|
کدخبر: 188713

در این بورس شاهد تنوع سرمایه گذاری خواهید بود

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه ، در پاسخ به این پرسش که، بورس بین الملل چیست؟، اظهار کرد: بورس بین الملل بازار متشکل از ابزار‌های مالی است که سهام شرکت‌هایی که درون ایران هستند، شرکت‌های داخلی و سهام شرکت‌های خارجی، می‌توانند در بورس بین الملل حضور داشته باشد. افرادی که داخل ایران و افرادی که خارج از ایران هستند نیز می‌توانند در این بازار شرکت کنند و به خرید و فروش ابزار‌های موجود در این بازار بپردازند.

اقتصاد در این بورس شاهد تنوع سرمایه گذاری خواهید بود

او بیان کرد: بورس بین الملل انواع مختلفی از جمله، بورس اوراق بهادار تهران و یا فرابورس دارد در حال حاضر در بازار بورس کالا، سیمان، طلا، فلزات اساسی و کالا‌ها معامله می‌شود.

آسایش درپاسخ به این پرسش که، آیا در کشور‌های دیگر نیز بورس بین الملل وجود دارد؟، گفت: بورس بین الملل در بسیاری از کشور‌ها از جمله، آمریکا، ژاپن، چین، هنگ کنگ و در کشور‌های منطقه نیز از جمله، امارات، قطر و ترکیه وجود دارد.

او بیان کرد: بورس بین الملل را می‌توان در ایران از دو جنبه مثبت و منفی بررسی کرد. از جنبه مثبت، شرکت‌های بزرگی در کشور وجود دارند که در سطح دنیا شناخته شده هستند و محصولات خاص خود را دارند و صادرات محور هستند. همچنین تنوع صنایع در ایران به دلیل وضعیت جغرافیایی نسبتا قوی، زیاد است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: به طور کلی بازار‌های ما در منطقه‌ای مناسب قرار گرفته اند و کشور‌های اطراف ما نیاز‌هایی دارند که ما می توانیم از طریق بورس بین الملل نیاز‌های آن‌ها را برطرف کنیم و می‌توان، جذب سرمایه در بورس از طریق سرمایه گذاران خرد کشور‌هایی مثل، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق که پتانسیل سرمایه گذاری دارند، صورت گیرد.

آسایش در پاسخ به این پرسش که، تشکیل بورس بین الملل چه معایبی دارد؟، تصریح کرد: تشکیل بورس بین الملل معایبی از جمله بحث تحریم ها، عدم وجود صادرات و واردات دارد به هر حال با کاهش تحریم و صورت گرفتن توافق، بورس بین المللی بسیار جذابی را خواهیم داشت.

او بیان کرد: اگر در دو سال آینده، توافقی صورت گیرد ما می‌توانیم بر روی بحث تبلیغات بورس بین الملل کار کنیم و شرکت‌های خوب داخلی و منطقه‌ای را وارد بازار بورس بین الملل کنیم؛ که در این صورت حتما سرمایه گذار خارجی نیز به سمت بازار بورس بین الملل جذب خواهند شد و بازار بورس بین الملل را می‌توان به عنوان اهرمی در جهت رشد اقتصادی کشور استفاده کرد.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص مزایای بورس بین الملل گفت: ایجاد بورس بین الملل از دو جهت، شرکت‌ها و سرمایه گذاری دارای مزیت است. از نظر سرمایه گذاری، شخصی که در ایران در بورس اوراق بهادار تهران و یا فرابورس اقدام به معامله می کند، می تواند در بورس بین الملل نیز به معامله بپردازد.

او بیان کرد: بنابراین تنوع در سرمایه گذاری پرتفوی افزایش می‌یابد و از طرفی با توجه به اینکه بورس بین الملل با خارج از کشور ارتباط دارد باید سرمایه گذاران متنوعی در آن قرار بگیرند. همچنین، چون سهام و ابزار سایر کشور‌ها نیز در بورس بین الملل قرار دارد، تنوع سرمایه گذاری در بورس بین الملل بیشتر است.

او افزود: تنوع بخشی برای سرمایه گذاران، امکان درآمد ارزی برای افرادی که در ایران هستند و می‌خواهند درآمد ارزی داشته باشند، ابزاری برای پوشش ریسک، کاهش کارمزد معاملاتی نسبت به معاملات داخلی، زیرا در بازار‌های بین الملل کارمزد معاملات اندک است، استاندارد‌های معاملاتی که پلتفرم معاملات باید به استاندارد‌های بین المللی برسد و باید سطح افشای اطلاعات افزایش یابد تا بازار به عنوان بازار کارا شناخته شود و انگیزه‌ای برای افرادی که خارج از ایران هستند و اقامت ایران را ندارند، باشد.

آسایش در پاسخ به این پرسش که، مزایای بورس بین الملل برای شرکت‌های بورسی چیست؟، اظهار کرد: بورس بین الملل سبب ورود سرمایه سرمایه گذاران خارجی به کشور می‌شود و این سبب می‌شود، هیئت مدیره ترکیبی از اشخاص ایرانی و سایر اشخاص کشور‌های دیگر باشد که در نتیجه، تکنولوژی جدیدی وارد آن شرکت می شود و سطح تکنولوژی شرکت نسبت به شرکت‌های دیگر افزایش می یابد و به سمت شرکت‌های بین المللی تراز اول می‌رود.

او بیان کرد: شرکت‌ها می‌توانند از پتانسیل معاملات در طول ۲۴ ساعت استفاده کنند. همچنین ورود بورس بین الملل باعث تسهیل در ورود ارز به کشور می‌شود و سرمایه گذار خارجی وارد کشور می‌شود و می‌تواند با ارتباطی که با سایر کشور‌ها دارد بحث صادرات و واردات به شرکت‌های داخلی را تسهیل بخشد.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص سیستم معاملاتی بورس بین الملل اظهار کرد: در حال حاضر سیستم معاملاتی موجود در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس به علت هنگی سیستم، افزایش عرضه و تقاضا در سهام وجود دارد، بنابراین سیستمی که در بورس بین الملل راه اندازی می شود، باید سیستم معاملاتی قوی باشد.

آسایش در پاسخ به این پرسش که، شرط موفقیت بورس بین الملل با توجه به شرایط تحریم در کشور چیست؟ گفت: باید در بورس بین الملل، ابزار‌های مالی مختلفی وجود داشته باشد که سبب جذب سرمایه گذار خارجی شود. همچنین باید میزان کارمزد در بورس بین الملل بسیار کم باشد. زیرا، در این صورت بورس بین الملل، رقابتی می‌شود.

او بیان کرد: بازار بورس بین الملل باید دو طرفه شود، به این صورت که، پوزیشن خرید و فروش در این بازار وجود داشته باشد، تا یک سرمایه گذار بتواند از هر دو روند بازار صعودی و نزولی سود کسب کند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: باید در بازار بورس بین الملل، اجازه ورود به شرکت‌های دانش بنیان داده شود، تا یک گزینه به عنوان تشویق و جذب سرمایه گذاران خارجی به وجود آید. همچنین باید اتخاذ تصمیمات سیاسی در این بازار به حداقل رسد و این بازار باید از تصمیمات دولت مردان مستقل باشد.

او تاکید کرد: تحریم غالب بر کشور سبب جلوگیری از ورود سرمایه گذار خارجی به علت ترس از اینکه مورد تحریم قرار بگیرد، به این بازار می‌شود. همچنین بحث FATF که کشور ما در لیست سیاه قرار دارد، سبب می‌شود که انتقالات مالی به این بازار به سختی صورت گیرد.

او افزود: همچنین بحث قیمت گذاری دستوری که در بورس انرژی و کالا وجود دارد باید در بازار بورس بین الملل، به سمت صفر برود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر