|
کدخبر: 174854

شاخص بورس تا کجا پایین می‌رود؟

بورس همچنان در مسیر نزولی حرکت می‌کند، نقطه توقف این روند نزولی کجاست؟

اقتصاد شاخص بورس تا کجا پایین می‌رود؟

برای پیش بینی بورس امروز – سه‌شنبه ۴ خرداد- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز دوشنبه شاخص کل بورس ۱۲ هزار و ۱۸۹ واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و ۹۵ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۴ هزار و ۹۹۹ واحد پائین آمد و در رقم ۳۸۳ هزار و ۲۱۷ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۲۷ واحد افت کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۴۷۶ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۵۷ نماد رشد قیمت و ۲۸۷ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۱۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۹ درصد بازار افت قیمت داشتند.

در دو روز اخیر شاخص کل بورس تهران به محدوده‌ای بازگشته است که پیش از این در خرداد ۱۳۹۹ از آن بالاتر رفته بود. شاخص هم وزن نیز به محدوده ۳۸۰ هزار واحدی ریزش کرده که پیش از این در آبان ماه سال گذشته از آن فاصله گرفته بود.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت سیمان خزر (سخزر)، ایران مرینوس (نمرینو) و سیمان مازندران (سمازن) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه (سرچشمه) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای خفنر (فنرسازی خاور)، دکوثر (شرکت داروسازی کوثر) و سبهان (سیمان بهبهان) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت زرین معدن آسیا (فزرین)، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر) و مجتمع صنایع لاستیک یزد (پیزد) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه ۳ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز یکشنبه افزایش ۶۰ میلیارد تومانی داشته است.

افزایش ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات دوشنبه ۲۵۷ نماد صف فروش و تنها ۱۴ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز گشته ۱۲ درصد افزایش یافت و در رقم ۱۷۲ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۲ درصد افزایش یافت و ۳ هزار و ۵۰۵ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز دوشنبه شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان (با نماد معاملاتی فتوسا) با صف‌ خرید ۹۶ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت.

پس از فتوسا، شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان (با نماد معاملاتی فگستر) و شتران (پالایش نفت تهران) بیشترین صف خرید را داشت.

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به سمگا (سرمایه گذاری میراث فرهنگی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۸۷ میلیارد تومانی داشت. پس از سمگا، غصینو (صنعتی مینو) و بنو (بیمه تجارت نو) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته همه شاخص‌های بازار نزول کردند، شاخص کل به کانال یک میلیون واحدی سقوط کرد و شاخص هم وزن نیز برای نهمین روز متوالی ریزش کرد. در این شرایط سوال سهام داران این است که شاخص تا کجا پائین می‌رود؟

پس از شکسته شدن سطح حمایتی یک میلیون و ۱۳۰ هزار واحدی در روز شنبه، شاخص کل دیروز سطح حمایت یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را نیز از دست داد تا ظرف ۳ روز دو سطح حمایت را شکسته باشد. تحلیل‌گران تکنیکی سطح حمایت بعدی را یک میلیون و ۵۰ هزار واحد معرفی می‌کنند. رقمی که حالا شاخص در فاصله ۴۵ هزار واحدی آن قرار گرفته است. اگر شاخص با همین روند فعلی نزول کند ممکن است در دو روز آینده سطح حمایت بعدی را نشکند اما چشم انداز بازار همچنان منفی است. روز گذشته مازاد عرضه بازار افزایش یافت و همچنان رقم خروج پول حقیقی از بورس قابل توجه است.

در روز دوشنبه شاهد هشتمین روز متوالی خروج پول حقیقی از بورس بودیم که ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار ۳۷۳ میلیارد تومان بود. علاوه بر این ۶۹ درصد از نمادهای بورس قرمزپوش شدند و نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار از جمله وبملت، وتجارت، پارسان، وبصادر، رمپنا، خساپا، فارس و فملی همگی نزول قیمت داشتند. بنابراین به نظر می‌رسد درهای تالار سعادت آباد بر پاشنه نزول می‌چرخد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها