|
کدخبر: 189325 رویا رئیسی

اختصاصی گسترش نیوز:

فروشگاه‌ های آنلاین تهدیدی برای کسب‌ و کارهای سنتی؟

افزایش خریدهای آنلاین، به صورت جدی مراکز خرید سنتی را تهدید می‌کند و اگر هم سو با خواست مردم در کنار کسب‌وکار فیزیکی فروشگاه آنلاین راه نیندازند، مشتریان خود را در آینده از دست خواهند داد.

اقتصاد فروشگاه‌ های آنلاین تهدیدی برای کسب‌ و کارهای سنتی؟

در دوران کرونا مردم دنیا از سایت‌های خرید آنلاین استقبال کردند و اگرچه خیلی از کسب‌وکارها با مشکل روبه‌رو شدند اما بر اساس آمارهای موجود شاهد رشد ۱۶۰ درصدی خریدهای اینترنتی در دوران کرونا بودیم. انصافاً هم فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی در دوران کرونا خوب بود و کمک به شرایط موجود کردند. در سایر کشورها هم شاهد استقبال مردم از سایت‌های خرید آنلاین بودیم. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در خصوص خریدهای آنلاین برای شما بگوییم.

آغاز به کار فروشگاه‌های آنلاین چگونه بود؟

در ابتدا مفهوم تجارت الکترونیک ایجاد شد و در سال‌های بعد شاهد افتتاح فروشگاه‌های آنلاین بودیم. مفهوم تجارت الکترونیک توسط تیم برنز لی (Berners-Lee) پایه‌گذاری شد و بعد از آن در سال ۱۹۹۴ شرکت نت اسکیپ واینترشاپ (Intershop) آلمانی اولین فروشگاه آنلاین را افتتاح کرد. در سال بعد نیز شرکت آمازون (Amazon) افتتاح شد که تا امروز مورد استقبال هست. در خصوص اولین تراکنش مالی در فضای اینترنت نیز از خرید یک سی دی موسیقی یاد می‌شود. فردی در سال ۱۹۹۴ این سی دی را از سایت شخصی دوستش خرید.

فروشگاه‌های اینترنتی چه ویژگی‌هایی دارند

فروشگاه‌های اینترنتی برای جذب خریدار باید تصاویر متنوع و با کیفیت، اطلاعات کامل از محصولات، محصولات متنوع، مشخصات فنی و اطلاعات جانبی، پشتیبانی محصول، تخفیف‌های دوره‌ای، روش‌های پرداخت متنوع، نظرات کاربران و مقایسه و نقد و بررسی محصولات و ارسال سریع داشته باشند.

معرفی فروشگاه‌های موفق اینترنتی در خارج از ایران

در سراسر جهان اگر از فروشگاه اینترنتی صحبت کنیم حتماً نام آمازون بر زبان خواهد آمد. در ادامه چند فروشگاه آنلاین موفق را معرفی می‌کنیم.

فروشگاه آمازون (amazon)

این شرکت کار خود را در سال ۱۹۹۵ آغاز کرد و در ابتدا آمازون برای فروش کتاب‌ های آنلاین طراحی شده بود. در حال حاضر کالاهای دیگری نیز به این فروشگاه افزوده شدند. مؤسس این فروشگاه نام آمازون را به واسطه رود آمازون انتخاب کرد که بزرگ‌ترین رودخانه جهان هست و او خواست نشان دهد که فروشگاه اینترنتی آمازون نیز بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین است. در خصوص آمازون باید به این نکته اشاره کرد که احتمالاً اولین فروشگاهی باشد که ارزهای دیجیتال را می‌پذیرد. در هفته گذشته خبرهایی منتشر شد که بر اساس این خبرها تا پایان سال پذیرش بیت کوین، اتریوم، کاردانو و بیت کوین کش در آمازون آغاز می‌شود اما شرکت مذکور با انتشار اطلاعیه‌ای این مسئله را تکذیب کرد. همچنین شایعه نیز مطرح شده بود که آمازون به زودی ارز دیجیتال مخصوص به خود را ایجاد می‌کند اما این خبر هم از سوی کمپانی آمازون تکذیب شد.

فروشگاه ای بی (ebay)

فروشگاه ای بی یکی از موفق‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان هست. کار خود را در سال ۱۹۹۶ شروع کرد و همه جور کالایی را داشت. این فروشگاه برای اکثر کشورها از طریق پست کالا ارسال می‌ کرد. نکته جالب خرید و فروش محصولات دست‌ دوم بود که در ای بی شکل گرفت. بر اساس قوانین موجود در این فروشگاه، فروش مواد غذایی در این فروشگاه ممنوع است. تا به امروز بیش از ۱۴ هزار کارمند در این فروشگاه فعالیت دارند.

فروشگاه‌های آنلاین در ایران

ورود ایران با تأخیر بود و تازه در سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳) اینترنت به ایران آمد. ۱۳ سال بعد در سال ۱۳۸۵ ایران به بحث خرید و فروش آنلاین ورود کرد. البته فروشگاه اینترنتی دیجی کالا پرچم‌ دار این حوزه در ایران هست و در حال حاضر نیز بازار بزرگی را در اختیار دارد است. دی جی کالا در سال ۱۳۹۵ شروع به فعالیت کرد و توسط برادران محمدی تأسیس شد. دیجی کالا در ابتدا تنها محصولات الکترونیکی می‌فروخت اما رفته‌رفته محصولاتی چون پوشاک و خودرو را هم به لیست خود اضافه کرده است. در حال حاضر نیز سوپرمارکت آنلاینی دارد که مورد استقبال قرار گرفته است. در کنار دیجی کالا از فروشگاه‌های اینترنتی مثل زنبیل و بامیلو نیز می‌توان نام برد.

فروشگاه‌های اینترنتی چه جایگاهی در اقتصاد جهان دارند؟

گزارش‌ها حکایت از این دارد که فروشگاه‌های آنلاین در حال پیشی گرفتن از فروشگاه‌های سنتی هستند. به طور مثال در سال ۲۰۱۵ فروش آمازون حدود ۸۲.۷ بیلیون دلار درآمد داشت اما والمارت حدود ۱۲.۵ بیلیون دلار درآمد داشت. در ایران هم خیلی از فروشگاه‌های سنتی در کنار کسب‌وکار فیزیکی خود، فروشگاه‌های آنلاین نیز راه انداخته‌اند تا هم مشتری آنلاین و هم مشتری حضوری داشته باشند.

کلاه‌برداری در خریدوفروش‌های آنلاین

بحث کلاه‌برداری آنلاین هم‌زمان با رونق کسب‌وکارهای اینترنتی شکل گرفت. در ایران وزارت صمت آرمی با عنوان نماد الکترونیک طراحی کرد تا مردم با اطمینان بیشتر خرید کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها