|
کدخبر: 180531

این افراد کارت اعتباری معیشت می‌گیرند + جزئیات

طبق برنامه دولت آینده قرار است از آذر امسال به پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت خانوار داده شود. جزئیات این طرح چیست و مشمولان چه کسانی هستند؟

اقتصاد این افراد کارت اعتباری معیشت می‌گیرند + جزئیات

ابراهیم رئیسی سیزدهمین دولت ایران را از یک ماه دیگر آغاز می‌کند. او در پایان شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری با ۱۷٫۹ میلیون رای رئیس‌جمهور آینده شد. او برای کاهش هزینه خانواده‌ها وعده داده که کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود.

قرار است برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

همچنین به خانوارهایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد.

مبلغ کارت اعتباری چقدر است؟

خانوارهای در سه دهک اول: ۲۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر

خانوارهای در دهک چهارم و پنجم: ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر

***یعنی خانوار پنج نفره‌ای که در سه دهک اول باشد یک کارت اعتباری دریافت می‌کند که هر ماه یک میلیون تومان شارژ می‌شود.

*** اگر همین خانواده پنج نفره در دهک چهار و پنج باشد، کارت اعتباری که می‌گیرد ماهانه ۷۵۰ تومان اعتبار دارد.

۵ دهک اول چه تعداد هستند؟

جامعه هدف طرح کارت اعتباری معیشت خانوار پنج دهک اول عنوان شده، این پنج دهک چه کسانی هستند؟

مجلس در پاییز پارسال تصمیم داشت به هفت دهک اول یعنی ۶۰ میلیون نفر یارانه سومی پرداخت کند که اجرایی نشد، اما این ۶۰ میلیون نفر همان کسانی هستند که یارانه میعشت بنزین را در روز دهم هر ماه دریافت می‌کنند.

در آن زمان دولت گفت به پنج دهک یعنی حدود ۴۲ میلیون نفر یارانه می‌دهد که در نهایت نیز به ۳۴ میلیون نفر یارانه کرونا داد. احتمالا منظور از پنج دهک اول برای کارت اعتباری معیشت خانوار همین ۴۲ میلیون نفر باشند که ۳۴ میلیون نفر آن در چهار ماه پایانی پارسال یارانه کرونا گرفتند.

مشمولان باید چه شرایطی داشته باشند؟

در میان پنج دهک اول افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند که طبق گفته یکی از نمایندگان مجلس حدود ۱۰ میلیون نفر هستند.

طی سال‌های اخیر دولت برای پرداخت کمک‌های حمایتی از خانوارها معمولا چندین شرط را در نظر گرفته است. شاید بتوان گفت که احتمالا گروه‌های زیر کارت اعتباری معیشت خانوار دریافت می‌کنند:

افراد تحت پوشش کمیته امداد

افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی

افراد بدون هیچ گونه بیمه

روستاییان و عشایر

افرادی که مجموع درآمد خانوارشان کمتر از حداقل حقوق وزارت کار باشد (یعنی کمتر از ۲٫۶ میلیون تومان باشد)

کارمند دولت نباشند

افرادی که ملک و ماشین با قیمت بالا نداشته باشند

یارانه‌بگیران نقدی و معیشتی

آیا باید این پول را به دولت برگرداند؟

اما این پول یارانه نیست که بدون بازپرداخت باشد و فرد باید اقساط آن را پرداخت کند. در واقع یک وام با نرخ بهره دو درصد است که جزء وام‌های قرض‌الحسنه محسوب می‌شود.

کارت اعتباری تا چند ماه شارژ می‌شود؟

در این برنامه ابراهیم رئیسی آمده که به صورت ماهانه این پول وارد کارت اعتباری می‌شود ولی مشخص نشده که مدت زمان پرداخت آن از سوی دولت چند ماهه است.

از کی اجرایی می‌شود؟

در این برنامه آمده که طرح اعطای کارت اعتباری معیشت خانوار از آذر امسال یعنی از ماه دیگر اجرایی می‌شود.

بازپرداخت آن چند ماهه است؟

در باره نوع بازپرداخت و تعداد اقساط آن توضیحی داده نشده؛ اما گفته شده که اگر خانواری نتواند اقساط آن را بپردازد به او یارانه داده می‌شود تا قسط خود را بدهد.

ابهامات طرح کارت اعتباری معیشت خانوار

این طرحی ترکیبی از یارانه و وام قرض‌الحسنه است. از یک طرف گفته شده که ماهانه پرداخت می‌شود از سوی دیگر گفته شده اگر خانواری نتواند اقساط آن را بدهد یارانه پرداخت اقساط می‌گیرد.

شاید این طرح نیز همانند طرح وام کرونا دولت فعلی باشد. در بهار و پاییز پارسال در دو مرحله وام یک میلیون تومانی کرونا پرداخت شد. اما این وام به پیشتوانه دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین بود که داده شد و در واقع اقساط آن از یارانه هر ماه خانوار کسر می‌شود.

اما این که طرح کارت اعتباری معیشت خانوار دولت بعدی قرار است چطور اجرا شود و مردم چگونه اقساط آن را به دولت بپردازند ابهاماتی هست که احتمالا باید تا زمان مراسم تنفیذ از سوی رهبری صبر کرد.

 

منبع: تجارت نیوز
  • سلا ارسالی در

    سلام خدمت سران مملکت ایران حق مردم 165 ک یلو طلا میباشد

  • هادی بانکیان تبریزی ارسالی در

    من ۵۰سالمه بعلت گازگرفتگی ۱۳شبانه روزدرک مابودم درسال۸۹متاسفانه هنوزتنگی نفس دارم وچون تمام بدنم دچارفلج شده بودم هنوزدرر اه رفتن مشکل دارم وبیکارم وبرجی۶۵۰هزارت اجاره خونه بایدبدم وتحت حمایت نه کمیته ا مدادوبهزیستی نیستم ممنونم یاعلی؟؟

  • سلام شماره کارت بفرست زودزود ارسالی در

    سلام ای دادبید سرزمین اریا یی دارند باچه وعدهای دلتون خوش میکنند حقمون همین کارت معیشت تا از گرسنگی نمیریم

  • ویدا ارسالی در

    دستشون درد نکنه زحمت کشیدند اونیکه وضع م الیش خرابه از کجا قسطشو بیاره بده فکر کن ند ایناهم از مردم کشورهایی خارجی هستنکه کرور کرور به اونها کمک کنند ریالی هم از اونا نمیگیرندهمه شون مدیونند به این ملت فقیر.مرده شور ببره این طرحشونه آدم اینا رو می خونه جیگرش خون میشه نمی دونم مسیول ین خجالت نمیکشند با این طرحشون .

ارسال نظر