره بخصوص را در فاز انباشت سال ۲۰۲۰ هم تجربه کرده است.

ادامه روند واگرایی در فعالیت‌های درون‌زنجیره‌ای

در حالی‌ که الگوی واگرایی بسیار مناسبی در بازار معاملات بیت کوین شکل گرفته، هنوز روند حرکتی قیمت با داده‌های درون‌زنجیره‌ای هم‌مسیر نشده است. طبق آمار به‌دست‌آمده تعداد معاملات انجام‌شده و تراکنش‌ها در بازار خریدوفروش بیت کوین، همچنان در پایین‌ترین میزان خود، بین ۱۷۵ هزار دلار تا ۲۰۰ هزار دلار در نوسان است. در پنج سال گذشته به چند دلیل عمده شاهد بروز چنین سطوح معاملاتی بوده‌ایم که به شرح زیر است:

سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ زمانی که بازار روند مثبت به خود گرفته بود، بازگشت قوی قیمت از سطوح بالا و ناباوری از ادامه فرایند رالی صعودی قیمت به این مسئله منجر شد.

در جریان بازار خرسی و نزولیِ سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹، دید منفی به بیت کوین و بازار آن، مقدمه‌ساز اصلاح ۸۵ درصدی قیمت از سطوح بالا شد.

در بازار حال حاضر و شرایط کنونی که ۵۰ درصد قیمت بیت کوین اصلاح شده، همچنین در دو ماه و نیم اخیر که تثبیت قیمت را نظاره می‌کنیم.

به فراخور اصلاح قیمتی و ثبات نسبیِ طولانی‌‌مدت قیمت بیت کوین، حجم تراکنش‌های روزانه هم با افت روبه‌رو بوده است و در این بازه زمانی، تنها شاهد نقل‌و‌انتقال ۱۸.۸ میلیارد دلار در شبکه بیت کوین هستیم. این رقم در مقایسه با اوج حباب قیمتی بیت کوین در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۳۷ درصد افت داشته که در قیاس با قبل از آغاز روند اصلاح قیمت در ماه مه، ۵۷.۶ درصد کاهش حجم تراکنش‌ها را شاهد هستیم. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که حجم تراکنش‌های انجام‌شده در بازار فعلی نسبت به سال قبل که در مجموع ۵ میلیارد دلار خریدوفروش انجام می‌گرفت، ۲۷۶ درصد افزایش داشته است. علاوه بر این، بیت کوین در آن زمان ۱۰ هزار دلار ارزش داشت و هم‌اکنون توانسته قیمت ۵۰ هزار دلاری را تجربه کند که این مقدار با افزایش ارزش ۵۰۰ درصدی مواجه شده است.

در هر صورت علی‌رغم واگرایی شکل‌گرفته مابین روند افزایشی قیمت و فعالیت‌های کم‌رنگ درون‌زنجیره‌ای، تمامی الگوهای پویایِ میزان انباشت عرضه در بازار، کاملاً مثبت است. در هفته‌ای که گذشت بیشترین مقدار انباشت کوین را از طرف سرمایه‌گذاران بلندمدت شاهد بودیم که رقمی معادل ۱۲.۶۹ میلیون بیت کوین را نشان می‌دهد. این میزان از اوج قبلی خود در اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر ۹۹) نیز، پیشی گرفته است.

داده‌های درون‌زنجیره‌ای از شبکه بیت کوین در شش ماهه اول سال، بیان‌گر قرار گرفتن بیش از ۱.۷۵ میلیون بیت کوین در پایین‌ترین سطح قیمتی خود بود. این امر به‌واسطه اصلاح قیمتیِ صورت‌گرفته و تثبیت طولانی‌مدت در این دوره است. به همین دلیل سرمایه‌گذاری‌هایی که در حال انجام بود، عمدتاً کم‌رنگ‌تر شد و از اواخر سال ۲۰۲۰، هودلرهای بلندمدت از فعالیت در بازار دست برداشتند تا در موقعیت مناسب مجدداً برای ورود به چرخه معاملاتی بازار آماده شوند.

بازیابی روند از پایین‌ترین مقدار عرضه، تا بالاترین حد آن در بازار، تنها ۱۰۰ روز زمان برد که این مسئله نشان‌دهنده میزان انباشت قابل‌توجه در فاز اولیه بازار گاوی پیش‌رو است. این حقیقت که هنوز در ابتدای شکل‌گیری این روند هستیم، گویای این مسئله است که تعداد هودلرهای باسابقه و سرمایه‌گذاران بلندمدت در بازار، در حال افزایش است.

جمع‌بندی

این موضوع هم منطقی و عقلانی به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران برای ذخیره سود خود و منفعت بردن از افزایش قیمت، اقدام به انجام تراکنش‌های موضعی و خرج‎‌کردن بخشی از سرمایه مدنظر خود کنند. البته این مورد تناقضی با تفکر و استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت و ایمان به رسیدنِ قیمت بیت کوین به سطوح بالاتر ندارد.

 

منبع: بررسی فعالیت سرمایه‌گذاران

ارسال نظر