|
کدخبر: 185035

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۲۰تیر

روند نزولی بازار ارز از اواخر هفته پیش تا امروز ادامه پیدا کرده و قیمت دلار در اولین روز معاملات هفته مجددا وارد کانال ۲۴هزار تومان شده است، این درحالیست که از روز پنجشنبه اخباری مبنی بر بروز ناآرامی در افغانستان منتشر شده که پیش‌بینی می‌شود این موضوع بر قیمت دلار ایران تاثیر‌گذار باشد.

اقتصاد پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۲۰تیر

 بازار ارز از اواسط هفته پیش با شیب ملایم وارد مدار نزولی شد و نهایتا دلار نقدی با قیمت ۲۵هزار تومان به کار خود پایان داد و روز جمعه هم در معاملات پشت‌خطی این سطح را حفظ کرد؛ این روند نزولی در بازار امروز هم ادامه داشت و دلار معاملات ابتدایی را در کانال ۲۴هزار تومان آغاز کرد.

این درحالیست که روز پنجشنبه خبری مبنی بر بروز ناآرامی در افغانستان و سقوط دو گمرک مرزی ایران و افغانستان به دست طالبان و توقف تجارت دو کشور در مرزهای دوغارون و ماهیرود منتشر شد؛ فارغ از اثر جو روانی این اتفاق بر قیمت دلار، به دلیل حجم قابل توجه ورود ارز افغانستان به کشور، این ناآرامی زنگ خطری برای بازار ارز و تجارت ایران محسوب می‌شود.

طبق آماری که رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان اعلام کرده، سال گذشته حجم صادرات ایران به این کشور به حدود سه میلیارد دلار رسیده که این یعنی سهم افغانستان از مجموع ۳۴میلیارد صادرات غیر‌نفتی ما تقریبا ۹درصد بوده است؛ بر همین اساس باتوجه به اهمیت بازار افغانستان برای ایران و قرار گرفتن آن در لیست پنج کشور عمده صادراتی ما، ادامه این وضعیت مسلما روند صادرات و بازگشت ارز‌های صادراتی از این کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مقاومت دلار در برابر اتفاقات افغانستان

اما برخلاف پیش‌بینی فعالان بازار ارز، اثر روانی این اتفاق توانایی بالا بردن قیمت دلار را نداشت و حتی در ساعات ابتدایی معاملات امروز نرخ این ارز به ۲۴۹۵۰تومان هم کاهش یافت که دلیل اصلی بی‌توجهی بازار ارز به این موضوع، حاکم بودن جو نزولی ناشی از بحث برجام است؛ بنابراین از آنجا که همچنان سطح انتظارات نسبت به توافق بالا بوده و نگرانی نسبت به این موضوع مانع از خرید‌های سنگین معامله‌گران شده، اثر اتفاقات افغانستان بر قیمت دلار خنثی شده است.

تاثیر ناآرامی‌ها در بلندمدت

در همین رابطه کامران سلطانی‌زاده، عضو کانون صرافان ایرانیان بیان کرد: باتوجه به تجارت قابل توجه ایران و افغانستان و اینکه حجم صادرات رسمی و غیر رسمی ایران به این کشور سالانه بین سه تا پنج میلیارد دلار است، رویکرد طالبان درمورد ایران بر وضعیت تجارت ما تاثیرگذار خواهد بود.

این فعال بازار ارز ادامه داد: البته با‌توجه به اینکه صادرات و بازگشت ارز‌های صادراتی روند طولانی دارد، این اتفاق در کوتاه‌مدت تاثیری بر بازار ارز نخواهد داشت، اما چنانچه این وضعیت تداوم داشته باشد، به دلیل حجم بالای بازگشت ارز صادراتی از این کشور تا یک ماه دیگر شاهد بروز آثار این موضوع بر بازار ارز و قیمت دلار داخلی خواهیم بود.

سلطانی‌زاده با اشاره به تاثیر جو روانی این اتفاق بر قیمت دلار هم گفت: در حال حاضر به دلیل بلاتکلیفی برجام و نامعلوم بودن توافق ایران و غرب، جو کلی جامعه و بازار ارز کاهشی است و تحت تاثیر همین موضوع میزان تقاضا برای خرید اسکناس هم افت کرده، بنابراین زور اتفاقات افغانستان به جو برجام نرسید و دلار به روند نزولی ادامه داد.

حالا از نظر تحلیلگران فنی، اگر افت قیمت دلار تا ۲۴۸۰۰تومان ادامه داشته باشد تداوم روند نزولی بازار از احتمال بیشتری برخوردار خواهد بود اما درصورتی که معامله‌گران در برابر روند کاهشی مقاومت نشان دهند، همچنان قیمت دلار متاثر از اخبار بین دو سطح مقاومتی ۲۴۸۰۰ تا ۲۵۲۰۰تومان نوسان خواهد داشت.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها