|
کدخبر: 189805

صنعت گردشگری ایران در آستانه مرگ!

یک فعال حوزه گردشگری و میراث فرهنگی با اشاره به تعطیلی بسیاری از حوزه ها در صنعت گردشگری به ورود گردشگران واکسینه شده به کشور و در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون کرونا برای فعالان حوزه گردشگری تاکید کرد.

اقتصاد صنعت گردشگری ایران در آستانه مرگ!

حوزه گردشگری در بسیاری از نقاط جهان با شیوع کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است. میزان مسافرت‌ها و تجمعات در مکان‌های گردشگری، باعث بی‌رونق شدن صنعت گردشگری شده است. در ایران نیز گردشگری طی ۱۵ ماه اخیر تحت تاثیر قرار گرفته است. به نظر می‌رسد برنامه ریزی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری نیازمند راهنمایی مشاوران و متخصصان این حرفه است تا مسافران خارجی دوباره روی خوش به مسافرت در شهرهای دیدنی کشورمان نشان دهند.

بیش از ۱۵ ماه از شیوع کرونا در سراسر دنیا می‌گذرد و آسیب‌های حاصل از این بیماری گریبان همه صنایع از جمله صنعت گردشگری را نیز گرفته است. در دوران همه گیری کرونا و به خصوص ماه‌های ابتدایی تعداد مسافرت‌ها به حداقل رسید و گردشگران خارجی که ارزآوری و زیادی نیز برای کشور داشتند امکان سفر به ایران و البته هیچ نقطه دیگری را نداشتند. اگر چه با شروع واکسیسناسیون علیه کرونا در برخی کشورها مانند انگلستان، افرادی که دو دُز واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند امکان سفر به این کشور را دارند. با این وجود در کشورما با شروع پیک چهارم و سپس پنجم کرونا امکان ورود مسافران خارجی بسیار سخت و دشوار است.

کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند آسیب‌های وارد شده به این بخش، نه فقط در دوران کرونا بلکه در دوران پیش از کرونا نیز وجود داشته است. به عنوان مثال بر اثر تحریم‌های خارجی یکسری از کشور‌ها ورود گردشگران به ایران را محدودتر کردند و همین موضوع باعث شد تا بازار پر سود گردشگری در ایران رونق کمتری بگیرد.

به این بهانه با کارشناس گردشگری و رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایران گردی و جهانگردی گفت و گو و تحلیل او را نسبت به اوضاع گردشگری در ایام کرونایی کشور جویا شدیم.

راهنمایان گردشگری بیکار و مجبور به تغییر شغل شده‌اند

علی صدرنیا، کارشناس حوزه گردشگری در تشریح آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا به حوزه گردشگری و میراث فرهنگی اظهار داشت: آسیب کرونا به حوزه گردشگری در حد ۱۰۰ درصدی بوده است. به عنوان مثال بسیاری از هتل‌ها نیازمند هستند تا ۳۰ یا ۴۰ درصد از ظرفیت‌شان اشغال باشد، این در حالی است که در دوران کرونا با ضریب اشغال ۲.۳ یا ۵ و ۱۰ درصدی اشغال هتل‌ها روبرو هستیم. این در حالی است که بخش هتل‌ها یکی از بهترین بخش‌های حوزه گردشگری از نظر آسیب ناپذیر بودن است. با این حال در بخش آژانس‌های مسافرتی و به خصوص در آژانس‌های ورودی که کلاً تعطیل شدند، آسیب‌های جدی وارد شده است.

وی در مورد آسیب‌های نشای از شیوع کرونا در گردشگری ادامه داد: بدترین آسیب‌ها به حوزه راهنماهای گردشگری وارد شده است. زیرا آستانه تحمل راهنمایان از سایر بخش‌ها کمتر است، آن‌ها درآمدی دارند که حداکثر تا ۶ ماه هزینه‌های زندگی‌شان را کفاف می‌کند. راهنمایان از نظر اقتصادی با تخریب کامل مواجه شدند، اکنون بسیاری از فعالان حوزه گردشگری نیز در بخش راهنمایان از کار خود خارج شده اند. افرادی نیز از این بخش به سایر مشاغل پناه برده‌اند و ممکن است با کسب درآمد دیگر به این شغل علی رغم تجاربی که کسب کردند، باز نگردند.

تعدیل نیرو و مهاجرت فعالان حوزه گردشگری

رئیس هیئت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی درباره حمایت از حوزه گردشگری در دوران همه گیری کرونا در کشور اظهار داشت: هر کشوری برای حوزه‌های مختلف خود در روز مبادا، بودجه‌ای اختصاص داده است، کرونا در بخش‌های کشاورزی، پوشاک، صنایع غذایی و امثالهم آسیب‌هایی زده است اما این آسیب‌ها با گران شدن تولیدات، جبران می‌شود. این در حالی است که منبعی برای جبران خسارت‌های وارد شده به گردشگری در نظر گرفته نشده است.

صدرنیا به تعدیل نیرو و مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: کارمندی که در بخش گردشگری به عنوان بازاریاب، مسئول عملیات و امثالهم کار می‌کند، قابلیت و توانایی زیادی داشته و مسئولیتی پیچیده را اجرا می‌کند. باید توجه داشت که یک بازاریاب باید به خوبی به زبان خارجی مسلط باشد و با فرهنگ نطقه مورد هدف نیز آشنایی کامل داشته باشد. بنابراین کارمندان بسیاری از آژانس‌ها علی رغم توان ارائه خدمات منحصر به فرد به مردم، از محل کار خود مرخصی گرفته‌اند و به شغل‌های دیگر مشغول شده اند. تعدادی از آژانس‌ها نیز نیروهای خود را به خانه فرستادند.

 

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها