|
کدخبر: 178794 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

با این مگس‌ ها طلا می‌ سازند!

حشرات در یک قفس مخصوص (به اسم قفس عشق!) آمیزش می‌کنند. آب، فضای لازم برای آمیزش و تخم‌گذاری برای مگس‌ها فراهم می‌شود. بعد از یک هفته کار سخت (تکثیر)، بیشتر مگس‌ها می‌میرند.

اقتصاد با این مگس‌ ها طلا می‌ سازند!

فراوری لارو مگس سرباز سیاه برای تبدیل به خوراک دام و طیور؛ روز به روز رونق بیشتری پیدا می‌کند. در اینجا سعی می‌کنیم مراحل مختلف کار را شرح دهیم. با گسترش ‌نیوز همراه باشید.

استقبال بازار از این خوراک جایگزین باعث شده است که تولید خوراک حشره برای مصرف حیوانات و عرضه آن در بازارهای محلی و جهانی را به تولید طلا تشبیه کنند.

قلب واحد تولیدی

یکی از چالش‌های بزرگ این کسب و کار، مدیریت سخت‌-زباله‌ها به حساب می‌آید. در کشورهایی که درآمد کم یا متوسط دارند بخش زیادی از زباله‌ها از نوع «آلی» است. زباله آلی یا ارگانیک را می‌توان با استفاده از لارو مگس سرباز (BSF) تجزیه کرد. اگر کار به صورت مهندسی‌ شده و اصولی انجام شود، لارو مگس سرباز سیاه می‌تواند منبع غذایی بسیار مفیدی باشد. لارو مگس تولیدشده منبع بسیار ارزشمندی برای تغذیه حیوانات است. این فعالیت تولیدی به ویژه در کشورهایی مثل اندونزی در حال رشد مداوم است.

پرورش-مگس

همه چیز از بخش پرورش BSF شروع می‌شود. اینجا قلب کارخانه است. هر روز میلیون‌ها لارو تولید می‌شود. دوره اصلی زندگی این حشره معمولاً از شش روزگی شروع می‌شود. حشرات در یک قفس مخصوص (به اسم قفس عشق!) آمیزش می‌کنند. آب، فضای لازم برای آمیزش و تخم‌گذاری برای مگس‌ها فراهم می‌شود. بعد از یک هفته کار سخت (تکثیر)، بیشتر مگس‌ها می‌میرند. قفس برداشته می‌شود. تخم‌های برداشت شده به واحد تغذیه و مراقبت منتقل می‌شوند. لاروها بلافاصله شروع به تغذیه می‌کنند. لاروها بعد از ۵ روز تغذیه، آماده می‌شوند. برای ادامه بقای کلونی، یک درصد از لاروها کفایت می‌کند. به لاروها ترکیبی از خوراک مرغ و آب داده می‌شود. تغذیه حدود دو و نیم هفته ادامه پیدا می‌کند. لاروها به شپشک تبدیل می‌شوند. تبدیل شپشک به مگس بالغ بین ۱۰ تا ۲۰ روز طول می‌کشد.

مرحله اصلی کار

در مرحله بعد قفس‌های پر از مگس در فضای کاملاً تاریکی قرار داده می‌شود. تاریکی محض باعث می‌شود فعالیت آنها تقریباً به صفر برسد؛ بنابراین برای ادامه پیدا کردن چرخه، قفس‌ها به هم وصل می‌شوند و در محل اتصال، قفس‌ها یک لامپ قرار داده می‌شود.

مرحله اصلی کار تازه الان شروع می‌شود. زباله مواد غذایی، میوه و سبزیجات بعد از تهیه از بازار به کارخانه آورده می‌شود. برای تغذیه بهتر لاروها، زباله‌ها آسیاب می‌شود. ترکیب به دست آمده بسیار خیس است، بنابراین یک یا دو روز زیر نور باقی می‌ماند تا خشک شود و درصد آب آن به حداقل برسد. غذا درون پالت‌های مخصوص قرار داده می‌شود. فضای بین قفس‌ها باید به گونه‌‌ای باشد که هوا به طور مداوم در جریان باشد و تهویه شود.

لاروها به مدت دو هفته در این قفس‌های سینی‌مانند می‌مانند. در این مدت هر روز سه بار تغذیه می‌شوند. در واقع هر پالت در طول دوره، حدود ۵۰۰ کیلوگرم زباله دریافت می‌کند. وقتی اندازه لاروها به حد موردانتظار رسید به آن معناست که فصل برداشت فرا رسیده است. ترکیب لاروها و غذا بسیار لزج و آبدار است. این ترکیب روی سطح شبکه‌‌مانندی قرار می‌گیرد تا مایع غذایی، جاری شود و لاروها در آن به حرکت درآیند. اکنون از مایع جدا می‌شوند. آنها قبل از آنکه وارد مرحله فرآوری شوند در آب تمیز، غوطه‌ور می‌شوند. محصول آماده است؛ می‌توان مستقیما از آن برای تغذیه ماهی‌ و آبزیان یا طیور استفاده کرد یا آنکه آن را بسته‌بندی و ذخیره و به بازار های هدف داخلی یا خارجی ارسال کرد. در حالت دوم، لاروها کشته و خشک می‌شوند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها