|
کدخبر: 172267

اثر منفی کاهش قیمت دلار بر بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: در اقتصاد با پدیده‌ای به نام چسبندگی قیمت‌ها مواجه هستیم و کاهش قیمت دلار اثر خوبی بر سودآوری برخی از صنایع دارد.

اقتصاد اثر منفی کاهش قیمت دلار بر بورس

علیرضا قدرتی کارشناس بازار سرمایه در خصوص میزان وابستگی بازار سرمایه کشورمان به نرخ دلار، اظهار کرد: مسئله نرخ دلار یکی از فاکتور‌های بسیار اساسی و مهم در کل اقتصاد کشور است و تمام ارکان‌های اقتصادی کشور از نرخ دلار به شدت متاثر می‌شوند. یکی از موضوعات مهم که هر سال فعالان اقتصادی در همه‌ حوزه‌ها به دنبال آن هستند، مسئله نرخ دلار است و به تبع بازار سرمایه از نرخ دلار به شدت تاثیر می‌پذیرد و یکی از فاکتور‌های اساسی و مهم در قیمت سهام و رشد شاخص و یا افت سهام و شاخص مسئله قیمت ارز است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: اگر سال‌های گذشته را مشاهده کنیم، جهش‌های ارزی همراه با جهش بازار سرمایه بوده است و هر زمان که با جهش ارزی در اقتصاد کشور مواجه بوده‌ایم به دنبال آن با جهش در شاخص‌های بازار سرمایه و رشد سهام برخورد کرده‌ایم. مسئله نرخ دلار را نمی‌توانیم از کل بازار سرمایه جدا کنیم و نرخ ارز و بازار سرمایه تاثیر بسیار زیادی هم راستای یکدیگر دارند.

قدرتی در پاسخ به این پرسش که کاهش نرخ ارز بر کدام صنایع تاثیرگذار است؟ اظهار کرد: بحث موضوع اثر قیمت نرخ ارز و دلار بر صنایع به دو قسمت تقسیم بندی می‌شود؛ صنایعی که ارز بر هستند و نیازمند مصرف ارز هستند و صنایعی که خودشان صادر کننده هستند و محصولات خود را با نرخ ارز و دلار به فروش می‌رسانند، مانند صنایع خودرویی، دارویی و غذایی‌ که ارز بر هستند و افزایش قیمت دلار تاثیر بر قیمت تمام شده کالا‌های آن‌ها دارد و البته می‌تواند قیمت ارز اثر منفی بر روی سود آوری این شرکت‌ها داشته باشد.

او در ادامه توضیح داد: از سوی دیگر صنایعی مانند پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و فلزی‌ها و به طور کل صادرکنندگان و یا آن شرکت‌هایی که قیمت محصولات شان را بر اساس نرخ دلار در بازار‌های داخلی و خارجی به فروش می‌رسانند، می‌توانند اثر مثبت و خوبی از رشد نرخ ارز و دلار داشته باشند و همیشه قیمت ارز بر سود آوری این شرکت‌ها اثر مثبت دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: در رابطه با بحث کاهش نرخ ارز به طور کل فکر می‌کنم در این مقطع بحث کاهش قیمت ارز یک اثر منفی در کلیت بازار سرمایه در کوتاه مدت خواهد داشت، چرا که در بازار سرمایه قیمت‌ها را با ارزها‌ی بالای ۲۵ هزار تومان محاسبه و در نظر گرفته‌اند، لذا به طور کل کاهش قیمت ارز یک اثر کلی کوتاه مدت بر کاهش شاخص‌ بورس و قیمت‌ها دارد.

او در ادامه افزود: اما به نظر من کاهش قیمت دلار اثر بسیار خوبی بر صنایع غذایی، لبنی و خودروسازی خواهد داشت، زیرا در اقتصاد با یک پدیده‌ای به نام چسبندگی قیمت‌ها مواجه هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار کرد: قطعا قیمت محصولات این شرکت‌ها و این صنایع با کاهش قیمت نرخ ارز و دلار هم راستای آن کاهش نخواهد یافت. به عنوان مثال صنایع لبنی و غذایی قیمت محصولات شان همراه با کاهش قیمت دلار کاهش نخواهد یافت، ولی از سوی دیگر بحث خرید مواد اولیه مصرفی این صنایع به دلیل اینکه از خارج کشور مواد مورد نیازشان تهیه می‌شود به شدت می‌تواند باعث کاهش قیمت تمام شده این محصولات شود و در نتیجه سودآوری این شرکت‌ها افزایش پیدا کند.

ارسال نظر