|
کدخبر: 191191

حباب ۶ درصدی قیمت سکه

اندازه حباب قیمتی سکه به ۶ درصد نزدیک شد، اما سکه در مقابل کاهش قیمت مقاومت کرد و تا پایان معاملات نیمه اول روز مرز حساس ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را از دست نداد.

اقتصاد حباب ۶ درصدی قیمت سکه

قیمت دلار آمریکا در طول معاملات روز گذشته مسیر افزایشی را دنبال کرد و عصر شنبه روی ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان قرار گرفت.

دلار معاملات امروز را نیز با ثبت تغییرات مثبت نسبت به نرخ عصر دیروز آغاز کرد. قیمت دلار در شروع معاملات امروز ۲۵ هزار و ۶۸۰ تومان بود. مرز ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان برای دلار مهم تلقی می‌شد.

قیمت دلار در طول معاملات امروز باز هم رشد کرد و به مرز ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان نزدیک شد. قیمت دلار رقم‌هایی بالای ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان را به ثبت رساند، اما دوباره افت کرد و در پایان معاملات نیمه اول امروز روی ۲۵ هزار و ۶۴۰ تومان قرار گرفت.

متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت دلار کدامند؟

مسیر مذاکرات احیای برجام و نابسامانی که در بازار مجاور هرات به واسطه پیشروی نیروهای طالبان به وجود آمده از متغیرهای مهم تاثیرگذار بر قیمت دلار بازار داخل محسوب می‌شوند. عامل دیگر نیز عرضه دلار در بازار متشکل است که قاعدتا باید به گونه‌ای هدایت شود که دامنه نوسان قیمتی را محدود کند.

بازار انتظار تعیین شدن مسیر مذاکرات را می‌کشد. به تعویق افتادن دور جدید مذاکرات نااطمینانی در بازار را تشدید کرده است. در صورت شروع دور جدید احتمال ورود دلار به مسیر نزولی وجود دارد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، برخی مقامات اروپایی حدس می‌زنند که دور جدید مذاکرات در اواسط شهریور ماه شروع شود. البته این تنها یک حدس است و به نظر نمی‌آید جهت انتظارات فعالان بازار داخل را به طور جدی تحت تاثیر قرار داده باشد.

شروع دور جدید همچنان یک مسئله مبهم برای فعالان بازار است و باعث رفتار محتاطانه ایشان شده است. از طرفی پیشروی نیروی‌های طالبان باعث شده طرف افزایشی انتظارات در بازار دلار داخل قدری سنگینی کند. تعیین شدن قطعی‌تر جهت سیاست‌های دولت جدید در مورد کنترل بازار ارز و پیگیری مذاکرات احیای برجام در هفته‌های آتی احتمالا قدری از ابهامی که برای فعالان بازار به وجود آمده را از بین می‌برد.

مقاومت سکه بالای مرز حساس

قیمت طلای جهانی در روز جمعه افت سنگینی را تجربه کرد و باعث شد قیمت سکه در اولین روز هفته زیر مرز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار بگیرد. قیمت سکه در شروع معاملات روز گذشته ۱۱ میلیون تومان بود. حباب قیمتی سکه بزرگ بود، اما سکه در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کرد.

قیمت سکه عصر روز گذشته ۱۱ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بود اما در شروع معاملات امروز بالای مرز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار داشت. قیمت سکه صبح امروز ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بود. در حوالی ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح قیمت دلار آمریکا ۲۵ هزار و ۶۶۰ تومان بود. با این حساب حباب سکه ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومانی نزدیک به ۶ درصد (۵.۶۲ درصد ) به دست می‌آمد(باز طلای جهانی روز شنبه و یکشنبه تعطیل است و قیمت طلا روی ۱۶۶۳ دلار قرار داشت).

این اندازه حباب برای سکه بسیار بزرگ بود و سکه کار دشواری برای مقاومت در این سطوح داشت. قیمت سکه در ادامه قدری افت کرد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۱۱ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان قرار گرفت، در نتیجه سکه تا پایان معاملات نیمه اول امروز مرز حساس را از دست نداد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار آمریکا امروز تغییراتی مثبت را به ثبت رساند. بازار منتظر تعیین شدن مسیر قطعی مذاکرات است. قیمت سکه به بالای مرز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی بازگشت، اما اندازه حباب آن خیلی بزرگ شده است. در صورتی که قیمت طلای جهانی و دلار رشد نکند سکه کار دشواری برای مقاومت در این سطوح دارد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر