|
کدخبر: 186849

قیمت دلار حبس شد

معامله گران ارزی در روزهای پیش رو یک نگرانی دارند تکلیف برجام چه خواهد شد؟ همین نگرانی موجب شده قیمت دلار در یک بازه محدود حبس شده است. به این سئوال معامله گران ارزی دو پاسخ می دهند.

اقتصاد قیمت دلار حبس شد

چرا بازار ارز در روزهای اخیر دچار جهش قیمت دلار نشده است؟ معامله گران ارزی به این سوال دو پاسخ متفاوت داده اند و هر کدام از این پاسخ ها صحیح تر باشد، جریان آینده نوسان دلار را تعیین خواهد کرد. دسته ای از معامله گران ارزی اعتقاد داشتند، دلار به دلیل هراس معامله گران از احتمال عرضه بازارساز در اواخر دولت دوازدهم، ظرفیت رشد به سوی سطوح بالاتر از۲۵ هزار تومان را از خود نشان نداده است.

این گروه اعتقاد دارند، بازارساز برای اینکه آمار خوب تری از خود برجا بگذارد، ممکن است بخشی از ارزهای ذخیره شده را روانه بازار کند و حتی قیمت دلار را به سوی ابتدای کانال ۲۰ هزار تومانی سوق دهد. چنین تصوری حتی در اواسط اردیبهشت ماه با شدت از سوی برخی مخالفین سیاسی مطرح شد. در واقع آن گروه عنوان می کردند که دولت به دلیل خواست های سیاسی اقدام به ارزپاشی کرده است. هم چنان گروهی در بازار اعتقاد دارند، خطر عرضه بازارساز حتی در مقطع کوتاهی در انتهای دولت دوازدهم وجود دارد.

دسته دیگری از معامله گران باور دارند، دلیل عدم نوسانات سنگین قیمت دلار در هفته های اخیر هراس از احیای برجام بوده است. در واقع این گروه تصور می کردند، ممکن است قبل از روی کار آمدن دولت رییسی، توافقی بین ایران و طرف های غربی صورت بگیرد و این مساله منجر به کاهش انتظارات تورمی و افزایش فروش های ارزی شود.

اگر بیشتر دلیل عدم نوسان دلار در هفته های اخیر هراس از عرضه بازارساز قبل از پایان کار دولت دوازدهم باشد، روند کم تغییر دلار طبیعتا در روزهای آتی ادامه خواهد یافت. اما اگر امیدهای مذاکراتی، بازیگران ارزی را عقب رانده باشد، انتظار افزایش قیمت دلار طی روزهای آتی وجود دارد، چرا که آخرین اخبار حکایت از آن دارد که دور هفتم مذاکرات هسته ای تا آغازبه کار دولت بعد به تعویق افتاده است.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر