|
کدخبر: 183465

راه اندازی کنسرسیوم سیمان در بورس

رییس سازمان بورس با اشاره به لزوم راه اندازی کنسرسیوم سیمان برای فعالیت صادرات صنعت سیمان، خواهان پیگیری مجدد قرارداد آتی سکه از مدیرعامل بورس کالا شد.

اقتصاد راه اندازی کنسرسیوم سیمان در بورس

محمدعلی دهقان دهنوی در مراسم افتتاح معاملات آتی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا و معاملات سیمان در بورس کالا گفت: قیمت‌گذاری دستوری برای اقتصاد سم است و چیزی جز توسعه رانت و تولید فساد ندارد. برخی گمان می‌کنند می‌توان با قیمت‌گذاری دستوری زمینه ایجاد رفاه را فراهم کرد در حالی که تجربه نشان داده تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

وی افزود: با توجه به مسیر کنونی معاملات، تلاش می شود کل معاملات سیمان وارد بورس کالا شود اما این اقدام جزو اهداف اصلی نیست. زیرا سایر کالاهای مهم و مسکن نیز به زودی در بورس کالا عرضه خواهد شد. یکی از مسایلی که در بازار سیمان وجود دارد رقابت نامطلوب صنعت برای صادرات در بازارها است. اگر بتوان فعالیت صادرات صنعت سیمان را در قالب کنسرسیوم سیمان با هماهنگی صنعت راه‌اندازی کرد، ارزش افزوده‌ای که از این محل بدست می‌آید، منابع ارزشمندی را برای صنعت ایجاد می کند.

این مقام مسئول ادامه داد: تجربه‌های موفقی در این زمینه در دنیا وجود دارد که امید می رود با استفاده از آنها بتوان به موفقیت‌های مطلوبی دست پیدا کرد. رفع قیمت‌گذاری دستوری یکی از اهداف است و با ورود سیمان به بورس کالا و خارج شدن از قیمت‌گذاری دستوری منافع سهامداران تامین می شود.

دهقان دهنوی با اشاره به راه اندازی معاملات آتی واحدهای صندوق طلا نیز گفت: ابزار مشتقه قرارداد آتی روی صندوق های طلا امروز راه اندازی که گامی رو به جلو در بازار سرمایه محسوب می شود. صندوق های سرمایه گذاری طلا زمینه سرمایه گذاری امن، راحت و شفاف در زمینه طلا را برای مردم فراهم می کنند که در حوزه بازار ارز، مسکن و طلا حداقل دو بازار لازم است تا معاملات آنها بصورت نظام مند در بورس کالا انجام شود و در طلا این اتفاق افتاده و مسکن نیز در راه این بورس است.

وی از مدیرعامل بورس کالا درخواست کرد در حوزه بازار مشتقه بار دیگر در قرارداد آتی سکه طلا ورود کند تا ابزارهای کاملی در اختیار فعالان حوزه طلا قرار گیرد و ریسک های را مدیریت کنند.

منبع: بورس پرس
  • ناشناس ارسالی در

    مرگ بر...

ارسال نظر