|
کدخبر: 189241

اگر این روزها قصد خرید طلا دارید؛ بخوانید!

شاخص دلار عقب‌نشینی کرده، اخبار حاوی نااطمینانی از مذاکرات منتشر و تقاضاهای احتیاطی بازار طلا بیشتر شده است. آیا بازار طلا طبق انتظار عمل خواهد کرد و متاثر از این اخبار به روند صعودی خود ادامه می‌دهد؟

اقتصاد اگر این روزها قصد خرید طلا دارید؛ بخوانید!

صبح امروز رویترز گزارش داد که ارزش دلار برای سومین روز متوالی در محدوده نزولی ماند. آن طور که ایسنا گزارش رویترز را ترجمه کرده، رفتار معامله‌گران بازار ارز هنوز با احتیاط زیادی در مقایسه با هفته‌های قبل همراه است. بسیاری از تحلیلگران بازار ارز معتقدند که سیگنال کلیدی بعدی در تعیین مسیر دلار زمانی خواهد بود که بانک مرکزی آمریکا زمان تغییر سیاست‌های فعلی و افزایش نرخ بهره از نرخ پایین فعلی را اعلام کند.

اما جدای از این سیگنال صعودی برای قیمت طلا، اخبار دیگر نیز وضعیتی مشابه دارند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه در کویت اظهار کرد که مذاکرات بر سر احیای برجام نمی‌توانند به طور نامحدود ادامه یابد اما واشنگتن کاملا آماده است تا مذاکرات را ادامه دهد.

وی گفت: ما به دیپلماسی متعهد هستیم اما این پروسه نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد. ما می‌خواهیم ببینیم که ایران آماده انجام دادن یا ندادن چه کارهایی است و کاملا آماده‌ایم تا برای ادامه مذاکرات به وین بازگردیم. توپ در زمین ایران باقی است.

اما سومین پیام مهم برای بازار طلا مربوط به رفتار بازیگران آن است. دنیای اقتصاد نوشته است: برخی بازیگران حاضر در بازار عنوان می‌کنند که تقاضای احتیاطی در روزهای اخیر بالا رفته است. از نگاه آنها، جدا از توقف مذاکرات هسته‌ای و تهدید آمریکا مبنی بر تحریم‌های جدید، اعتراضات در کشور نیز موجب هراس شماری از معامله‌گران و افزایش خریدهای احتیاطی ارز و طلای آنها شده است. با این حال، بیشتر فعالان باور دارند که افزایش قیمت روزهای اخیر بیشتر به‌دلیل توقف مذاکرات هسته‌ای و تغییر فضای انتظاری بازارها بوده است.

در همین حال به نظر می‌رسد بازار طلا نیز در روزهای اخیر نسبت به اخبار گرانی دلار واکنش نشان داده است. محمد کشتی‌آرای، نائب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پایان هفته اخیر در گفتگو با صداوسیما از افزایش قیمت ۷۰۰ هزار تومانی سکه خبر داده و دلیل آن را بالا رفتن قیمت اونس جهانی و رشد قیمت ارز دانسته است.

نادر بذرافشان، دبیر اتحادیه طلا نیز از کاهش تقاضا در طول هفته گذشته و تاثیر نوسانات قیمت دلار بر بازار طلا و سکه خبر داده و علت اصلی افزایش قیمت را نبود تقاضا و افزایش نرخ ارز می‌داند.

اما آیا در ادامه با توجه به اخبار مورد اشاره ممکن است روند فعلی طلا ادامه یابد؟ این روند چقدر ممکن است در ادامه پایدار باشد؟ خیلی از فعالان بازار معمولا برای خرید خود ابتدا به این دو سوال پاسخ می‌دهند. از نگاه برخی کارشناسان مانند شهاب موسوی در آینده بلندمدت مثلا چهار ساله روند طلا رو به صعود پیش‌بینی می‌شود اما برخی کارشناسان هم مثل او خوشبین نیستند. باید دید در هفته پیش‌رو طلا چه واکنشی به اخبار مورد اشاره نشان می‌دهد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر