|
کدخبر: 172271

قیمت طلا عقب نشینی کرد

قیمت طلا در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند نزولی در پیش گرفت که این امر موجب افزایش تقاضای فلز زرد شد و در نتیجه قیمت‌ها از کف قیمتی معاملات روز فاصله گرفتند.

اقتصاد قیمت طلا عقب نشینی کرد

بازار فلزات گرانبها که طی روزهای گذشته با ادامه روند صعودی، به بالاترین سطوح قیمتی چند هفته گذشته رسید. روز گذشته طلای آتی ژوئن با کاهش ۲.۵۰ دلاری به قیمت ۱۸۳۵.۲۰ دلار در هر اونس و نقره آتی جولای در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۴۳ دلار افزایش به قیمت ۲۷.۶۳۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای سهام ایالات متحده روز گذشته روند نزولی در پیش گرفتند. عمده روند نزولی بازارها ناشی از ریزش سهام شرکت‌های فناوری عنوان شده است. برخی از تحلیل‌گران، ادامه نگرانی‌ها از روند افزایشی تورم را علت عقب نشینی بازارها در هفته جاری عنوان کرده‌اند. شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده که قرار امروز چهارشنبه منتشر شود، از سوی سرمایه‌گذاران مورد ارزیابی دقیق قرار خواهد گرفت. پیش بینی‌ها حاکی از آن است که شاخص قیمت مصرف کننده ماه آوریل ۰.۲ درصد نسبت به ۳.۶ درصدی ماه مارس افزایش داشته است.

در حالی که هنوز اقتصادهای بزرگ غربی رقم دقیق تورم را گزارش نکرده‌اند، چین اخیرا گزارش داد که شاخص قیمت تولید کننده این کشور در ماه آوریل بالاترین سرعت رشد را در سه سال و نیم گذشته به ثبت رسانده که بیانگر افزایش قابل توجهی در هزینه‌های ورودی است. قیمت تولیدکننده با افزایش ۶.۸ درصدی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته و حتی رشد ۴.۴ درصدی ماه مارس هم رشد داشت. شاخص قیمت مصرف کننده این کشور هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۰.۹ درصدی به ثبت رساند، در حالیکه تقاضا در مقایسه با ۰.۴ درصدی ماه مارس هم به روند بهبود خود ادامه داده است. در همان زمان بانک مرکزی چین نرخ یوان را در برابر دلار آمریکا به ۶.۴۲۵۴ افزایش داد که این امر در مسیر واردات کالا تاثیرگذار بود. گفتنی است حدود ۱۰۰ کارخانه تولید فولاد در چین قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند که این امر ناشی از تقاضای شدید و افزایش قیمت سنگ آهن است. افزایش قیمت فولاد می‌تواند بر طیف وسیعی از صنایع پایین دستی تهدید محسوب شود.

البته اشاره به این نکته ضروری است که نگاهی به تاریخ معاملات دارایی‌های ثابت مشهود از جمله فلزات گرانبها بیانگر آن است که قیمت این اقلام در زمان افزایش فشارهای تورمی عملکرد بهتری خواهد داشت.

در بازارهای مهم خارجی شاخص دلار آمریکا روز گذشته اندکی کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح دو ماه و نیم گذشته رسید. قیمت نفت خام نیمکس هم با اندکی افزایش به ۶۵ دلار در هر بشکه معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا در حال حاضر در محدوده ۱.۶۰۶ درصدی معامله می‌شود.

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای ژوئن همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردارند. نمودارهای میله‌ای روزانه بیانگر یک روند صعودی شش هفته‌ای است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۸۱ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۷۷۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۱۸۴۶.۳۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۵۰ دلار در هر اونس است، همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۱۷.۸۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۱۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

معاملات آتی نقره جولای روز گذشته نزدیک به بالاترین سطح قیمت روزانه بسته شد. قیمت‌ها در نزدیکترین فاصله به بالاترین سطح دو ماه و نیم گذشته ایستاده‌اند. روند صعودی معاملات آتی نقره جولای از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارهای میله‌ای روزانه هم خبر از یک روند صعودی شش هفته‌ای می‌دهند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۸.۴۷۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۲۵.۷۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره بر روی بالاترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۸.۰۰۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی بالاترین سطح قیمت هفته یعنی ۲۸.۲۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۷.۱۸ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۲۷ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر