|
کدخبر: 195404

ریسک معاملات دلار در بازار بالا رفت

همراه با رشد نرخ دلار و قرار گرفتن آن روی بیشترین مقدار امسال انحراف معیار نرخ دلار که شاخصی از ریسک معامله در بازار است، در مرداد ماه رشد کرد و ۷۴ درصد بالاتر از ماه گذشته قرار گرفت.

اقتصاد ریسک معاملات دلار در بازار  بالا رفت

قیمت دلار در روز ۳۱ مرداد ماه رقم‌هایی در حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان را به ثبت رساند که از شروع امسال سابقه نداشت. این روند در ادامه هفته هم وجود داشت و نرخ دلار در این همین کانال نوسان کرد. همراه با رشد نرخ دلار، انحراف معیار نرخ این ارز در مرداد ماه افزایش یافت. انحراف معیار شاخصی از پراکندگی نرخ است و هر چقدر بالاتر باشد، نشانه دامنه بالاتر نوسان و به تبع آن ریسک بیشتر معامله در بازار است.

میانگین نرخ ماهانه دلار از اردیبهشت تا مرداد به طور پیوسته روند صعودی را دنبال کرد. میانگین نرخ دلار در اردیبهشت ۲۲ هزار و ۷۵۵ تومان بود. میانگین نرخ در مرداد ماه حدود ۱۴ درصد افزایش یافت و به ۲۵ هزار و ۸۷۱ تومان رسید. انحراف معیار از اردیبهشت تا تیر ماه روند نزولی را دنبال می‌کرد و دامنه نوسان نرخ دلار در حال کاهش بود، اما در مرداد ماه دوباره انحراف معیار افزایش یافت. انحراف معیار نرخ دلار در ماه مرداد حدود ۷۴ درصد از تیر بیشتر بود و روی ۶۲۹ تومان قرار داشت. با توجه به عدم اطمینانی که نسبت به مذاکرات احیای برجام و وضعیت افغانستان در بازار به وجود آمده ادامه رفتار نوسانی دلار در شهریور ماه دور از انتظار نیست، باید دید آیا بانک مرکزی می‌تواند تغییرات نرخ دلار در هفته‌های آتی را تعدیل کند یا خیر!

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها