|
کدخبر: 176488

واکنش معکوس دلار به اظهارات جنجالی عراقچی

دلار آمریکا در روز سه‌شنبه کار خود را با افزایش قیمت شروع کرد، اما کاهش قیمت‌ها در بازار متشکل ارزی، دلار بازار آزاد را به عقب کشید و مانع از رشد بیشتر قیمت‌ها شد.

اقتصاد واکنش معکوس دلار به اظهارات جنجالی عراقچی

دلار آمریکا شب گذشته در واکنش به اظهارنظر عباس عراقچی مبنی بر اینکه احتمال کمی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات در این دور قائل است، در معاملات پشت خطی صعودی شد و تحلیل‌گران احتمال می‌دادند، امروز نیز دلار کار خود را با افزایش قیمت شروع کند و در ادامه روند بازار متشکل قیمت بازار آزاد را نزولی کند.

قیمت دلار آمریکا عصر روز گذشته روی ۲۳ هزار و ۷۵۰ تومان قرار داشت. دلار معاملات روز سه‌شنبه را با رشد ۴۲۰ تومانی نسبت به روز گذشته شروع کرد و روی ۲۴ هزار و ۱۷۰ تومان قرار گرفت. قیمت دلار در ادامه تغییراتی منفی را ثبت کرد و معاملات نیمه اول روز را با قیمت ۲۴ هزار و ۲۰ تومان به پایان رساند.در ابتدای نیمه دوم بازار قیمت در زیر مرز ۲۴ هزار نوسان کرد.

با توجه به اینکه قیمت دلار در پایان معاملات نیمه اول روز بالاتر از قیمت عصر روز گذشته قرار گرفت احتمالا تاثیر اظهار نظر عراقچی تا حدی در بازار باقی ماند. البته محتمل است که نوسان قیمت‌ها تحت تاثیر عوامل دیگری نیز صورت گرفته باشد، اما تاثیر اخبار مذاکرات بر نوسان قیمت ارز غیر قابل انکار است.

روند قیمتی بازار متشکل و تاثیر آن بر بازار آزاد

تحلیل‌گران علاوه بر این روند قیمتی دلار در بازار متشکل ارزی و حجم عرضه در این روز را مهم عنوان کرده و معتقد بودند رئیس جدید بانک مرکزی احتمالا با قدرت بیشتری نوسان قیمت ارز را کنترل خواهد کرد. قیمت دلار در بازار متشکل ارزی بر خلاف بازار آزاد نسبت به روز گذشته تغییراتی کاهشی را به ثبت رساند. دلار متشکل نسبت به روز گذشته ۲۰۱ تومان افت کرد و روی ۲۳ هزار و ۳۰۵ تومان قرار گرفت. قیمت دلار بازار متشکل باز هم کاهش یافت و در نهایت معاملات نیمه اول روز را با قیمت ۲۳ هزار و ۲۸۷ تومان به پایان رساند. مطابق با اظهار نظر تحلیل‌گران احتمالا روند نزولی قیمت در بازار متشکل با خنثی شدن بخشی از رشد قیمت دلار در ارتباط بود و آن را تعدیل کرد. البته قیمت دلار متشکل در ساعت ۱۳ عصر قدری افزایش یافت و روی ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان قرار کرفت.

سکه و چالش عبور از مرز ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی

قیمت سکه امامی عصر روز گذشته روی ۱۰ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان قرار داشت. قیمت طلای جهانی ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح سه‌شنبه در حوالی ۱۹۱۶ دلار و قیمت دلار در حوالی ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان قرار داشت. پیش‌بینی‌ها نسبت به روند آتی طلای جهانی عمدتا مثبت است، اما سطح تقاضا در بازار سکه در هفته‌های اخیر عمدتا پایین بود. حباب منفی سکه این امر را تایید می‌کند. با قیمت‌های داده شده ارزش ذاتی سکه ۱۰ میلیون و ۸۷۲ هزار به دست می‌آید. سکه برای عبور از مرز حساس ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی و حرکت به بالای ۱۱ میلیون تومان در تلاش است، ارزش ذاتی سکه بالای این رقم قرار دارند و تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند، امروز سکه موفق به عبور از مرز ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی و پایدار ماندن بالای این سطح شود.

سکه معاملات امروز را با قیمت ۱۰ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان آغاز کرد و از مرز ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرد، سوال پیش روی فعالان بازار این است که آیا سکه بالای این سطح پایدار می‌ماند و وارد فاز صعودی می‌شود یا خیر؟!

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها