|
کدخبر: 194222

پول به سمت این بازار روانه شد

یک کارشناس اقتصادی گفت: ​ عوامل مختلفی از جمله توجه خاص دولت جدید و همچنین کم رمقی در بازار‌های موازی بازار سرمایه سبب روند مثبت بازار سرمایه شده است.

اقتصاد پول به سمت این بازار روانه شد

آقای غلامرضا مصطفی‌پور، مدیرعامل اسبق بانکی افزود: در بازار سرمایه عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت سهام است.

وی ادامه داد: بعد از عرضه و تقاضا ارزش شرکت‌ها نیز تعیین‌کننده قیمت سهام در بازار سرمایه است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تغییرات بنیادی در بازار سرمایه به وجود نیامده است گفت: با توجه به این موضوع مهم می‌توانیم نتیجه بگیریم که عوامل خارجی و روانی سبب رشد بازار سرمایه و تاثیرگذاری در این بازار شده است.

مصطفی‌پور افزود: سیاست‌های اقتصادی و مالی جدید که توسط تیم اقتصادی جدید اعلام شده و نشان‌دهنده توجه خاص این تیم به بازار سرمایه است، از عوامل رونق بازار سرمایه است.

وی گفت: عامل دیگر تاثیرگذار بر بازار سرمایه نوسانات و نا اطمینانی به بازارهایی، چون خودرو، سکه، ارز و طلا بوده که سبب شده پول به سمت بازار سرمایه هدایت شده و رونق در این بازار ایجاد شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: افزایش ارزش دارایی شرکت‌ها نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در رونق بازار بورس می‌باشد.

مصطفی پور گفت: ​بسیاری از عوامل سیاسی و اقتصادی بر بازار سرمایه تاثیرگذار است فقط میزان تاثیرگذاری آن‌ها متفاوت است.

وی درخصوص تاثیرگذاری جنگ داخلی افغانستان بر بازار‌های داخلی ما، چون بازار ارز افزود: ​ با توجه به انتقال آرام قدرت در این کشور نوسانات افغانستان در بازار ما تاثیری نداشته است.

نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی بصورت تدریجی باید کاهش یابد

این کارشناس اقتصادی در خصوص کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی گفت: نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی باید تعدیل شده و کاهش پیدا کند، اما این کاهش باید به صورت تدریجی صورت گیرد.

مصطفی پور ادامه داد: درآمد زایی نباید بدون فعالیت و تلاش باشد بلکه یک راه اساسی برای رشد و رونق اقتصادی این است که نرخ سود مورد انتظار در تسهیلات و سپرده‌ها باید کاهش یافته و به زیر ۷ درصد برسد.

وی گفت: در کاهش نرخ سود‌ها نباید به بازار شوک وارد شود بلکه این نرخ باید مطابق با نرخ بازار و به صورت واقعی باشد.

این کارشناس اقتصادی افزود: ​در صورت واقعی بودن نرخ سود تسهیلات بانکی، سپرده‌های بانکی می‌تواند در بنگاه‌های کوچک سرمایه‌گذاری شده و سود واقعی کسب شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
  • بن سعید ارسالی در

    باسلام بایستی بورس دامنه مثبت نوسان رابا لا ببرد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها