|
کدخبر: 195236

بازگشت اعتماد به بورس

وجود ابزارهای سرمایه گذاری آنلاین، حضور فین‌تک‌ها در این زمینه و در دسترس قرار گرفتن آن برای مردم می تواند در توسعه، شناسایی و ایجاد اعتماد هر چه بیشتر به بازار سرمایه کمک کند.

مدیر صندوق های سرمایه گذاری تامین سرمایه کاردان ضمن بیان مطلب بالا اظهار کرد: قدمت بانک های تجاری در ایران به صد سال می رسد، به همین دلیل ضمن کسب توانسته اند اعتماد مردم را نیز جلب کنند.

سحر فرهمندی با بیان اینکه در مقابل بانک، صندوق های سرمایه گذاری بازار سرمایه با سابقه ای دوازده ساله همراه هستند، گفت: در سال های اخیر آگاهی مردم نسبت به این ابزار سرمایه گذاری بسیار بیشتر شده و بر خلاف سپرده بانکی دارای تنوع ریسک و بازدهی هستند که این امر باعث شده تا صندوق های سرمایه گذاری مورد اقبال سرمایه گذاران و مشتریان بانک قرار بگیرند.

او به سختی رقابت بین بانک و صندوق های بازار سرمایه در کنار صدها شعبه بانک اشاره کرد و افزود: در این میان برخی از مدیران صندوق ها به واسطه ارتباط سهامداری با بانک از شعب آنان برای فروش واحدهای صندوق استفاده کرده و توانسته‌اند از این پتانسیل برای افزایش حجم صندوق های سرمایه گذاری تحت مدیریت خود استفاده کنند.

مدیر صندوق های سرمایه گذاری تامین سرمایه کاردان اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ ابلاغیه ای به مدیران صندوق ها مبنی بر منع صدور واحدهای صندوق در شعب بانک توسط بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد که این اتفاق آغازگر فرایند صدور و ابطال اینترنتی صندوق ها بود.

او با بیان اینکه این امر در ابتدا برای مدیران صندوق ها به واسطه نبود بستر مناسب و همچنین پذیرش آن برای سرمایه‌گذاران که تا آن زمان، تنها به حضور در شعب بانک و توسط کاربر شعبه اقدام به صدور واحدهای صندوق می کردند بسیار سخت بود، گفت: با گذشت زمان مدیران صندوق توانسته بودند با فراهم کردن پلتفرم های مناسب و کاربر پسند از این فرصت برای تسهیل امر صدور و ابطال واحدهای صندوق استفاده کنند.

فرهمندی خاطرنشان کرد: نبود دستورالعمل واحد و مشخص و تصمیمات ارکان نظارتی باعث عدم ثبات شرایط برای مدیران صندوق ها می شد که در امرداد ماه ۱۴۰۰ با ارائه دستورالعمل اجرایی دریافت و ارسال برخط درخواست های صدور و ابطال واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر صدور و ابطال، تکلیف مدیران صندوق ها برای استفاده از خدمات برخط صندوق ها مشخص شد.

به گفته مدیر صندوق های سرمایه گذاری تامین سرمایه کاردان، براساس این دستورالعمل و با رعایت موارد مندرج در آن، مدیران صندوق ها می توانند از پلتفرم های آنلاین برای تسهیل عملیات صدور و ابطال صندوق ها استفاده کنند.

او به مزایای صدور و ابطال صندوق های سرمایه گذاری به صورت آنلاین اشاره کرد و گفت: در دسترس بودن پلتفرم های صندوق ها، استفاده از اپلیکیشن های موبایلی و غیره بی‌تردید موجب رضایت سرمایه گذاران خواهد شد و مدیران صندوق ها را از شعب بانک‌ها بی نیاز خواهد کرد که این امر به مراتب موجب استقلال بیشتر این نهاد مالی بازار سرمایه می شود.

مدیر صندوق های سرمایه گذاری تامین سرمایه کاردان با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی، شیوع ویروس کرونا و قدرتمند شدن آن باعث نیاز بیشتر به ابزارهای دیجیتال و انجام امور به‌صورت آنلاین برای عامه مردم شده است، اظهار کرد: وجود ابزارهای سرمایه گذاری آنلاین، حضور فین‌تک ها در این زمینه و در دسترس قرار گرفتن آن برای مردم می تواند در توسعه، شناسایی و ایجاد اعتماد هر چه بیشتر به بازار سرمایه کمک کند.

او بر این باور است که ایجاد اعتماد میانسرمایه گذاران در استفاده از ابزارهای سرمایه گذاری آنلاین، افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به صندوق های سرمایه گذاری، ایجاد گرایش مشتریان به خدمات فین‌تک، امکان استفاده بدون محدودیت از سرویس های بانکی به منظور انتقال وجوه و افزایش سطح انتقال وجه از طریق درگاه های اینترنتی از جمله مسایلی محسوب می شوند که باید برای راه اندازی پلتفرم های جدید در نظر گرفته شوند.

فرهمندی در پایان اظهار داشت: بدیهی است پیاده سازی فین‌تک، بهبود خدمات و تحول را برای خدمات مدیریت سرمایه گذاری در آینده فراهم خواهد کرد.

منبع: سنا

ارسال نظر