|
کدخبر: 183369 شروین اشیدری

در گفت و گوی اختصاصی با دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت مطرح شد:

موتورسازی ایران جلوی این کشور کم آورد!

دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اظهار کرد: رقیب بزرگ ما در موتورسازی چین است و ما هرکاری که بکنیم در قیمت تمام شده نمی‌توانیم با چین رقابت کنیم.

اقتصاد موتورسازی ایران جلوی این کشور کم آورد!

صنعت موتورسیکلت در ایران نسبتا قدمت بالایی دارد اما هنوز نتوانسته آنطور که باید و شاید خود به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کند. در این شرایط هنوز شاهد تولید محصولی نیستیم که بتواند در سطح جهانی عرضه شود و امکان صادرات داشته باشد.

همچنین قیمت بالای موتورسیکلت باعث شده مردم توانایی خرید مدل های جدید را نداشته باشند و اکثرا رو به خرید مدل های معروف به طرح سی جی ۱۲۵ شده اند. این در شرایطی است که در بسیاری از کشورهای خارجی مردم به سمت خرید موتورهای برقی رفته اند که با قیمت پایینی نیز به دست مصرف کننده می‌رسد. اما در ایران از این نوع موتورسیکلت ها نیز استقبال خوبی نشد.

برای بررسی بیشتر موارد ذکر شده گفت و گویی با بهمن ضیامقدم، دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

ضیامقدم

ضیامقدم ابتدا اظهار کرد: دلایل مختلفی باعث شده که ما نتوانیم به تولید یک موتورسیکلت ملی با قابلیت صادرات به کشورهای دیگر برسیم. یکی از موارد مهم، نبود فضای ثابت کسب و کار است که در آن قوانین به صورت مداوم تغییر می‌کند. در نتیجه شرکت ها به خاطر این مشکلات سرمایه گذاری لازم را در زمینه تولید یک موتورسیکلت ملی انجام نمی‌دهند. در کشورهای اروپایی برای اجرای هر استاندارد حداقل زمان ۴ سال به سازنده فرصت می‌دهند تا خود را به استاندارد لازم برساند. اما در ایران از سال ۹۵ سالیانه یک استاندارد جدید تعیین می‌شود و این قوانین با توجه به توان تولیدکنندگان داخلی یا غیرممکن بود یا به سختی انجام می‌شد.

توان رقابت با چین را نداریم

وی ادامه داد: رقیب بزرگ ما در موتورسازی چین است و ما هرکاری که بکنیم در قیمت تمام شده نمی‌توانیم با چین رقابت کنیم. هزینه های تولید ما بسیار بالاتر از کشور چین است و قیمت تمام شده در نتیجه تفاوت خواهد داشت. دو عامل اصلی ذکر شده باعث شد که ما نتوانیم در زمینه های بین المللی با سایر کشورها در موتورسازی رقابت داشته باشیم. اولین کاری که باید انجام شود این است که حداقل ۴ الی ۸ سال به تولیدکننده فرصت دهند و قوانین جدید تصویب نکنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در خصوص علت عدم استقبال از مدل های برقی اظهار کرد: بارها در رابطه با موتورسیکلت های برقی صحبت و مکاتبه داشتیم. در این زمینه نیز قیمت تمام شده عامل اصلی عدم استقبال از این محصولات است. در ایران با توجه به نوع مصرفی که از موتورسیکلت برای کسب درآمد می‌شود قیمت محصولات بالا است و به خصوص مشکل اصلی به بحث باتری  و قیمت آن مربوط می‌شود. حتی پیشنهاد دادیم که مالکیت باتری موتورسیکلت به عهده دولت باشد. زمانی که این اتفاق بیفتد قیمت باتری پایین می‌آید و در نتیجه انگیزه بیشتری برای استقبال از این موتورسیکلت ها ایجاد می‌شود.

علت عدم استقبال از موتورسیکلت های برقی

وی افزود: مصرف کنندگان موتورسیکلت مخصوصا پیک موتوری ها باید وسیله نقلیه ای داشته باشند که بتواند حداقل در یک روز ۲۰۰ الی ۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. اما حداکثر پیمایش موتورسیکلت های برقی حدود ۱۰۰ کیلومتر است و باید دوباره باتری شارژ شود. زمان شارژ نیز در بهترین نوع موتورسیکلت حدود ۴ الی ۵ ساعت است. پیک موتوری ها معمولا از دو مدل یکی برای صبح تا ظهر و دیگری عصر به بعد مصرف می‌شود تا به مشکل کمبود شارژ برنخورند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت همچنین اظهار کرد: در کشور ما به خاطر موقعیت جغرافیایی که داریم بیشتر شهرها حالت کوهستانی و شیب دار هستند. در تهران هم بیشتر مناطق دارای شیب های تند است و موتورسیکلت های برقی توان پیمایش این مسیرها را ندارد. فقط موتورسیکلت های ۳ هزار وات به بالا این توان را دارند که قیمت آن ها نیز به نسبت بالا است. نوع مصرف ما از موتورسیکلت در ایران به گونه ای است که باعث شده استقبال خوبی از مدل های برقی نشود.

افزایش تنوع تولیدات

دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در رابطه با شرایط تولید و تنوع بازار گفت: طی سال های اخیر تنوعی در شکل های موتورسیکلت داشتیم و کمتر مردم به سمت مدل های طرح سی جی ۱۲۵ رفتند. به طور کلی سال گذشته جهش خوبی در تولید مدل های جدید داشتیم. اما متاسفانه به دلیل گران شدن نرخ ارز و افزایش هزینه ها، قیمت موتورسیکلت نیز افزایش پیدا کرد و شیب تقاضا برای مدل های جدید کمتر شد و دوباره مردم به سمت خرید مدل های قدیمی تر رفتند.

ضیامقدم در پایان گفت: تیپ های خیابانی و کار تا بیش از ۶۰ درصد قطعاتشان در داخل کشور تولید می‌شود بنابراین توجیه اقتصادی برای ساخت قالب ها را دارند. اما مدل هایی که تیراژ پایین دارند و گران تر هم هستند با توجه به این تولیدشان توجیه اقتصادی ندارد در نتیجه قطعات آن ها نیز به صورت وارداتی به کشور می‌آید. 

 

ارسال نظر