|
کدخبر: 189524

پیش بینی مهم از بورس فردا

بازار سرمایه امروز را با روند متعادل و مثبتی آغاز کرد و با همین روند به کار خود پایان داد. اما پیش‌بینی‌ها روند بازار فردا را چگونه نشان می‌دهند؟

اقتصاد پیش بینی مهم از بورس فردا

بازار سرمایه امروز را با روند متعادل و مثبتی آغاز کرد و با همین روند به کار خود پایان داد. و عمده نمادها امروز را متعادل و با تحرکات صعودی به پایان رساندند.

بازار امروز چگونه به پایان رسید؟

امروز در اولین روز معاملاتی هفته جاری شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۳۲۳ هزار واحد آغاز به کار کرد و در دقایق ابتدایی بازار هفت هزار واحد مثبت را ثبت کرد اما در نهایت نماگر بورس با ۳۴ هزار واحد مثبت خود را به کانال یک میلیون و ۳۵۱ هزار واحد رساند. در بازار امروز بیشترین تقاضا به سمت گروه پتروشیمی و فلزات اساسی پیش رفت. در پایان بازار، ارزش معاملات بورس به پنج هزار میلیارد تومان رسید.

تحلیل کارشناسان از بازار امروز

محمد گرجی آرا، کارشناس و تحلیل‌گر بازار سرمایه درباره روند کلی بازار سرمایه گفت: به صورت کلی تقاضا در بازار بهبود پیدا کرده است. انتشار گزارشات شرکت‌ها عامل بسیار مهمی برای روند مثبت بازار بوده است.

وی اشاره کرد: تقاضای شکل گرفته در گروه پتروشیمی به دلیل افزایش نرخ دلار و نرخ اعلامی خوراک این گروه بوده است و پتروشیمی‌ها تاثیرات مثبتی را بر روند کلی بازار گذاشته‌‌اند. همچنین وضعیت متعادل در گروه بزرگ فلزات اساسی بازار هم به چشم می‌خورد.

او می‌گوید: صف‌های فروش بازار در روزهای پایانی معاملات هفته گذشته کم‌تر شده بود و این موضوع نشان می‌دهد بازار به مدار تحلیلی نزدیک شده است. بنابراین برای تحلیل تحرکات بازار بهترین شاخص، برنامه خرید و ورود و خروج سهامداران حقیقی‌ها به بازار برای آینده است.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با گفت: در حال حاضر بازار سرمایه با سه ابهام رو به رو است. برخلاف گفته‌ها مبنی بر کاهش نرخ ارز اما این نرخ روند افزایشی را در پیش گرفته است و این سیگنال را به افراد می‌دهد که دولت سیاست شخصی درباره کنترل نرخ ارز ندارد. بنابراین این بازار غیر قابل پیش‌بینی شده است.

او اضافه کرد: رویکرد دولت درباره تامین کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی ابهام مهم دیگری است که مانع از رشد گسترده بازار سهام شده است زیرا تکرار اتفاق سال ۹۹ بر سر بازار سایه انداخته است.

آقابزرگی اظهار کرد: در حال حاضر تعادل مورد انتظار در بازار شکل گرفته است. p/e شرکت‌ها افت کرده و با تعدیل رو به رو شده است پس در نتیجه جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار بیشتر شده. اما ابهامات مانع از اعتماد کامل به بازار شده است.

وی در این باره تشریح کرد: ابهاماتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد باعث شده است تا شاخص در چهار ماه ابتدایی امسال کمتر از یک و نیم درصد بازدهی داشته باشد در صورتی که در مدت مشابه سال گذشته بازدهی شاخص ۲۸۰ درصد بود. البته باید توجه داشت که این مقایسه معقول و منطقی نیست اما اصلاح و تعدیل سطح عمومی قیمت‌ها دلیل قابل قبولی است که شاخص به روال سال گذشته حرکت کند اما این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: برآیند کلی از بازار سهام در این روزها، تعادل نسبی همراه با ابهامات است. در کل انتظار می‌رود رشد شارپی را تا پایان سال نداشته باشیم و حداکثر بازدهی بورس ۴۰ تا ۵۰ درصد باشد.

این کارشناس بازار درباره پیش‌بینی بورس فردا ۱۰ مرداد همچنین گفت: در یکی دو روز آینده به دلیل شناسایی سود از طرف سهامداران و نوسان‌گیری‌های کوتاه مدت شتاب مثبت شاخص تا حدی کم می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر