|
کدخبر: 186282

خانه خالی از نظر قانون یعنی چه!‌

هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز (۴ماه) ساکن نداشته باشد، بعنوان خانه خالی شناسایی شده است.

 به ازای هر ماه بیش از ۴ ماه مذکور، بدون لحاظ معافیت تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح زیر می شود:

سال اول: معادل شش برابر مالیات منطقه

سال دوم: معادل دوازده برابر مالیات منطقه

سال سوم به بعد: معادل هجده برابر مالیات منطقه

وظیفه مهم سرپرستان خانوار: کلیه سرپرستان خانوارها اعم از شهری و روستایی، مالک و مستأجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلفند اطلاعات محل سکونت(اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود(با مالکیت های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ ۱۹/۰۱/۱۴۰۰ در سامانه املاک و اسکان کشور درج نمایند.

بدین منظور سرپرستان خانوار می توانند براساس آخرین رقم کدملی خود مطابق با جدول زمانبندی، به سامانه ملی املاک و اسکان کشور مراجعه نمایند.

تکالیف دستگاه های اجرایی: پس از پایان مهلت خود اظهاری، دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست‌های حمایتی، یارانه ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کدملی و براساس کدپستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند، در ادامه با توضیحات وکیل نادری همراه باشید...

همچنین حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این تبصره، کلیه ارائه دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را براساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق با کدپستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره بردار صادر نمایند.

واحدهای مسکونی  عدم مشمول مالیات:  واحدهای مسکونی که مشمول مالیات خانه خالی نمی‌گردند در ۵ دسته بندی اصلی هستند.

۱. واحدهای مسکونی در کلیه شهرهای زیر صد هزار نفر

۲. واحدهای مسکونی بالای صدهزار نفر جمعیت که در یک سال مجموعاً ۱۲۰ روز یا کمتر ساکن یا کاربر نداشته اند.

۳. واحدهای نوساز تا دوازده ماه و در طرح پروژه های انبوه سازی تا ۱۸ ماه از صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی

۴. واحدهای مسکونی موقوفه که امکان اجاره آنها برحسب وقف نامه وجود ندارد.

۵. واحدهای مسکونی محل اشتغال صاحبان صنوف، مشاغل از جمله گردشگری و زیارتی مؤسسات یا شرکت های فعال که مجوز از دستگاه مربوطه دارنــــد و ممنوعیتی برای فعالیت در واحدهای مسکونی ندارند.

ثبت واحد مسکونی بعنوان اقامتگاه فرعی:

۱. علاوه بر اقامتگاه اصلی هر خانوار می‌تواند یکی از واحدهای تحت تملک خود را در شهری غیر از شهر محل اقامت اصلی بعنوان اقامتگاه فرعی ثبت نماید.

۲. در صورتی که اقامتگاه اصلی خانوار تحت تملک یکی از اعضای خانوار باشد خانوار می‌تواند حداکثر یک واحد دیگر از واحدهای خود را در همان شهر اقامتگاه اصلی بعنوان اقامتگاه فرعی ثبت نماید.

۳. دانشجویان و دانش آموزان و طلاب و شاغلان و مبتلا به بیماری‌های خاص در صورت اقامت در شهری غیر از اقامتگاه اصلی و فرعی خانوار امکان ثبت یک واحد مسکونی دیگر را دارند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر