|
کدخبر: 176070 مجتبی اسکندری

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک اقتصاددان:

رویکردی ویرانگر در اقتصاد/ مالیات بر همه چیز!

جنون مالیاتی دو سال اخیر که به دلیل فقدان درآمدهای نفتی در دولت رخ داده است، قوای مقننه و مجریه را به ولعی واداشته که می‌خواهند برای جبران تمام کسورات جاری خود، دست به تراشیدن مالیات‌های جدید بزنند.

اقتصاد رویکردی ویرانگر در اقتصاد/ مالیات بر همه چیز!

سال‌هاست که ایده اقتصاد بدون نفت، به آرمانی سیاسی برای سیاستمداران بدل شده است و البته به رغم فروش بیش از سه تریلیون دلار نفت، همچنان این آرمان تحقق و عینیت بیرونی نیافته است و دولت‌ها به جای سرمایه‌گذاری آورده‌های نفتی در پروژه‌های سودده دنیا، این پترودلارها را صرف امور جاری و بعضی عمرانی فاقد ماهیت راهبردی کرده‌اند و اکنون بدون داشتن ذخایر استراتژیک ارزی، به صرافت اخذ مالیات بیشتر از مردم افتاده‌اند. هرچند پرداخت مالیات بر درآمد در سراسر دنیا به عنوان پایه مالیاتی تامین کننده بودجه پذیرفته شده، این بار بهارستان‌نشینان، کوشیده‌اند تا با طرحی عجیب، مالیات بر عایدی سرمایه را از مردم اخذ کنند. مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با گسترش نیوز، نسبت به تبعات این اقدام هشدار داد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه از نظر می‌گذرانید:

توزیع فقر به جای بازتوزیع ثروت!

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی پیرامون دلایل اصلی اخذ مالیات بر عایدات سرمایه از مردم توسط دولت اظهار داشت: متاسفانه یک نگاه سامان نایافته در میان سیاسیون فاقد تخصص کشور شکل گرفته است که باید از هر چیزی مالیات ستاند و اصلا هم نباید هزینه‌های دولت را کاهش داد! این یک جنون و اختلال روانی است و کاش پیش از کاندیداتوری امکان اخذ تست روانشناسی از افراد وجود داشته باشد. عدالت از منظر این افراد، در راستای بازتوزیع بهتر ثروت نیست بلکه این افراد به دنبال بازتوزیع فقر در جامعه هستند. در واقع نمایندگان مجلس و اعضای دولت که چنین نگاهی دارند، مایل نیستند که با کاهش فاصله طبقاتی از طریق توانمندسازی فقرا، عدالت در جامعه برقرار شود، بلکه به دنبال این هستند که با نابودی افرادی که دستشان به دهانشان می‌رسد، فاصله طبقاتی را کاهش دهند. نتیجه این رویکرد را در همین خروج صد میلیارد دلار سرمایه در دو سال اخیر از کشور باید ببینیم.

مهدی-پازوکی

تحمیل هزینه‌های مضاعف دولت بر دوش مردم

مهدی پازوکی در ادامه با انتقاد از عدم توجه به سیاست‌های پولی انبساطی دولت و در پیش گرفتن سیاست‌های مالیاتی تفصیلی، خاطرنشان ساخت: دولت در مدیریت هزینه‌های خودش درمانده است و حاضر نیست ردیف‌های بودجه فاقد خاصیت و شفافیت را حذف کند و هزینه‌های جاری خود را کاهش دهد و به همین دلیل نه رودربایستی‌ خود با نهادهای خاص را کنار می‌گذارد و نه بیخیال دارایی‌های مردم می‌شود! این چه سیاستگذاری اقتصادی است که از هزینه‌های بی دلیل و بدون پشتوانه دولت و مجلس نباید کاسته شود و مردم باید هزینه این رودربایستی احمقانه را متحمل شوند؟ تازه شما این نکته را به این نقصان عقل اضافه کنید که دولت یک بار با تورم مردم را مجازات کرده و در واقع تورم خودش مالیات پنهانی است که دولت از جیب فقرا برمی‌دارد و بعد، به افزایش ارزش اسمی دارای‌ها که ناشی از تورم است، مالیات جدید هم ببندند؟ این رویه با کدام مکتب از عقلانیت اقتصادی جور در می‌آید؟ 

پیش به سوی بی نظمی سیستماتیک در بازار

این اقتصاددان در پایان یادآور شد: دولت و مجلس با این اقدام نظم بازار را بیش از پیش برهم خواهند زد و در ابتدا این مسئله اثر خودش را روی قیمت دلار به عنوان نخستین سنسور واکنش سریع به پارامترهای درونی و بیرونی اقتصاد خواهد گذاشت و پس از آن بازار خودرو و مسکن را بهم خواهد زد و باعث افزایش اجاره بهای خانه برای مستاجران خواهد شد. زیرا صاحبان املاک و مستغلات برای جبران این مالیات اضافی، بار تحمیلی را بر روی دوش مستاجران خواهند گذاشت. افزایش فشار مالیاتی بر روی طلا نیز تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت و این کامودیتی بدون توجه به بازار جهانی، در این مسیر افزایشی خواهد داشت. در نتیجه امکان سوق یافتن دارایی‌های عمومی به سمت ارزهای دیجیتال و استخراج بیت‌کوین در کشور افزایش خواهد یافت. خودتان قضاوت کنید که در این وضعیت که دولت توان تامین برق کشور را ندارد، هدایت نقدینگی به سمت استخراج رمزارزها، با عقل جور در می‌آید؟ شما به هیچ وجه تردید نداشته باشید که این رویکرد دولت و مجلس باعث خروج بیش از پیش سرمایه از کشور خواهد شد که نتیجه‌ای جز افزایش فقر و بیکاری و کاهش سرمایه‌گذاری برای کشور در بر نخواهد داشت و طبقه متوسط در این فشار شدید، به طور کامل منهدم خواهد شد. نمایندگان اگر صداقت داشتند و به دنبال عدالت بودند، باید دولت را ملزم به کاهش تورم می‌کردند، نه این که بخواهند از افزایش ارزش اسمی دارایی‌های مردم هم کلاهی برای دولت و مجلس بدوزند.

  • كمال ارسالی در

    سلام
    خيلي ميخواستم نظر كارشناسي مخ الفين رو بدونم ، جلسه علني مجلس رو هم گو ش كردم ولي واقعا متاسفم از اين همه كلي گ ويي مخالفاني كه بنظر ميرسد صاحبان ثروت ن يز هستند ، جناب آقا سوالي دارم بنظر شما هر كه زود تر ميرسد بايد بيشتر بخورد يا ه ر كه قدرت بيشتري دارد بايد بيشتر بخورد

  • مازیار ارسالی در

    آقایی که داری زحمت میکشی تز میدی دیگه چطور می خوابید مردم را نقره داغ کنید با این مالیاتهایی که به مسکن و سکه و....و میبندید خوب حق کل روی همه چیز تاثیر می زاره و مردم بدبخت تر میشن نمیدونم تو از مملکت دیگه ایی اومدی می خوابی مردم را به فلاکت برسونی متاسف برای همچنین طرز فکری که فقط یک سویه اون هم سمت دولت و سرمایه داره،چشم نخوری گوگوری مگوری.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها