|
کدخبر: 175551

پیش بینی تورم ۱۴۰۰ در خوشبینانه ترین حالت

پیش‌بینی روند تورم در سال ۱۴۰۰ بر مبنای اردیبهشت امسال نشان می‌دهد زودترین موعد رسیدن به تورم هدف ۲۲ درصدی مهر ۱۴۰۰ خواهد بود. حال‌ آنکه اگر تورم برمبنای ۱۲ ماه گذشته ادامه پیداکند رسیدن به آن غیرممکن خواهد بود.

اقتصاد پیش بینی تورم ۱۴۰۰ در خوشبینانه ترین حالت

تورم اردیبهشت در سال‌جاری به کمترین رکورد خود در ۲۰‌ماه اخیر رسید. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد درصورتی که این روند تا پایان سال‌جاری ادامه پیدا کند در اسفند ۱۴۰۰ رکورد کمترین تورم نقطه به نقطه در ۴۵ ماه گذشته به ثبت خواهد رسید. به‌طور کلی پیش‌بینی تورم در پایان امسال در سه روند امکان‌پذیر است. روند ماهانه، روند دو ماه گذشته در سال ۱۴۰۰ و ۱۲ ماهه. نخستین روند که به رشد ماهانه قیمت‌ها در اردیبهشت اشاره دارد بیانگر کمترین حد تورمی در میان سناریوهای سه‌گانه است.

جدول-تورم۱۴۰۰

ارزان‌ترین سناریوی تورمی در اسفند ۱۴۰۰

در اردیبهشت سال‌جاری تورم اعلام شده توسط مرکز آمار برابر با ۷/ ۰ درصد بود که در ۲۰ ماه گذشته رکورد کمترین تورم ماهانه به حساب می‌آید. اکنون اگر در نظر بگیریم که تا پایان سال‌جاری قیمت‌ها هر ماه به اندازه اردیبهشت افزایش پیدا کنند تورم نقطه به نقطه در آخر سال برابر با ۵/ ۱۱ درصد خواهد بود. به عبارت دیگر تورم ماه اردیبهشت سبب شده تا حداقل تورم پیش‌بینی شده در اسفند برابر با ۵/ ۱۱ درصد باشد. در صورتی که این فرضیه تحقق پیدا کند تورم نقطه به نقطه اسفندماه کمترین تورم در ۴۵ ماه به حساب می‌آید. از طرفی تورمی که سیاستگذار برای خرداد امسال به‌عنوان هدف‌گذاری تورمی تعیین کرده بود برابر با ۲۲ درصد بوده است.

محاسبات تورمی نشان می‌دهد در کمترین سطح پیش‌بینی‌ها نیز تورم خرداد در سطح ۲۲ درصد قرار نخواهد گرفت و در این سناریو موعد دستیابی به این سیاست کلی در مهر ۱۴۰۰ خواهد بود. به عبارت دیگر با توجه به سناریوی حداقلی، زمان رسیدن به تورم ۲۲ درصدی که بانک مرکزی هدف‌گذاری کرده زودتر از مهر ۱۴۰۰ امکان‌پذیر نخواهد شد.

سناریوی میانه تورمی در پیش‌بینی تورم

روند میانگین تورم در سال ۱۴۰۰، یعنی رشد متوسط قیمت‌ها در دو ماه فروردین و اردیبهشت سال‌جاری می‌تواند روند میانه‌ای را برای تخمین رشد نقطه به نقطه قیمت‌ها در اسفند ارائه دهد. این تورم در قاب ماهانه برابر با ۷/ ۱ درصد محاسبه شده است. اگر این مسیر تا آخر امسال ادامه پیدا کند تورم اسفند برابر با ۵/ ۱۸ درصد ثبت می‌شود. آمار و ارقام نشان می‌دهد تورم هدف نیز که از سوی بانک مرکزی برابر با ۲۲ درصد در نظرگرفته شده با این سناریو در بهمن ۱۴۰۰ عملی خواهد شد. اما گران‌ترین حالت بررسی پیش‌بینی تورم زمانی است که رفتار ۱۲ ماهه این متغیر را اساس و بنای محاسبات خود قرار دهیم.

گران‌ترین سناریوی پیش‌بینی تورم

اگر تصور کنیم هر ماه تورم ماهانه ثبت شده برابر با میانگین تورم در ۱۲ ماه گذشته منتهی به اردیبهشت امسال باشد تورم ماهانه معادل ۵/ ۳ درصد خواهد بود. این سناریو حاصل گران‌ترین حالت پیش‌بینی تورم در پایان سال است. در این حالت تورم نقطه به نقطه در پایان سال برابر با ۵/ ۴۵ درصد بوده و دستیابی به تورم هدف گذاری شده غیر ممکن به نظر می‌رسد. به عبارت دیگر درصورتی که رفتار تورم تا پایان سال‌جاری از گرانی‌های رقم خورده در سال پیش تبعیت کند در اسفند تورمی ۴۵ درصدی شکل خواهد گرفت. بنابراین با توجه به سناریوهای تورمی در حالت‌های مختلف بازه تورم در اسفند ۱۴۰۰ از ۵/ ۱۱ درصد تا ۵/ ۴۵ درصد بوده و در بهترین حالت و کم‌تورم‌ترین سناریو زودترین موعد رسیدن به تورم هدف‌گذاری شده مهر ۱۴۰۰ خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر