|
کدخبر: 195476

دلار ۲۸ هزار تومانی در راه است؟

دلار در اولین واکنش به کابینه جدید از مسیر افزایشی خارج شد.

اقتصاد دلار ۲۸ هزار تومانی در راه است؟

روز پنج‌شنبه دلار نه تنها نتوانست از سد کانال ۲۸هزار تومانی عبور کند که به سوی محدوده ۲۷هزار و ۸۰۰ تومانی حرکت کرد. برخی معامله‌گران احتمال می‌دهند که در ابتدای آغاز به کار دولت جدید، میزان عرضه ارز افزایش پیدا کند؛ در نتیجه ترجیح دادند، کمی از خریدهای قبلی خود کسب سود کنند.

پس از اینکه اکثریت وزرای مورد نظر رئیسی در روز چهارشنبه رای اعتماد گرفتند، بازار ارز و سکه در روز پنج‌شنبه در مسیر کاهشی حرکت کرد‌. روز پنج‌شنبه دلار نه تنها توان عبور از مرز ۲۸ هزار تومانی را از خود نشان نداد که تا محدوده ۲۷ هزار و ۸۸۰ تومان پایین رفت. افت قیمت دلار موجب شد در بازار سکه نیز فروش‌ها افزایش پیدا کند و فلز گران‌بهای داخلی از کانال ۱۲ میلیون تومانی خارج شود و تا محدوده ۱۱ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان افت کند. این قیمت ۲۴۵ هزار تومان کمتر از روز پنجم هفته بود. به گفته برخی فعالان، نوسان‌گیران در فاصله انتقال دولت و انتخاب وزرا، سعی کردند با جوسازی پیرامون اخبار مختلف، میزان خریدهای ارزی را افزایش دهند. با انتخاب کابینه جدید و عبور از دوران گذار، برخی فعالان انتظار دارند که فعالیت نوسان‌گیران کاهش پیدا کند. افزون بر این، برخی معامله‌گران هراس دارند که دولت جدید در آغاز به کار خود سعی کند میزان عرضه ارز را افزایش دهد و زمینه‌ساز نزول قیمتی بازار شود.

سیگنال صرافی‌های بانکی به بازار

 روز پنج‌شنبه قیمت فروش دلار صرافی‌های بانکی بالا رفت و این موضوع در بازار معمولا به معنای احتمال افزایش عرضه بازارساز تلقی می‌شود. در آخرین روز هفته، صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار را ۶۰۰ تومان افزایش دادند و به ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان رساندند. به گفته فعالان، زمانی که بازارساز نرخ خود را به قیمت دلار بازار آزاد نزدیک می‌کند، به معنای آن است که قصد دارد از قیمت‌های بالا عرضه خود را کلید بزند و نوسان‌گیران را دچار ضرر کند. به گفته فعالان زمانی که قیمت صرافی‌های بانکی افزایش پیدا می‌کند، تقاضای کاذب نیز از بازار خارج می‌شود. در واقع کسانی که در روزهای قبل به امید خرید ارز ارزان به بازار مراجعه کرده بودند، در روز پنج‌شنبه تمایلی برای فعالیت در بازار نداشتند، چرا که نمی‌توانستند از فاصله قیمت بازارساز و بازار آزاد کسب سود کنند. جدا از این برخلاف سایر روزهای هفته در روز پنج‌شنبه روند قیمت دلار نزولی شده بود و احتمال قرار گرفتن در موقعیت ضرر باعث می‌شد تمایل معامله‌گران برای خرید کمتر شود.

علامت درهم به دلار

دیگر علامت کاهشی که روز پنج‌شنبه بر بازار اثر گذاشت، برگشت حواله درهم به زیر مرز ۷ هزار و ۶۰۰ تومانی بود. روز پنج‌شنبه درهم در معاملات حواله‌ای تا محدوده ۷ هزار و ۵۸۰ تومان افت کرد و در بازار نقدی نیز در مقاطعی در حجم خرد در محدوده ۷ هزار و ۵۹۰ تومان معامله شد. به باور اکثر فعالان بازار، بین قیمت حواله درهم و بازار آزاد دلار رابطه مستقیمی وجود دارد و افت یکی منجر به کاهش دیگری می‌شود.

رفتار افزایشی در بازار پشت خطی

با اینکه قیمت دلار در معاملات روز پنج‌شنبه عمدتا میل به سوی محدوده‌های پایین‌تر داشت، در روز جمعه و در بازار معاملات پشت خطی، خریداران دست بالاتر را به دست آوردند. این مساله می‌تواند روند قیمت دلار در ابتدای روز جاری را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع احتمال دارد که در ابتدای روز جاری، اسکناس آمریکایی در مسیر صعودی قرار بگیرد و پس از آن، باید دید که عرضه بازارساز در چه سطحی خواهد بود. در صورتی که بازارساز عرضه خود را افزایش دهد، قیمت دلار بار دیگر سیر نزولی خواهد گرفت.

بسیاری از معامله‌گران باور دارند که کانال ۲۸ هزار تومانی برای بازارساز اهمیت زیادی دارد و به راحتی اجازه شکست آن را نخواهد داد. در صورتی که دلار از کانال ۲۸ هزار تومانی عبور کند، ممکن است خریداران جدیدی وارد بازار شوند و نوسانات بیشتری را به بازار تحمیل کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر