|
کدخبر: 177944

مصوبات مالیات بر عایدی تغییر می کند؟

در حال حاضر به گفته نمایندگان مجلس احتمالا جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بررسی های بعدی کمیسیون تغییر می کند، اما به طور کلی هدف این طرح حذف دلالی از بازار است

اقتصاد مصوبات مالیات بر عایدی تغییر می کند؟

همچنین مصرف کنندگان واقعی در صورتی که ملکی را بعد از یک سال معامله کنند مشمول مالیات بر عایدی نیستند، مگر اینکه املاک دیگری در تملک داشته باشند.

طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه تا یک سال آینده اجرایی می شود و بر مبنای آن مازاد ارزش دارایی هایی مانند طلا، ارز، مسکن و خودرو در صورتی که در زمان انتقالشان نسبت به ارزش تملکش بیشتر باشند، مشمول مالیات بر عایدی هستند و اگر دارایی مورد معامله، تنها واحد مسکونی یا خودروی تحت تملک فرد باشد و بیش از یکسال هم در تملک وی بوده باشد، مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه نیست.

از طرف دیگر نخستین انتقال املاک نوساز و نیمه ساخت، انتقال باغ‌ها و زمین‌های زراعی بیرون از حریم شهری، انتقال بلاعوض به والدین، همسر دائم و فرزندان بالای ۱۸ سال و اعطای وکالت به آن‌ها، انتقال ترکه، انتقال بمنظور وقف با تأیید سازمان اوقاف امور خیریه و انتقال قهری املاک مسکونی مشمول پرداخت مالیات مذکور نمی‌شوند.

باید توجه داشت که املاک در صورت نگهداری کمتر از یکسال مشمول ۴۰ درصد مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند و هر سال ۳ درصد از این میزان مالیات کاسته می شود و بعد از ۱۲ سال اگر فرد بفروشد دیگر مشمول مالیات بر عایدی ۴ درصدی است. همچنین، نگهداری انواع خودرو در کمتر از یکسال معادل ۳۰ درصد مشمول مالیات می‌شود و در صورت نگهداری بیش از یکسال، سالانه ۱۰ درصد از نرخ مالیات کم می شود و از سال چهارم به بعد با نرخ ثابت صفر درصد محاسبه می‌شود.

سید کاظم موسوی یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه هنوز مصوبه مالیات بر عایدی نیاز به بررسی بیشتری دارد، گفت: این مصوبه با هدف بازدارنگی در سوداگری سرمایه ها تصویب شده، اما به دلیل اینکه هنوز بررسی کاملی صورت نگرفته و نیازمند اضافه کردن جزئیات بیشتر است به نظر می رسد در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ نهایی شود و در آن زمان بندهایی اضافه می شود که اجرای آن به اقتصاد مسکن کشور هم آسیبی نزند.

جزئیات مصوبه ممکن است تغییر کند

همچنین مهدی طغیانی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگویی با تاکید بر اینکه این طرح برای جلوگیری از ورود سرمایه به بازارهای سوداگری تدوین شده است، گفت: در حال حاضر اگر فردی ملکی بسازد برای فروش آن مشکلی ندارد و مشمول مالیات نمی شود به همین دلیل اجرای این مصوبه نمی تواند منجر به رکود مسکن شود و از طرف دیگر اگر فردی برای استفاده شخصی ملک را خرید و فروش کند باز هم مشمول مالیات بر عایدی نیست، اما اگر املاک دیگری داشته باشد و مشخص شود که آن معامله برای سود بردن است، قطعا مشمول مالیات خواهد شد، زیرا نباید فردی که در بخش تولید سرمایه گذاری کرده مالیات بدهد، اما فردی که در بازارهای سوداگری سرمایه گذاری کرده است، از مالیات معاف باشد و این مصوبه می تواند راهکاری برای حذف بازارهای سوداگری باشد تا تقاضای واقعی در بازارهای مسکن و خودرو وجود داشته باشد.

او با بیان اینکه مالیات بر ثروت هم در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: مالیات بر خانه های لوکس و خودرو لوکس کف و سقف دارد، زیرا جزو مالیات بر ثروت محاسبه شده و این متفاوت از مالیات بر عایدی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه ضرایب و جزئیات آن معلوم نیست، اظهار کرد: باید این مصوبه به صحن مجلس برود و بعد از آن درباره جزئیات بیشتر صحبت کرد، زیرا ممکن است که جزئیات آن در کمیسیون تغییر کند

طغیانی  افزود: این قانون تا در دستور کار قرار بگیرد و دوره های تنفس را پشت سر بگذارد و اجرا شود به حداقل یکسال زمان نیاز دارد، از این رو فکر نمی کنم حتی اجرای آن به اواخر امسال هم برسد و احتمال سال آینده اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند سال گذشته بازارهای همچون مسکن، خودرو، دلار و ارز با دلالی های زیادی روبرو شدند و همین ساله باعث شد بسیاری از مصرف کننده های واقعی دیگر نتوانند مطابق نیاز خود از این کالاها خریداری کنند. حالا مجلس برای حذف دلالی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را در دستور کار قرار داده تا به جز مصرف کننده های واقعی سایر معامله گران مشمول مالیات های سنگین شوند و این طرح اگر اجرایی شود بسیاری از مشکلات کنونی بازار حل می شود و از طرف دیگر به دلیل اینکه ساخت و ساز  در مرحله نخست مشمول مالیات بر عایدی نیست عملا می تواند مزیتی برای جذب سرمایه ها به بخش ساخت و ساز باشد.

منبع: موج

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها