|
کدخبر: 193476

سونامی در بازار مسکن

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه مسئولان وزارت راه و شهرسازی در سال‌های اخیر سیاست نرخ‌گذاری و عدم ارائه آمار را دنبال کردند گفت: نتیجه این عملکرد افزایش ۱۳۰ درصدی نرخ مسکن در ۲.۵ سال اخیر بود؛ طرح اقدام ملی هم با توجه به سرعت پایین اجرا و فشرده شدن فنر افزایش نرخ با شکست مواجه می‌شود.

اقتصاد سونامی در بازار مسکن

فرشید پورحاجت اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی طی سال‌های اخیر تعامل چندانی با بخش خصوصی نداشت. فعالان صنعت ساختمان خیلی تلاش کردند در کنار دولت، قطار از ریل خارج شده تولید مسکن را به مسیر برگردانند اما مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعتقادی به مشورت با بخش خصوصی نداشتند.

دبیر کانون انبوه سازان با اشاره به عملکرد دوره اخیر وزارت راه و شهرسازی گفت: حدود ۲.۵ سال اخیر مدیریت جدید وزارت مسکن عملکرد ویژه‌ای از مسئولان ندیدیم و به دلیل رکود و بی‌عملی، فعالان بخش خصوصی دارند از حوزه ساخت‌وساز خارج می‌شوند. برنامه مشخصی هم برای بخش مسکن بجز طرح اقدام ملی دنبال نشد که با توجه به سرعت پایین اجرای طرح در بیش از دو سال اخیر و عدم تحقق وعده‌ها پیش‌بینی کرد که مسکن ملی سرانجام خوبی نخواهد داشت.

پورحاجت، سرکوب قیمتی و عدم ارائه آمار را دو سیاست غالب در وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: با روشهایی مثل توصیه به نخریدن مسکن یا ارائه نکردن آمار قصد داشتند بازار را به کنترل درآورند اما در این دوره نرخ مسکن در تهران از متری ۱۳ میلیون تومان در اواسط سال ۱۳۹۷ با رشد ۱۳۰ درصدی به متری ۳۰ میلیون تومان در تیرماه ۱۴۰۰ رسید.

وی تاکید کرد: در مسکن ملی نرخ هر متر را برای سازندگان ۲.۷ میلیون تومان در نظر گرفتند و علیرغم رشد نرخ مصالح ساختمانی در یک سال اخیر این نرخ را به‌روز نکردند و در واقع فنر افزایش نرخ را فشار دادند. تصور من این است که می‌خواستند با این اقدام تورم مصالح ساختمانی در پروژه اقدام ملی را به دوش دولت بعد بیندازند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان همچنین درخصوص نوسازی بافتهای ناکارآمد شهری گفت: در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی قرار بر این بود که سالیانه ۱۰۰ هزار واحد را بازسازی کنند که تقریبا هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداد و شاید به یک دهم اهداف هم نرسیدند.

وی رشد نرخ مسکن در سه سال گذشته را به سونامی تشبیه کرد و گفت: با پولی که امروز مستاجران برای رهن واحدها پرداخت می‌کنند می‌شد تا سه سال قبل مسکن خریداری کرد.

پورحاجت، مهم‌ترین راهکارهای ساماندهی بازار مسکن را افزایش عرضه دانست و گفت: امیدواریم مهندس قاسمی در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس بتواند در حوزه ساخت‌وساز تحول ایجاد کند. البته تجربه ثابت کرده دولت توان اجرای پروژه‌های مسکونی را ندارد و باید از بخش خصوصی استفاده کند. سیاست‌های رقابتی در حوزه بازار مسکن به طور اخص بسته‌های خدمت را به شکل متنوع ارائه کند تا با احداث سالیانه یک میلیون واحد، بازار مسکن مقداری کنترل شود.

دبیر کانون انبوه‌سازان یادآور شد: با فعالیتهای رستم قاسمی ـ وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ـ به دلیل سوابق عمرانی که دارد تا حدی آشنا هستیم. امیدواریم با توجه به تجاربی که داشته بتواند شرایط بحران‌زده مسکن را به یک سامانی برساند.

مسکن ملی در یک نگاه

بنابراین گزارش، شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن کلنگ‌زنی شد و ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸ ثبت نام از متقاضیان در چهار استان آغاز و سپس به دیگر استانها تسری پیدا کرد. ابتدا برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که هم‌اکنون ۵۳۴ هزار واحد در مرحله اجرا قرار دارد. در پنج مرحله ثبت نام این طرح در سامانه اقدام ملی به نشانی tem.mrud.ir مجموعا ۲.۲ میلیون نفر نام‌نویسی کردند که ۵۳۰ هزار خانه اولی مشمول این طرح قرار گرفتند. تا کنون دو مرحله افتتاح صورت گرفته که روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد و روز ۲۱ تیر ۱۴۰۰ تعداد ۲۸ هزار و ۵۱۸ واحد جمعا ۴۰ هزار و ۷۸ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

وام این پروژه از طریق آورده متقاضیان و وام بانکی پیش می‌رود. از ابتدا تسهیلات این طرح ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد بود که به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین نرخ این واحدها در کل کشور طبق شاخص سازمان برنامه و بودجه در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ متری ۲.۸ میلیون تومان است که البته بر اساس آخرین محاسبات اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به ۳.۷ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است.

 

منبع: نبض بورس
  • ک ارسالی در

    مرگ

  • علی اصغر قاسم پور ارسالی در

    هر چی هم باشه این دلال بازیها و سوءاستفا ده هاست که این وضعیت رو به وجود میاره، ت ا این بازار تحت قاعده و قانون درنیاد و م هار نشه این وضع افسارگسیخته ادامه داره. همش تولید و تقاضا نیست که مسبب این وضع ه ست. از قدیم هم تاکنون تجربه این رو ثابت کرده. این حرفها و استدلالهایی هم که زده میشه چاره ی مشکل نیست و بلکه انحرافگونه هست.

  • علی اصغر قاسم پور ارسالی در

    شما همین مصوبه ی ستاد کرونا مبنی بر افزا یش ۲۰ درصدی اجاره بها رو ببین، هم به نفع اجاره نشین ها بود و هم مالکان ضرری نمی کردند، به شرطی که خوب نظارت شود و یه عده سوءاستفاده گر در نبود نظارت درست سوءاست فاده نکنند و قانون رو دور نزنند، در دولت آقای روحانی همواره به سروسامان دادن به وضعیت نرخهای افسارگسیخته ی بعی مالکان حر یص بی انصاف بی اعتنایی شد و هیچ قاعده و قانونی بر این بازار حاکم نبود، چه نتیجه ای حاصل می شود؟! کشور درست که با بصیرت ا داره نمی شود و مردم هزار درد و گرفتاری د ارند اما با این بی قانونیها نمک بیشتر رو زخم مردم نریزند. قاعده و قانون و ضابطه و مهار در هر موردی، جلوگیری از اجحاف، سی استهای بصیرانه و راهگشا و مصلحت آمیز ، د ر هر زمانی هر مشکلی روش خاص خود را می طل بد، تا این که مشکل ریشه ای هم حل شود و ر وزی همه دارای مسکن شوند.

  • م ارسالی در

    امام حسین تو را به حقت مارا از دست این ا سلام نماها نجات بده

  • علی اصغر قاسم پور ارسالی در

    در دنباله دو دیدگاه قبلی ام اضافه نمایم، اگر همین مصوبه ی ستاد کرونا مبنی بر ۲۰ درصد افزایش اجاره بها که هرچند ناقص اجرا می شود و نظارت درستی نیست نمی بود ببینی د چه وضعی پیش می آمد، اجاره ها را به کجا می رساندند و سر به کجا می کشید، بسیاری مردم باید آواره ی بیابانها می شدند! نه ت نها باید در این وانفسای گرانیها تمام درآ مد خود را به جیب صاحبخانه ی بی انصاف بی قانون می ریختند، بلکه باید زیر بار قرضها ی گزاف هم می رفتند و این افزایشهای بی حس اب و کتاب مثل بیماری همه گیر هست. پس قاع ده، قانون، سیاست درست، برنامه ...

  • ایرانی ارسالی در

    داداش مطمئنی ۱۳۰ درصده؟ همه جا پنج برابر شیش برابر شده.

  • علی اصغر قاسم پور ارسالی در

    این بازار ماهیتا" و اساسا" قاب لیت سودجویی زیادی داره و مشکل فقط عرضه و تقاضا نیست، هیچکدام از بازارهای دیگر مث ل سکه و طلا و ارز و ... مثل این بازار هم یشگی قابلیت سودجویی ندارند و برای همین ه ست که باید تحت قاعده و قانون و ضابطه و م هار درآید. بسازبفروشی ای که می گوید عجب بازاریه ۵ هزارتومان خرج می کنم ۱۵ هزار ت ومان تو جیبمه! یا اون یکی دیگه که امسال خانه ای می خرد و یکی دو سال بعد به دو بر ابر قیمت می فروشد و یا اون جراحی که پول زیرمیزی می گیرد و از کار جانبی پردرآمد د یگرش که بساز و بفروشی است سود زیادی به د ست می آورد و یا آن یکی دیگر که نه سوادی دارد و نه زحمتی می کشد، سرمایه ی نسبتا&q uot; کمی از جایی گیرش آمده به این کار اخ تصاص می دهد و ظرف چند سال بسازبفروشی یک میلیاردر سرمایه دار می شود بی سبب نیست ک ه در این سالها این وضع را به وجود آوردند . اینها نبود قانونهای مهار درست هم هست.

  • پشت كوهي ارسالی در

    منتظر باش كه رستم قاسمي اين طناب پوسيده مسكن را هم پاره كند فكر ميكني يك روستايي كه سواد كافي هم ندارد بتواند چنين كاري را به ثمر رساند الله اعلم

  • علی اصغر قاسم پور ارسالی در

    یه مطلب جنبی دیگر هم اضافه کنم، خیلی وقت ها بعضی از این اقتصاددانها و یا مسئولین اتحادیه ها مصاحبه ای می کنند و گرا می ده ند که مثلا" طلا و یا مثلا" سکه بخرید که آینده ی خوبی داره و بازارش رون ق می گیره! یا بازار مسکن رونق می گیره! و این جور خط و گراها با توجه به شرایط و اوضاع مملکت به مردم میدن و غیر مستقیم دا من می زنن به گرانیها، اینها خدمت به مردم نیست، اینها پیشرفت اقتصادی نیست، اینها بدبختی مردمه، وقتی تولید نیست و گرانیها بالا می رود این پیشرفت اقتصادی نیست، در نهایت به ضرر مردم در این چهاردیواری مملک ت هست.

  • جناب ارسالی در

    دیدی

  • علی اصغر قاسم پور ارسالی در

    همون جور که یک کشاورز به آب جهت میده و ج ویها و راههای زاید رو مسدود می کنه و آب رو به جویهای خاصی برای رشد و تولید محصول هدایت می کنه، دولت هم باید به سرمایه ها ی مردم جهت بده و راههای زاید رو ببنده، ق اعده و قانون و نظم وانضباط و ضابطه و هدا یت و هدف در کار باشه، هر بازاری که نظم و قاعده نداشته باشه دچار هرج و مرج و افسا رگسیختگی و ... میشه، همین بازار مثلا&quo t; مایحتاج غذایی مردم و یا کالاهای دیگه، چه فرقی می کنه بازار کالای خوراکی مردم باشه یا اجاره یا مسکن و غیره، تولید و مو اد اولیه و نیروی کار و ابزار و نرخ و ... سود تولید کننده و قیمت مصرف کننده و ... اینها باید ضابطه داشته باشه.

  • ناشناس ارسالی در

    آخه لعنتیا تا کی باید وضع مسکن نابسامان باشه . این رو مسئولین از خدا بی خبر بدونند که جوانان چه دختر و چه پسر منتظر ازدواج نمی مونند. فحشا زیاد شده ، بی بندوباری زیادشده . نگذارید فساد از این که هست بیشتر و بیشتر شود .

  • سعید ارسالی در

    با نظر کارشناس موافقم

  • موسی ارسالی در

    اینامیخوان همه فاحشه و اوبنی بشن همین

  • احمد ابراهیمی ارسالی در

    آخه با این درآمدها و این خرجها دیگه خواب خانه دار شدن رو میشه دید؟؟؟
    هیچکس نباید بخواد که درآمدش بره بالا تا بتونه خونه گرونتر بخره چون پول ما داره روز به روز بی ارزش تر میشه قیمت مسکن بی دلیل ب الا بردن و حالا باید بیاد پایین

  • حسین ازاسیرفارس ارسالی در

    منتظر باش كه رستم قاسمي اين طناب پوسيده مسكن را هم پاره كند فكر ميكني يك روستايي كه سواد كافي هم ندارد بتواند چنين كاري را به ثمر رساند الله اعلم

    و اقعامتاسفم به این طرزتفکرت وتوهین به روس تایئان عزیز...مهندس قاسمی فردی توانمنداس ت درست است که روستایی است ولی دست پاک وک اربلداست ماروستائیان به ایشان افتخارمیکن یم....انشاالله که موفق است ....وشماهم بی خودنظرنده کلانشهری عزیز

  • حیدر ارسالی در

    از سال ۸۶ مسکن مهر ثبت نام کردم و هنوز ن میدانم بالاخره چیزی تحویل میدن یا نه.
    خدا تمام مسببان وضع خفت بار مستضعفان را در همین دنیا به سزای عملشان برساند.

  • ناشناس ارسالی در

    تمام کسب وکارها را به تعطیلی وبه کشاندید . آمار بیکاران روز به روز بیشتر می شود . مردم در فشار هستند چه چیزی افزایش قیمت نداشته ارزاق ومایحتاج مردم بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ درصد افزایش قیمت داشته کیم ۵۰۰ تومانی را۳۵۰۰ تومان می فروشند نخود ولوبیا وعدس ولپه تا ده برابر افزایش قیمت داشته . یخچال ۵ میلیونی را به ۶۰ میلیون تومان رساندید . سیمان ۷۰۰۰ تومانی را به ۸۰۰۰۰هزار تومان به ۱۲ برابر قیمت رساندید . ماشین آشغال ایران خودرو به ۱۰ برابر قیمت رساندید . میلگرد را به ۱۲ برابر قیمت رساندید . لوازم خانگی به ۱۵ برابر قیمت قبلی افزایش یافته . مسکن هم گران شده . مردم که نباید ضرر کنند . مردم را دربورس غارت کردید به نان شب محتاج کردید . اگر دست از نقشه کشی وغارت ملت بردارید ممنون می شویم پولی که از ما دربورس غارت کردید به بر گردانید . نقره داغ شدیم دیگر شما را شناختیم . هیچ موقع به شما دیگر اعتماد نخواهیم کرد .به نان ودارو ودرمان محتاج شده ایم . اگر ذرهّ ای وجدان وشرف دارید واگر ذرهّ ای به خدا وامام حسین اعتقاد دارید . پولی که از مادزدیده اید بر گردانید ما سود نخواستیم . دارایی وملک وطلای زن وبچه را فروخته به شما اعتماد کردیم افسوس که خیانت کردید . وغارتمان کردید

  • محمد ارسالی در

    طرفدشما ۱۳۰ درصد افزایش داشته؟ خوش به حا لتون اینجا که ما هستیم ۷۰۰ درصد افزایش بوده

  • مصطفی ارسالی در

    نفرین خدا بر شما نا مسلمونا

  • امیر ارسالی در

    تا زمانی که گذشت زمان بر کالا سود دهی دا شته باشد سرمایه سمت تولید نخواهد رفت و ا ین نقشه دقیق دشمن برای انقراض نسل ایران است اولین نیاز ضروری برای تشکیل خانواده و فرزند اوری خانه و زمین مسکونی است که ب ا هزار و یک حیله و نیرنگ قیمت انرا بی دل یل سر به فلک کشیده است زمین که هیچ ربطی به تحریم و دلار و مصالح ندارد و توسط نفو زیها و سرمایه داران و دلالان و محتکرین گ روگان گرفته شده و سودهای نجومی کلان به م ردم تحمیل میکنند و دیگر توان خریدی نیست و فقط بین دلالها دست به دست میشود وقتی ق انون و نظارتی نباشد همه دنبال سودجویی بی شترند و اب به اسیاب دشمن میریزند مالکیت خانه و مخصوصاً زمین مسکونی را محدود به ت عداد انگشت شمار و مالیات برای مازاد ان ب ه اندازه 50 تا 100 درصد ارزش روز ملک بگذ ارید تا دست دلال و محتکر و سرمایه دار نف وذی از این نیاز ضروری تشکیل خانواده و فر زند اوری کوتاه شود و مردم امیدوار به زند گی و فرزند اوری شوند قیمت زمین مسکونی با ید ثابت باشد و سود دهی نداشته باشد و در توان خرید همه اقشار جامعه با هر توان مال ی قرار گیرد تا بتوانند بخرند و ساخت و سا ز نماین این طرح فواید بسیاری دارد که یکی ش امیدواری مردم و بقاء نسل ایران است

  • ناشناس ارسالی در

    ۲۷ ساله کارمندم خونه ندارم

  • ایران ارسالی در

    ماکه عمرمون گذست بدون خونه وپرازحسرت ولی این بماند برای کسانی که دست اندر کارند وفکر میکنند عمر جاودان دارند بیچاره من ب یچاره بچه های من که مادرشون نتونست با 10 0میلیون خونه بخره حالا با دومیلیارد میتو نه الله واعلم

  • صادق ارسالی در

    این قیمتها که در بازار مسکن گفته میشود چندین برابر تورم و افزایش نقدینگی است که در اثر سوداگری بوجود آمده و متقاضیان مسکن طبق آمارها تا هفتاد سال دیگر توان خرید ندارند چون این قیمتها منطبق با اقتصاد واقعی و توان متقاضیان نسبت بخاطر همین اگر خودتان را حذف هم بدهید از رکود جارج نخواهد شد

  • عباس ارسالی در

    تو امواتشون

  • ناشناس ارسالی در

    فقط هرکاری میکنید. ملتو از این وضع نجات بدین ک یادارن طلاق میگیرن. یاازازدواج فر ار میکن ک گناهش تا قیامت. گردن مسولین هس تش. زندگی بدون سر پناه اونم تو مملکت اسل امی

ارسال نظر