|
کدخبر: 171676

نقش انتخابات و مذاکرات بر بورس

انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات وین مهم است اما نتایج این دو رویداد سیاسی ابهام بازار سرمایه نیست. طی هفته های گذشته مذاکرات وین و انتخابات ریاست جمهوری عاملی شدند تا خانواده بازار سرمایه از مهمترین فاکتورهای بنیادی، قیمت های جهانی و اقدامات مهمی همچون ۳+۷ غافل باشند.

اقتصاد 
نقش انتخابات و مذاکرات بر بورس

 سیگنال های غلط رسانه ای ملهم از فضای انتخاباتی و سیاسی و ترس از کاهش نرخ ارز، فضایی هیجانی در بازار سرمایه ایجاد کرد و این درحالی است که بسیاری از کارشناسان می گویند بازار سرمایه امروز در جایگاهی قرار دارد که جناح سیاسی دولت ها و نتیجه مذاکرات وین عامل تعیین کننده روند آن نیست.

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری با تاکید بر اینکه اثر انتخابات این دوره بر بازار سرمایه متفاوت با دوره های گذشته است، به پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، گفت: به واسطه آزادسازی سهام عدالت و سرمایه گذاری های جدید، امروز بخش بزرگی از جامعه در بازار سرمایه حضور دارند و ضریب نفوذ این بازار قابل قیاس با گذشته نیست. پیشتر چنانچه کاندیدایی در مورد بازار سرمایه صحبت می کرد، غیرعادی و عجیب بود و خانواده کوچک بازارسرمایه خوشحال می شدند، اما امروز همه چهره های سیاسی و اقتصادی کشور از بازار سرمایه صحبت می کنند. بنابراین با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری بخش مهمی از اظهارات اقتصادی نامزدها، متوجه بازارسرمایه است. عضو شورای عالی بورس ادامه داد: هرچند برنامه اعلامی نامزدها بر روند کوتاه بازار اثر گذار است، اما نباید فراموش کرد که امروز بازار سرمایه موضوعی ملی و فراگیر است و علاوه بر دولت، مجلس و قوه قضا نیز نسبت به کارکرد این بازار حساس هستند و قوانین بازی تغییر کرده است. بنابراین دیگر هیچ دولتی نمی تواند بدون برنامه و اقدام موثر از بورس عبور کند. عضو شورای عالی بورس ادامه داد: باید اثر انتخابات بر بورس در کانتکستی (ontext) کاملا متفاوت نسبت به گذشته تحلیل شود و دیگر سیاست دولت به تنهایی هدایتگر بازارسرمایه نیست. وی افزود: البته باید توجه داشت که اکنون دو اتفاق سیاسی و اقتصادی مهم پیش روی بازار سرمایه است. در کنار انتخابات، مذاکرات وین نیز در کوتاه مدت می تواند روی انتظارات سرمایه گذاران و همچنین روی نرخ برابری ارز اثرگذار است.

محمد ابراهیم پورزرندی، عضو سابق هیات مدیره شرکت بورس، در خصوص مذاکرات وین و تأثیر آن بر بازار سرمایه گفت: قطعا نتیجه مثبت این مذاکرات به نفع بازار سرمایه خواهد بود و اولین و مهم ترین تأثیر آن، تسهیل در نقل وانتقال مراودات ارزی است که سابق بر این محدودیت های خاصی را داشت. وی ادامه داد: بسیاری از شرکت ها که در بازار سرمایه فعال هستند به جهت تحریم ها با مشکلاتی در نقل و انتقال ارز مواجه بودند که امیدواریم با به نتیجه رسیدن این مذاکرات این مشکلات برطرف شود. پورزرندی گفت: نکته مثبت بعدی حضور سرمایه گذاران خارجی ، ایجاد فرصت های سرمایه گذاری و توسعه طرح ها و تولید محصولات است که این گشایش های اقتصادی می تواند موجب اثربخشی و تسریع در این امور شود. محمد ابراهیم پورزرندی به انتخابات پیش رو و اثرپذیری بازار سرمایه از آن نیز اشاره کرد و گفت: نامزدهای انتخاباتی به تدریج در حال فعالیت هستند و امیدوارم در این خلال، به بازار سرمایه نیز توجه ویژه ای داشته باشند. بازار سرمایه هم اکنون بخش مهمی از اقتصاد است و نباید به آن به عنوان شعار تبلیغاتی نگاه کرد بلکه این بازار، بخش تأثیرگذار اقتصاد با ضریب نفوذ بالا و حضور فعالان بی شمار است. پورزرندی افزود: هم اکنون بازار سرمایه آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی دارد و هر تصمیمی در این بازار دارای اثراتی باشد. وی ادامه داد: جایگاه بازارسرمایه اکنون در سطحی است که نامزدهای انتخاباتی باید برای بورس مانند بازار پول برنامه های خود را ارائه دهند و دولت از هر جناحی که باشند بازار سرمایه اولویت اهداف اقتصادی آن است در نتیجه سرمایه گذاران نباید از ترکیب دولت بعدی و اثر آن بر بورس نگرانی داشته باشند و در مجموع انتخابات همچون دوره های گذشته نیست و در واقع ابهام بازار محسوب نمی شود.

حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان، به تاثیر مذاکرات وین بر بازارسرمایه اشاره کرد و گفت: پایان خوش این مذاکرات بر اقتصاد و بازارسرمایه تاثیر بسیار مثبتی دارد. با حل و فصل مسایل موجود در این مذاکرات، قیمت تمام شده جا به جایی پول و محصولات به شدت کاهش پیدا می کند و مراودات بین المللی راحت‌تر انجام می شود. وی با بیان اینکه در چنین شرایطی منابعی که در خارج از کشور وجود دارد، به کشور برگردانده و فضای اقتصادی کشور مساعد می شود، افزود: البته در نظر داشته باشید که در این راستا باید تمهیداتی در زمینه FATF نیز اندیشیده شود، تا به تسهیل مروادات بین المللی منجر شود. مدیرعامل کارگزاری بانک سامان خروج از این مذاکرات را نیز عامل رشد بازار سرمایه دانست و افزود: طبیعتا ترک این مذاکرات از سوی طرفین سطح انتظارات تورمی را افزایش می دهد و در نتیجه مجددا شاهد افزایش قیمت ها در بازار سهام خواهیم بود.

بهروز خدارحمی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات معتقد است که شرایط بازار سرمایه، اخبار های مثبت و ارزندگی در این بازار به حدی زیاد است که اگر تکلیف ابهامات پیش روی کشور مشخص شود قطعا رویه مثبتی آغاز خواهد شد. خدارحمی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی باعث شده در بدترین شرایط ممکن از بُعد حساسیت زمانی قرار بگیریم، افزود: متاسفانه انتخابات و مذاکرات باعث شده اخبار خوب در بازار دیده نشود. این کارشناس بازار سرمایه افزود: اخبار مثبت برای بسیاری از صنایع طی چند روز اخیر به گوش رسید. رکورد شکنی های تاریخی بین المللی برای کامودیتی ها از جمله قیمت جهانی مس را داشتیم اما اثری بر سهم های مربوطه ندیدیم. یعنی سایه ابهام بزرگ روی سر بازار است و اجازه نمی دهد بازار در حالت طبیعی قرار بگیرد. اخبار، تصمیمات ونرخ بازارهای جهانی در بهترین حالت است و بازار بالاخره واکنش مثبت به این موضوعت نشان می دهد.این کارشناس بازار سرمایه به پیش بینی روند بازار سهام پرداخت و گفت: به نظر می رسد با کمرنگ شدن ابهامات طی روزهای آتی بازار سرمایه بین تمامی بازارهای موجود در کشور جذاب ترین بازار برای سرمایه گذاری باشد. وی تاکید کرد: متاسفانه تعدادی از سهامداران بورسی با خروج از این بازار تصور می کنند که بازار رمزارزها پربازده تر و جذاب تر است، در صورتی که اکثر این افراد هیچ شناخت درستی از این بازار ندارند، افرادی که به سمت این بازار رفتند به دلیل نگرانی و عدم تحمل نوسانات معاملات بورسی راهی به بازار شدند در صورتی که نوسان رمزارزها به صورت ماهیتی بسیار بیشتر از بورس است، پس فردی که با نوسان بازار سهام کنار نیامده قطعا نوسان رمزارزها برایش سنگین تر است.

ولی نادی قمی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مذاکرات با عربستان و خوش‌بینی نسبت به نتایج مذاکرات وین و احتمال بازگشت امریکا به برجام، چشم انداز بازارهای مختلف دارایی‌ را بیش از پیش تحت تاثیر قرار داده به (سنا) گفت: در صورت احیای برجام و رفع تحریم ها علی الخصوص در مورد فروش نفت، بانک‌ها و حمل و نقل و بیمه، در کنار آزادسازی چندین میلیارد دلار منابع بلوکه شده، انتظار می رود نرخ ارز کاهش یابد. نادی قمی با بیان اینکه بازار سهام نسبت به کاهش قیمت ارز حساس است و سایر واقعیت ها و اخبار مثبت بازار تحت شعاع این موضوع قرار گرفته، افزود: در واقع بهانه بازار سهام در قالب ترس از کاهش قیمت ارز نمود پیدا کرده است. با این حال سرمایه گذارها نباید فراموش کنند که در حال حاضر قیمت های جهانی مواد خام در وضعیت خوبی است و گزارش ها حکایت از افزایش و در بدترین حال تثبیت این قیمت ها دارد. از طرف دیگر با رفع تحریم‌ها، هزینه معاملات بین‌المللی کاهش می یابد و امکان ورود تکنولوژی و حتی سرمایه‌گذاری تسهیل می شود و سود شرکت های بورسی و فرابورسی با توجه به قیمت های فعلی مواد خام در بازارهای جهانی و حتی با میانگین نرخ ارز ۱۸ هزار تومان از امکان رشد بیش از ۵۰ درصد برای سال ۱۴۰۰ برخوردار است. وی ادامه داد: با این حساب میانگین P/E آینده نگر بازار حدود ۷ برآورد می شود که به نظر معقول است

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه به ارزنده بودن بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بورس از نظر ارزندگی در بهترین حالت ممکن به سر می برد، اصلاح قیمت سهم ها، فروش شرکت ها، صورت های مالی ارائه شده توسط شرکت ها و دیگر پارامترها حاکی از بهترین حالت ممکن برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه است. وی افزود: اما بازار سهام نیازمند یک محرک برای برگشت به حالت طبیعی است، یعنی پارامترهای بنیادی نتوانستند محرک لازم برای بازار باشد. اولین محرکی که بازار را تکان می دهد انتخابات ریاست جمهوری است، مواضع جدید دولت بعدی می‌تواند در زمان انتخابات هم مشخص شود و بازار تصمیمات جدید در این باره بگیرد، دومین محرک هم مذاکرات برجام و رفع تحریم ها است. تاجبر ادامه داد: هم اکنون هم گشایش تحریم ها را شاهد هستیم چرا که وضعیت شرکت ها نسبت به ۲ سال گذشته بهبود یافته است اما اگر به طور رسمی اعلام شود بازار سرمایه از آن به منظور یک محرک مثبت استقبال می کند. تاجبر به نگرانی سرمایه گذاران از افت قیمت دلار اشاره کرد و گفت: افت نرخ دلار یک افت روانی ناشی از عرضه دلارهای خانگی در بازار است، قیمت واقعی دلار رقمی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است و نمی شود کمتر از این ارقام را محقق کرد، طی چند سال گذشته تقاضای بسیاری از کالاها کنترل شد و کالاهای نیمه اساسی که وارد کشور می شد در گمرک ها باقی ماند، با کوهی از تقاضاها در صنایع مختلف اعم از لوازم خانگی، قطعات خودرو، دارو و... مواجه هستیم که اگر گشایشی حاصل شود باید ابتدا به این تقاضا پاسخ داده شود، یعنی در کوتاه مدت قیمت دلار کاهش نمی یابد و اگر مقداری کم شود اثرات روانی ناشی از نتیجه برجام خواهد بود، کشوری که چند سال در رکود بوده طی چند ماه به روال طبیعی بر نمی گردد، به عقیده بنده بعید است امسال قیمت دلار کاهش محسوسی داشته باشد.

علی اکبر امین تفرشی، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت پارس آریان دو موضوع انتخابات و مذاکرات وین را از ابهامات پیش روی بازار سرمایه دانست و گفت: بازار سرمایه فارغ از بحث های مالی و اقتصادی، تاثیر عمده ای از فضای سیاسی می پذیرد و این دو رویداد در همین گروه قرار می گیرد. وی ادامه داد: اگر نتایج مذاکرات مثبت باشد، کل اقتصاد و به تبع آن بازار سرمایه تحت تاثیر فضای مثبت و صعودی قرار خواهند گرفت. مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت پارس آریان به انتخابات ریاست جمهوری نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون شرایط به گونه ای رقم خورده که انتخابات به عنوان یک ابهام بر بازار اثر گذار است. شاید یکی از دلایل خروج موقت سرمایه گذاران، این باشد که ترجیح می دهند دارایی خود را تا بعد از انتخابات و روشن شدن همه زوایا نقد نگه داری و ریسک خود را صفر کنند. به همین دلیل بازار سرمایه علیرغم تمام تلاش های مثبت انجام شده، روند پرشتاب صعودی را در پیش نگرفت. عضو هیأت مدیره بانک پاسارگاد تصریح کرد: البته انتخابات مهمترین مولفه اثرگذار بر بازار نیست. با این حال مشخص شدن تمام موارد یاد شده می تواند اعتماد رفته را به بازار برگرداند و سرمایه گذاران را برای خرید سهام، مطمئن کند.

محمدرضا عربی مزرعه شاهی، مدیر عامل شرکت رتبه بندی پارس کیان می گوید احیای برجام مطمئنا شرایط بهتری را پیش روی شرکت هایی که در بورس حضور دارند، قرار می دهد. البته دغدغه هایی در رابطه با کاهش قیمت ارز وجود دارد و اگر این اتفاق رخ دهد، باز با کاهش هزینه های معاملاتی و همچنین ایجاد بازار های جدید برای شرکت های بورسی اثر کاهشی نرخ دلار جبران می شود. مخصوصا شرکت های صادرات محور می توانند از فضای ایجاد شده به خوبی در جهت بهبود وضعیت خود استفاده کنند. بنابراین سهامداران باید در تصمیم گیری تمام فاکتور ها را در نظر بگیرند. رفتار هیجانی ناشی از تیترهای رسانه ای، جو سازی ها سیاسی و انتخاباتی و عدم توجه به بازار ها و قیمت های جهانی نتیجه ای جز اتلاف سرمایه ندارد. بورس بازار چند وجهی مبتنی است و هرگز اثر یک رویداد و پدیده سیاسی در این بازار باقی نمی ماند.

موسی احمدی تحلیلگر بازارهای مالی با بیان اینکه در سال‌های اخیر همزمان با تحریم‌هایی که بر ایران تحمیل‌ شد شاهد محدود شدن شرکت‌ها در دسترسی به تکنولوژی‌ های روز، دسترسی محدود به بازارهای جهانی و الزام آن‌ها در فروش با قیمت پایین، تحمیل هزینه‌های نقل و انتقال پول و مشکلات تأمین مالی بوده‌ایم، افزود: به نظر می‌رسد اولین اثر برداشته‌شدن تحریم‌ها بهبود شرایط کسب و کار شرکت‌ها باشد. این توافق می تواند از جنبه‌های مختلفی مانند آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه شده، کاهش هزینه ها، دسترسی به بازار های جهانی و تسهل نقل و انتقالات ارزی به فروش شرکت ها و افزایش درآمد آنها کمک کند و این فاکتور ها کاهش احتمالی قیمت ارز را پوشش می دهد و بنابراین نتیجه روند مثبت مذاکرت افزایش قیمت سهام، است. کسب نتیجه در مذاکرات بازدهی منفی بازار ارز، طلا و سکه وم خودرو را به همراه دارد و در چنین شرایطی نقدینگی مجددا به بازار سرمایه باز می گردد. وی ادامه داد: در نقطۀ مقابل، و در صورت عدم حصول توافق و با توجه به سررسید اوراق منتشر شده دولت و آثار تورمی استمهال آن و همچنین افزایش نرخ دلار و تغییر معادلات انتظارات تورمی، باز شاهد افزایش قیمت ها در بازار سرمایه و حرکت شاخص خواهیم بود. موسی احمدی افزود: بنابراین مذاکرت برجامی چه به نتیجه برسد و چه به نتیجه نرسد، در کلیت بازار سرمایه تاثیری ندارد اما زمین بازی و چینش پرتفو بر اساس کالا و خدمات تولیدی شرکت ها تغییر می کند

 

منبع: سنا

ارسال نظر